Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Håkke
« skrivet: 08 maj 2020, 16:57:16 »

Det verkar på det som du skriver att det är normalt nu ? Kanske nån bugg som fixades om du bröt strömmen till vp ? 

Om det är normalt behöver du inte läsa nedan.

Jag förstår inte vad du menar med att växelventilen fjädrar, inget skall fjädra i denna växelventil. I centrum av ventilen när du tagit bort den grå ställmotorn är axeln i mässing. Denna vrides medsols/motsols mha ställmotorn, precis som en vanlig vattenkran.  Se till att axelns fasning och uttaget plasten i ställmotorns centrum möter varandra korrekt , om inte går inte ställmotorn att skjuta in fullt. Stämmer inte passningen får du vrida ventilen tills det passar.

Antagligen kommer det uppvärmda vattnet underifrån (kan inte funktionen på din vp) sen går det antingen åt höger, eller vänster . Ena hållet mot vv tank, det andra mot värmesystemet radiatorer/golvvärme etc. 

Ser du om den röda delen i ställmotorn rör sig ?  Gör den det så är det förmodligen inget fel på den, men kolla motsatt sida att urfasningen där ventilens axel skall in inte ser utsliten ut.

Vid +10 ute beror lite på hur bra isolerat hus du har , total vattenvolym i värmekretsen, så det är svårt att säga.

I mitt fall har jag en 120 liter volymtank med i värmekretsen, vid +10 grader ute går pumpen kanske 18-20 minuter och vilar i typ över en timme.  Varmvatten går inte att jämföra då du har extern tank och jag intern, men tar kanske 8-10 minuter att köra upp 180 l varmvatten, har du 300 liters tank, kanske 14-17 minuter ?  500 liter

När det gäller börvärden så finns det en regleringsprincip (antar att den i viss mån gäller din vp också?) som säger att börvärdet ligger mitt emellan start och stopp värdet.  Exempel varmvatten inställt på 50 grader, inställd differens 5 grader, det innebär att när varmvattnets temperatur sjunkit till 50 - (5 delat med 2) 2,5 = 47,5 så får vp begäran om att varmvatten skall värmas. Sen finns det en givare på returledaren från beredartank /värmeslinga som mäter inkommande temperatur till värmepumpen, Den heter GT9 i min vp, kanske T9 i din (värmebärare in) ?
När den omvänt har nått 50 + 2,5 grader = 52,5 så växlar den över till  värmeproduktion, eller stängs av om inte värmekretsen behöver värmas.   Värmeregleringen är annorlunda på din då din reglerar på T8 värmebärare ut och min reglerar på GT1 radiatorretur.

Du nämner att du inte har rumsgivare, kan det vara så att den av misstag kan ha aktiverats i någon meny utan att det sitter någon ?  Då kan det säkert bli nåt knas med regleringen.   Klart är dock att 38 grader vb ut skall du inte ha vid +11 grader ute, kanske 20-25 grader. 

Det finns garanterat andra som kanske kan förklara detta bättre, eller har någon lösning på ditt problem.
Skrivet av: Fagervik
« skrivet: 08 maj 2020, 09:31:02 »

Som Carl nämner, just den vridande växelventilen brukar aldrig bli nåt mekaniskt fel på.  Har dock läst om någon som fått byta ställmotorn till just denna.

Skulle då kunna vara ställmotorn som pajat och fastnat i grundläget och vid kommando att vrida vid varmvattenproduktion så ligger den kvar i värmeproduktion=neutralläget,  så kämpar värmepumpen på tills det temperaturkrav som gäller för varmvatten uppnås innan kompressorn stängs av. 

Som tidigare nämnt, vrid på växelventilens axel tills du bara får varmvatten in mot beredaren.  Kan ta en stund innan värmebäraren ut mot radiatorer svalnar.

Går väl att prova tvångsköra ställmotorn via någon meny? Kan inte denna vp menysystem.

Hej, Jag är inte helt bekväm med allt det tekniska men är tacksam för alla tips och tror att jag förstår en del av din input. Jag har stängt av pumpen och tagit bort växelventilen och sett till att den fjädrar. Jag antar att ställmotorn är den gråa boxen som sitter utanpå växelventilen? Reglaget, (den röda mittpunkten), i den verkar röra sig fritt så jag antar att den funkar i och med det? När jag bevakar varmvatten respektive radiatorvattenproduktion kan jag inte se några "läckage" mellan de olika lägena i växelventilen. Men jag vet inte heller vad som är normalt. Jag har lite svårt att veta hur långa drifttider på pumpen jag kan förvänta mig nu när det är 10 grader ute? Det känns som att kompressorn går lite väl mycket och fortsätter att gå efter det att börvärde för både varmvatten och radiatorvatten är uppnådda. Vad kan detta bero på?   


Som ett bevis på min okunnighet så glömde jag att vrida på vattnet i pumpen igen efter det att jag lossat och kontrollerat växelventilen. Jag fick då ganska raskt ett larm på pumpen som avhjälptes med att starta om pumpen på on-knappen. Efter det är det min uppfattning att kompressorn återgår till normala driftstider och att radiatorslingan också återgår till ett läge närmare sitt börvärde. Kan detta ge mig/er/dig någon hint om vad det är som strular.



 


Skrivet av: Håkke
« skrivet: 03 maj 2020, 16:33:57 »

Som Carl nämner, just den vridande växelventilen brukar aldrig bli nåt mekaniskt fel på.  Har dock läst om någon som fått byta ställmotorn till just denna.

Skulle då kunna vara ställmotorn som pajat och fastnat i grundläget och vid kommando att vrida vid varmvattenproduktion så ligger den kvar i värmeproduktion=neutralläget,  så kämpar värmepumpen på tills det temperaturkrav som gäller för varmvatten uppnås innan kompressorn stängs av. 

Som tidigare nämnt, vrid på växelventilens axel tills du bara får varmvatten in mot beredaren.  Kan ta en stund innan värmebäraren ut mot radiatorer svalnar.

Går väl att prova tvångsköra ställmotorn via någon meny? Kan inte denna vp menysystem.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 maj 2020, 15:55:24 »

Det där är väl en vridande växelventil, de brukar inte krångla på detta sätt.
Min gissning är att kontaktorn/mjukstarten till värmepumpen krånglar, den stänger helt enkelt inte av kompressorn när den får signal att släppa.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 03 maj 2020, 12:01:50 »

Prova med att vrida shunten för hand och känn på rören hur varma dom blir. det med hög retur beror troligtvis på att rturen från elementen är hög när dom får mycket värme. Märk på något vis hur axeln står nu, vet inte om just den ventilen går att snurra runt 360 grader, en del gör det och det kan bli helt fel annars
Skrivet av: Fagervik
« skrivet: 03 maj 2020, 10:55:47 »

Är elementen så varma i praktiken? Går cirkulationspumpen? Har du hög retur?

Ja temperaturen är så hög även på elementen, yttre cirkulationspumpen fungerar, (byttes i vintras), och returen känns också för hög.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 03 maj 2020, 09:44:43 »

Förmodligen är det växlingsventilen som kärvar d.v.s. den står halvöppen mot beredaren.

Ring din installatör och för att få den blir ersatt.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 03 maj 2020, 09:39:23 »

Är elementen så varma i praktiken? Går cirkulationspumpen? Har du hög retur?
Skrivet av: Fagervik
« skrivet: 03 maj 2020, 09:35:19 »

Hej,

Jag har problem med att varmvattnet till elementen är för varmt. Just nu pumpar det ut 38 gradigt elementvatten trots att det är +10 grader ute. Det motsvarar närmare behovet vid -5 på min värmekurva. Jag har bara utegivare och den anger rätt temperatur, (nu på morgonen +11 grader). Eftersom börvärdet verkar stämma överens med utetemperaturen undrar jag vad det är som orsakar den höga framledningstemperaturen? Någon nämner växelventilen - Jag har tagit bort den och försökt massera innerdelen men den har bara ett svagt fjädrande vilket verkar ok. Är det något mer jag kan fixa med den eller bör jag kalla på service från rörpularen? Kan det vara andra enklare fel?

En annat test jag tänkte pröva är att ställa ned värmekurvan till 0. Hur gör jag i displayen för att ställa ner kurvan till det? Just nu hittar jag inte hur jag ändrar kurvan linjärt i sin helhet. Jag tänkte testa och se vad som händer om den ligger på 0 och om den då inte producerar elementvatten.

Tusen tack för all hjälp!

Så här står det på displayen
Krets 1
Värmekurva 22,0/66,0
T1 Framledning 38,4 grader
T1 Framledning börvärde 28,7 grader
Rum 19,5 grader

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!