Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med Ecoheat  (läst 6533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ett år med Ecoheat
« skrivet: 17 april 2013, 16:52:45 »
I dagarna är det ett år sedan jag installerade min Ecoheat 310 och tänkte sammanfatta året.

Hus 1-plans med källare byggt -76 utanför Köping. 250kvm uppvärmt till 21-22 °C + garage med ca 10 °C på vintern. Borrhål 220m. Vanliga radiatorer.

Inga problem alls med pumpen under året.
Inget eltillskott alls för värmen, det har varit -20 °C, då gick pumpen 17 timmar/dygn
Varmvattnet har aldrig tagit slut vid duschning inte ens för tonåringen, vid badkarstappning har Extra VV funktionen funkat perfekt. För extra VV har det gått åt 25kwh eltillskott under året.
Totalt har pumpen dragit 5200kwh, jämför man med vad jag gjorde av med innan så får man ett "ÅRSCOP" på ca 4 beronde på vilket år man jämför med, då har jag ändå haft varmare inne och framförallt varmare i källaren.

Det måste finnas fler här som har haft Ecoheat i ca 1år så det vore kul att höra om dom har liknande erfarenheter

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #1 skrivet: 17 april 2013, 17:05:23 »
Hur många starter respektive timmar har vp gjort ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #2 skrivet: 18 april 2013, 08:16:50 »
Det låter ju overkligt bra, speciellt med tanke på att testvinnarna i energimyndighetens test av bergvärmepumpar (mot radiatorer) bara fick 3,7 i årsmedel-COP.
Har du uppdaterat mjukvaran, och vilka inställningar har du för tappvarmvatten o.s.v.?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #3 skrivet: 18 april 2013, 08:21:37 »
Kan inte en sådan vp räkna fram verkligt COP utifrån sina egna värden?
Att jämföra med förra årets direktelförbrukning är ju rätt trubbigt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad duvillno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #4 skrivet: 18 april 2013, 09:01:06 »
Hej

Mitt första år med min 306:a, sammanfaller precis med kalenderåret 2012. Har ett nybyggt 2 planshus med källare i Östersund. Totalt 240 m2. Av dessa m2 värmer vi ca 175 m2 till 21 grader och 65 m2 till 12 grader.

Har förbrukat 4200 kwh på värmepumpen. Till det har vi eldat ungefär 2 m3 ved i kaminer.

Kör varmvattnet i ekonomiläget och tycker inte riktigt att det räcker till 2 duschar dirket efter varandra, varmvattnet räcker inte riktigt i slutet av 2:a duschen. Men det varierar, ibland fungerar det ibland inte. Har väl att göra med vilken temp det är i övre tanken när man börjar duscha. Har ställt så att den kör upp övre tanken till 59 grader och börjar igen när den gått under 53 grader.
Hus byggt under 2011 i Östersund. 160 m2 1 två plan med källare på 80 m2. Golvvärme i hela huset. Väggarna är 40 cm tjocka med 30 cm thermocell isolering. Taket är isolerat med mellan 55 - 70 cm thermocell. FTX system Heru 130 EC. CTC Ecoheat 306 med 200 m borrhål, 197 m aktivt. Två kaminer, en Contura 26T och en Contura 32.

Utloggad Kaggen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #5 skrivet: 18 april 2013, 10:36:41 »
2lkopp: Jag skulle vilja höra hur du tänkte när du valde Ecoheat. Var det ditt befintliga system som påverkade eller var det bara offertutvärderingen. Är själv lite i valet och valet mellan CTC-varianten och de andra, kanske främst NIBE.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #6 skrivet: 18 april 2013, 11:33:43 »
Jag hade inte köpt förrän jag sett några verkliga COP-beräkningar efter ett års drift, ingen som har det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad 2lkopp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #7 skrivet: 18 april 2013, 19:35:56 »
Smurfen:
Pumpen har gått 2310h. Hur många starter den har gjort har jag dålig koll på då det är en bugg i programvaran som gör att den räknar fel på antal starter, men många starter blir det.

Rickard:
Innan bvp körde jag med elpatron i en 12 år gammal oljepanna vilket kanske förklarar den så höga "årsCOPen"
Jag bytte programvara i slutet på April förra året, så allt är kört med den programvaran, eventuellt finns det en nyare som fixar startberäkningarna.
Varmvattnet har jag inställt på Ekonomi, min 310 orkar faktiskt "hålla emot" vid normal duschning med snåldusch munstycke, så jag har nästan "oändligt" med varmvatten, i slutet på vissa tonårsduschar hoppar ibland elpatronen dock in ett kort tag så varmvattnet tar aldrig slut då heller.
Inställning för övre pannan är 60-53 °C.
För att få ner antalet starter har jag ökat startfördröjningen till 16min för övrigt har jag inte rört några inställningar.

Kaggen:
Jag valde CTC för att installatören finns på orten och så gick jag väl på reklamen en smula, ny pump bra COP blablabla..... Min gamla panna var CTC och den hade funkat bra.
Övriga offerter var rätt lika men CTC hade djupaste hålet vilket jag inte ångrar, har aldrig haft under +3 °C på Brine in ens under väldigt långa körningar, normalt har väl varit +5 °C i vinter, nu är den redan uppe på +7 °C


Utloggad petnet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vad gör vi? www.köpaloevera.nu
    • Min Aloe Vera sida
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2013, 11:45:29 »
Det låter som du har en bra lösning.

Hur mycket betalade du totalt för anläggningen.

Jag velar mellan Bergvärme och Luft/Vatten.

Peter


I dagarna är det ett år sedan jag installerade min Ecoheat 310 och tänkte sammanfatta året.

Hus 1-plans med källare byggt -76 utanför Köping. 250kvm uppvärmt till 21-22 °C + garage med ca 10 °C på vintern. Borrhål 220m. Vanliga radiatorer.

Inga problem alls med pumpen under året.
Inget eltillskott alls för värmen, det har varit -20 °C, då gick pumpen 17 timmar/dygn
Varmvattnet har aldrig tagit slut vid duschning inte ens för tonåringen, vid badkarstappning har Extra VV funktionen funkat perfekt. För extra VV har det gått åt 25kwh eltillskott under året.
Totalt har pumpen dragit 5200kwh, jämför man med vad jag gjorde av med innan så får man ett "ÅRSCOP" på ca 4 beronde på vilket år man jämför med, då har jag ändå haft varmare inne och framförallt varmare i källaren.

Det måste finnas fler här som har haft Ecoheat i ca 1år så det vore kul att höra om dom har liknande erfarenheter
Panna: Nibe city vx combipanna från 1995.
Acktankar 2x500liter ingen elpatron eller slingor i tankarna.
Eldar mest ved.
Golvvärme nedervåning och i ett rum på övervåning.
110kvm.

2 vuxna 2 barn.
Funderar på luftvärme/vatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #9 skrivet: 22 september 2013, 14:10:02 »
Tänk o vi kunde få sen en loggad CTC och se års-COP!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #10 skrivet: 23 september 2013, 08:47:53 »
Har en 308 på komfort läge, Dottern duschade igår, runt 35 grader i hela tanken, elpatronen gick och pumpen men då hade hon duschat lääänge :\

Annars har det fungerat riktigt bra, men brine in är redan nere på +10grader på jord slingorna.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #11 skrivet: 23 september 2013, 20:08:49 »
Jag har haft min CTC i över 1 år och är inte nöjd med den vintertid. Sommaren när den inte shuntar ut nå värme så värmer den varmvattenet bra. Men nu när det börja bli höst så tycker jag inte om den. Shuntar endast ut värme när shunten är över 50% och så går pump jäveln i i sitt VP+ spets läge och ska ha eltillskott för att göra varmvatten när det är typ 10 plus grader utomhus. Kanske min pump är trasig på nå viss, men tycker den borde kunna göra både värme och varmvatten utan el till åt minstånde -15 utomhus. Hade inte valt den här pumpen om jag skulle ha fått välja om.

Utloggad Wilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 308
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #12 skrivet: 24 september 2013, 08:30:07 »
Låter konstigt, skriv lite vad du har för inställningar och värden på displayen.
Komfortläge tex höjer min. tempen i nedre tanken. Har man på eko läget så blir det ju mindre varmvatten om kurvan säjer låg temp i nedre tanken.

Utloggad Lemmy^

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Ett år med Ecoheat
« Svar #13 skrivet: 24 september 2013, 16:53:32 »
Jag kör komfort läge.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!