Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur ska vi värma vÃ¥r skola?!  (läst 27993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2010, 20:48:52 »
Eftersom vv-förbrukningen är hög sommartid, och ej så mycket aktivitet vintertid, så bör solen klara sommaren, och att luft/vatten skall orka värma detta hus från kanske 10gr till 21 gr vintertid är tveksamt, då lär den gå hårt på elpatronerna.

Jag skulle välja pellets, men klart det skall sotas och jobbas, och pellets kostar väl 50 öre/ kwh ca, lika mycket som luft/vatten pumpen i snitt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2010, 21:33:26 »
Jag tycker nog att Rolands alternativ låter rätt vettigt.
En skapligt stor luft/vattenvärmepump i kombination med vedeldning under de kortare perioder huset skall användas vintertid, och sedan värmepump + el för underhållsvärme övrig tid på vintern.
En 10 kW värmepump kopplad till en 500 liters tank bör kunna hålla rejäla tappvarmvattenmängder sommartid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2010, 21:37:56 »
Finns många alternativ.
Här är ett riktigt "plug and play"alternativ från Daikin med allt inbyggt....cirkpump,expkärl,styrning mm.
Lite tankar och växelventiler för TVV-laddning sommartid sÃ¥ räcker det nog till  ;)

http://www.daikin.se/mdm_includes/specs.jsp?id=EUWYB10KAZW1&set=

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2010, 21:43:46 »
Här beror det pÃ¥ hur man dimensionerar  Apan .. :)  
gör man rätt fÃ¥r man en Ã¥rs cop pÃ¥ en sÃ¥ här anläggning som ligger pÃ¥ dryga 3 i cop  ;)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2010, 21:49:39 »
Finns många alternativ.
Här är ett riktigt "plug and play"alternativ från Daikin med allt inbyggt....cirkpump,expkärl,styrning mm.
Lite tankar och växelventiler för TVV-laddning sommartid sÃ¥ räcker det nog till  ;)

http://www.daikin.se/mdm_includes/specs.jsp?id=EUWYB10KAZW1&set=



Klarar man sig på mindre än 150 k med ett sånt system?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #20 skrivet: 11 oktober 2010, 21:54:32 »
Nä...men jag är en jä..l pÃ¥ att sälja  ;)
Föresten...det är gratis...om jag fÃ¥r ta 90% av besparingen i 15 Ã¥r  ;D

Edit: Jo..det går nog att få till inom ramarna om man använder skohorn och alla leverantörskontakter man kan ta till...och det är kryputrymme under grunden.
« Senast ändrad: 12 oktober 2010, 14:05:54 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #21 skrivet: 11 oktober 2010, 22:02:44 »
ett monster ace  *roflmao*   343kg tung  och 78 decibel ,,    ,,
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2010, 07:26:26 »
en 115 ecoair och en zenith borde han fÃ¥ dit för ca 150......jag har utvärderat en 115  maskin i tvÃ¥ Ã¥r nästan exakt nu och gÃ¥tt frÃ¥n ca 6 kbm olja till 20000 kw pÃ¥ det 6 lägenheters hyreshus denm sitter pÃ¥......tillskott sker vid ca -12 ºC....
Oraklet....läs lite om CTC fastighetsmaskiner.....dom skiljer sig en hel del från dom små maskinerna.... studs

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2010, 21:42:37 »
Det fÃ¥r  vi hoppas :)

.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2010, 22:06:25 »
dom är ju dock marknadsledande.....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2010, 22:08:02 »
Det är Nibe med :D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2010, 22:12:53 »
inte på luft/vatten.... studs

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2010, 22:21:24 »
Eco air är nog bra men det är ju leksaker jämfört med det jag skrev om.  Jag skulle vilja ha riktiga grejer hemma hos mig. Tyvärr har jag ett för litet hus, annara skulle jag haft en Robust 20 med R134a.  Det var faktiskt RIKTIGT nära att jag proppade in det.  Hade ( som tur var) inte tillräckligt med ström *roflmao*

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2010, 22:38:45 »
då skulle jag vilja lära mig vad som gör thermias fastighetspumpar så mycket bättre än CTC luftvatten för större fastigheter....så att dom kallas leksaker?.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur ska vi värma vår skola?!
« Svar #29 skrivet: 12 oktober 2010, 22:53:59 »
Lite intressant att se Oraklets resa från tvärsäker, till läraktig, till eventuellt förstående, till erfaren....
Skall bli intressant att se vilka pumpar som är Oraklets favoriter pÃ¥, säg 2 Ã¥r.  ;)

Med detta sagt vill jag än en gång säga att man visst kan ha en budget att gå efter, och göra bästa möjliga av detta.
Besparingen kanske inte blir optimal, men den blir massiv ändå.
Och som sagt, i just detta fall verkar det ju som om värmepumpen när det är kallt mest skall stå för underhållsvärme, och att ägarna är villiga att elda med ved när fastigheten används under vintern.

En CTC villa av större modell, eller minsta fastighetsvärmepumpen (15 kW) borde gå få in för under 150 000 kr, speciellt om ni kan hitta en lösning med mindre än 16 meter kulvert.
Kulvert är dyrt.

Som Nisse-Gurra visar på kan man få en rejäl besparing, även om anläggningen inte ger 100% effekttäckning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!