Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya tilluftsventiler och övriga frÃ¥gor.  (läst 1314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Najjklas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nya tilluftsventiler och övriga frågor.
« skrivet: 09 juni 2019, 23:37:14 »
Hej expertisen!

Köpt vårt första hus och flyttar in i augusti. Under de första två veckorna kommer vi att åtgärda en del brister i huset, bland annat ventilationen.


Huset är ett trähus byggt 1980. Souterräng.
152 kvm boarea och 44 kvm biarea.
Orginal 3glas fönster och enligt ritningarna är det byggt med plast i väggarna så det skall vara ganska tätt.
Mekanisk frånluft i badrummen och kök (Ventilationsröret verkar ha sitt avslut på vinden vilket snarast skall dras upp genom taket)
Vattenburet system (elpanna) + en äldre luft luft pump (grön ring) samt kamin.

Vi får tillträde först i augusti men när jag tittade runt där senast hittade vi inga tilluftsventiler alls.
Man kände att luften inte var bra och ventilationen måste göras något åt, vilket besiktningsmannen också påpekade.
Jag försöker vara lite effektiv och lägga upp en plan redan nu så vi kan starta åtgärderna så fort det går efter tillträdet.



Jag tänkte montera friskluftsventiler på de ställen där jag gjort röda ringar. Tankar? Är det överdimensionerat? Underdimensionerat? Ventilerna jag tänkt köpa heter TL80de och har kapacitet på 7,5 l/s vid 10 Pa.

Vid de blå ringarna sitter det idag gamla frånluftsfläktar (garage samt tvättstuga) som bara styrs av knappar.
Dessa tänkte jag först rakt av byta ut mot Pax calima fläktar men började sedan fundera på framförallt tvättstugan. Är det värt att satsa på någon form av värmeväxlare alt avfuktare istället så man undviker att ventilera ut värmen?

FTX vore trevligt men det har vi inte ekonomi till nu och något måste göras snarast.

Jättetacksam för svar och tankar!

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya tilluftsventiler och övriga frågor.
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2019, 07:12:09 »
Flytta in och lär känna huset först. Har kåken stått där i 39 år klarar det sig en stund till medan du kollar närmare på det och sparar ihop till ftx. ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nya tilluftsventiler och övriga frågor.
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2019, 09:32:38 »
Det jag gjorde i mitt hus var att stoppa in varvtals- och fuktreglerade frånluftsfläktar i badrum o tvättstuga, de går på lågvarv jämnt förutom vid högre luftfuktighet då de kör max en stund.
Sen tog jag bort undre tätningslisten i de fönster där jag ville ha in luft, ett budgettips istället för att fixa med tilluftsventiler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nya tilluftsventiler och övriga frågor.
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2019, 21:47:28 »
Flytta in och lär känna huset först. Har kÃ¥ken stÃ¥tt där i 39 Ã¥r klarar det sig en stund till medan du kollar närmare pÃ¥ det och sparar ihop till ftx. ;)  Ta bort en bit av tätlisten i överkant pÃ¥ fönster i bottenvÃ¥ningen och  en bit i underkant i fönstren pÃ¥ övervÃ¥ningen. Det som är viktigt är att du känner att det sugs in luft genom den borttagna listglipan pÃ¥ övervÃ¥ningen. Gör det inte det sÃ¥ sätt tillbaka listen i fönstren pÃ¥ undervÃ¥ningen.

// Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!