1
IVT / Shuntventil 495 Twin
« Senaste inlägg av moratrådgnist skrivet Idag kl. 22:05:11 »Vår 495 Twin från 2006 börjar gissningsvis sjunga på sista versen men hittills har jag lyckats hålla igång den med små medel och klena kunskaper. Nu har jag dock stött på patrull;
Det blev någorlunda plötsligt kallt i huset. Sist det hände var när cirkulationspumpen slutade gå så jag misstänkte samma fel. Den snurrade dock glatt men trycket i slingorna var noll.
Upptäckte att shuntventilen stod på kallaste ändläget och utan att egentligen veta vad den gör drog jag slutsatsen att felet låg där.
Tillkallade min bror som kan mer el än mig och vi kom fram till att motorn som drar shuntventilen har två lindningar, en åt vardera hållet. Bägge dessa lindningar hade samma resistans så vi tänkte att motorn är ok.
Mäter man spänningen ut från kraftkortet medan man via servicemenyn tvångskör shuntventilen fick vi dock märkliga värden, 230v distinkt åt ena hållet medan en svajig 50-70v åt andra. Felet borde enligt vår logik ligga på kortet och ett bränt relä skulle kanske kunna ge sådana symptom.
Nu har vi bytt alla fyra relän på kraftkortet men ingen skillnad.
Var ska man leta felet? Har ingen lust att byta delar på måfå i en pump som är i livets slutskede, skulle gärna vilja ringa in felet ordentligt innan man börjar köpa delar.
Det blev någorlunda plötsligt kallt i huset. Sist det hände var när cirkulationspumpen slutade gå så jag misstänkte samma fel. Den snurrade dock glatt men trycket i slingorna var noll.
Upptäckte att shuntventilen stod på kallaste ändläget och utan att egentligen veta vad den gör drog jag slutsatsen att felet låg där.
Tillkallade min bror som kan mer el än mig och vi kom fram till att motorn som drar shuntventilen har två lindningar, en åt vardera hållet. Bägge dessa lindningar hade samma resistans så vi tänkte att motorn är ok.
Mäter man spänningen ut från kraftkortet medan man via servicemenyn tvångskör shuntventilen fick vi dock märkliga värden, 230v distinkt åt ena hållet medan en svajig 50-70v åt andra. Felet borde enligt vår logik ligga på kortet och ett bränt relä skulle kanske kunna ge sådana symptom.
Nu har vi bytt alla fyra relän på kraftkortet men ingen skillnad.
Var ska man leta felet? Har ingen lust att byta delar på måfå i en pump som är i livets slutskede, skulle gärna vilja ringa in felet ordentligt innan man börjar köpa delar.