Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?  (läst 14721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej!

Har har fått in offerter på bergvärme installation men har problem att välja mellan pumparna ovan. Priset inklusive installation är detsamma för båda men det är det tekniska med pumparna jag tvekar om.

Är det någon som har erfarenheter och tips på vad som skiljer pumparna åt? Enligt energiberäkningarna jag fått från installatörerna så blir det ca 1300 kWh mindre per år med CTCn. Kan detta stämma med tanke på att Thermian är varvtalsreglerad? Är det någon som vet om det skiljer något kvalitetsmässigt?

Vad jag hört hittills har CTCn möjlighet att kopplas direkt till solfångare och att rumsgivare ingår medan Thermian ska ge mer varmvatten.

Är tacksam för snabba svar.

Mvh
/Robert

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2007, 19:05:29 »
Det skulle vara intressant att veta förutsättningarna, husstorlek, ålder, beräknat energibehov mm. Är varmvattenbehovet stort (bubbelpol eller långduschande tonårsbarn).

CTC-pumpen är kraftfullare vilket förklarar att den sparar lite mer.

Thermiapumpen är inte varvtalsreglerad, det är cirkulationspumpen för värmebäraren som är varvtalsreglerad på Thermia Optimum.

Hur mycket borrhål offereras?

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2007, 08:01:16 »
Husets storlek är 150 kvm boarea samt 90 kvm biarea som också är uppvärmt (dock med lägre temp). Soutterainhus från -78 med ett beräknat energibehov av 25000kWh + hushållsenergi.

I båda fallen offereras 160 m borrhål.

/Robert

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2007, 08:39:32 »
Jag tycker nog att en 6 kW VP är för klen för detta huset, Thermias 8 kW är ett bättre alternativ, CTC:s 7,5 kW VP är också helt OK. 160 m aktiv borra är OK.

Som du skriver ger Thermias VP lite mer varmvatten och CTC:s VP är enklare att ansluta mot solvärmepaneler.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2007, 08:46:47 »
Tack för de snabba svaren!

Så med andra ord bör jag välja CTC 7,5 istället för Thermia 6 med de förutsättningar vi har.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2007, 08:48:30 »
Står valet mellan dessa så är svaret ja, men kolla gärna upp vad de ska ha för att gå upp en storlek på Thermian.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2007, 14:50:54 »
Nu har jag fått priset för en Thermia 8kW och det blir samma som för en 6kW. Denna pump kommer att ge 100% täckning jämfört med CTCn som ger 97%. Är det då att föredra Thermia 8 istället för CTCn?

Om man lyssnar på försäljaren av Thermia så är det som att jämföra att kunna köpa en ny BMW med en ny Skoda till samma pris. Är det verkligen denna skillnad?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Nu har jag fått priset för en Thermia 8kW och det blir samma som för en 6kW. Denna pump kommer att ge 100% täckning jämfört med CTCn som ger 97%. Är det då att föredra Thermia 8 istället för CTCn?

Om man lyssnar på försäljaren av Thermia så är det som att jämföra att kunna köpa en ny BMW med en ny Skoda till samma pris. Är det verkligen denna skillnad?




Är man försäljare så är det en sån skillnad...... >:D

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2007, 15:07:26 »
Försäljare med sådan korkade och ointelligenta jämförelser vill man ju bara kapa jäms med fotknölarna. fiR:
Stackarn har nog vart ckokladnasare eller något liknande innan.....

CTC är ju erkänt bra, likaså Thermia, så lyssna runt i grannskapet vilka de har anlitat osv.
Service och tillgänglighet av installatören är viktig.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad RobJ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #9 skrivet: 03 augusti 2007, 15:27:48 »
Tack för svaren!
Fick precis reda på att det inte var en Optimum 8 utan en Diplomat TWS 8 istället för Optimum 6. Jag blir mer och mer förvirrad av det här. Är det nån som kan hjälpa mig med att förklara vad som är bra och dåligt med dessa, varför jag ska välja den ena eller den andra?

Tacksam för alla svar!

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #10 skrivet: 03 augusti 2007, 16:47:11 »
Tack för svaren!
Fick precis reda på att det inte var en Optimum 8 utan en Diplomat TWS 8 istället för Optimum 6. Jag blir mer och mer förvirrad av det här. Är det nån som kan hjälpa mig med att förklara vad som är bra och dåligt med dessa, varför jag ska välja den ena eller den andra?

Tacksam för alla svar!

För att få en rättvis bild kan man inte jämföra ett äpple med ett päron, alltså inte en Optimum med en TWS.
Sedan är jag skeptisk till försäljare vars taktik går ut på att snacka skit om konkurrenterna.
Både CTC och Thermias manualer kan du ladda ned från nätet, läs dessa och försök att göra en jämförelse.
Vad du än väljer blir du säkert nöjd med produkten, välj en leverantör/installatör du får förtroende för.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #11 skrivet: 03 augusti 2007, 17:51:04 »
En BMW med högjludd "motor" alltså radiatorbrus och knäppningar pga den varvtalsstyrda cirk.pumpen har det ju skrivits om tidigare i detta forum om denna pump eller en Skoda med en "motor" som är ljudlös med en shunt som kanske drar lite mer soppa
Mest kyla men lite värme också

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nu har ju inte den här BMWn en frekvensstyd cirk.pump (Diplomat TWS) så den är inte mer högljudd än nån annan pump.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: CTC EcoHeat 7,5 eller Thermia Diplomat Optimum 6, vad välja?
« Svar #13 skrivet: 03 augusti 2007, 20:58:06 »
Nu har ju inte den här BMWn en frekvensstyd cirk.pump (Diplomat TWS) så den är inte mer högljudd än nån annan pump.
Nej, men nu är den ju ingen BMW längre heller... bara en simpel Volvo...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
jag lÃ¥nar bara luckymans ord, och dÃ¥ kan det ju bli fel  ;D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!