Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Geo 10 - framledning vs termostat i husvärmekontroll  (läst 295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jtors

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Geo 10 - framledning vs termostat i husvärmekontroll
« skrivet: 21 oktober 2023, 23:22:33 »
Hej
Kan någon förklara hur de olika valen i husvärmekontroll relaterar till varandra? Jag har ett system med GEO 10 med arbetstank för kyla och värme, golvvärme på undervåning och element och konvektorer för kyla och värme på övervåningen. På övervåningen har vi oxå väldigt många stora fönster i söder med betydande solinstrålning. Jag har en relativt ny anläggning som jag försöket att trimma in, men det är inte helt enkelt med den komplexiteten, att veta orsak och verkan. Vi har även en Madoka rumsgivare med kabel på övervåningen

Vi upplever att temperaturen för övervåningen är väldigt svajig, det beror inte bara på solen, utan även molniga dagar rör det sig för mycket.

Vi har hittills kört rumsvärmekontroll på framledningskurva, men tänkte testa termostat / rumsgivare. Jag förstår inte skillnaden mellan termostat och rumsgivare, men vi har valt rumsgivare då det skall vara lika med Madokan enligt manualen

På min gamla IVT-490 så reglerades alltid framledningen grovt av kurva + utegivare, och innesensorn finjusterade temperaturen (man kunde ställa in en hur stor påverkan varje grad av skillnad mot börvärdet skulle ha på framledningen)

Vad innebär att styra på rumsgivare på min GEO 10? Sker regleringen bara på innertemperatur, eller är det liknande upplägg som på IVTn
« Senast ändrad: 21 oktober 2023, 23:24:11 av Jtors »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29427
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Geo 10 - framledning vs termostat i husvärmekontroll
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2023, 22:12:23 »
Låter inte som nån höjdare att försöka reglera in, men eftersom du har en arbetstank så kan du reglera rummen med stora fönster på termostaterna.
Det som då händer är att flödet i systemet minskar men om arbetstanken är korrekt inkopplad så kommer värmepumpen ändå funka OK.
Se bara till att du har justerat in en så låg kurva som möjligt så att inte värmepumpen gasar på i onödan hela tiden, utan när det inte är soligt så ska termostaterna alltid vara öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!