Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny pÃ¥ detta, lite frÃ¥gor  (läst 5903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cornerwall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny på detta, lite frågor
« skrivet: 31 december 2015, 16:05:46 »
Hej!
Råkade köpa en luft/luft pump igår, en Electrolux EPH09L1WE.
Jag har tänkt ha den i källaren, i tvättstugan. Med den placeringen kommer den värma hela källaren hoppas jag.
Fråga 1. Kan innedelen sitta under utedelen i nivå? Vad händer med kondensvatten, kommer det bara från utedelen eller oxå från innedelen?
Fråga 2. Som jag förstått så driver innedelen även utedelen med ström. Kopplingen mellan delarna, kan installatören göra dem eller måste elektriker göra den. Jag kan även göra den själv då jag inte är helt borta på elen.
Fråga 3. Slangar och konsoler följde inte med i paketet. Är det dyrt med materialet?

Tacksam för svar.
Gott nytt år på er också =)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #1 skrivet: 31 december 2015, 16:54:21 »
under kyl drift och avfuktning kommer det kondensat ur inne delen därför måste man se till att detta kan avledas. annars är det ok med innedel under utedel

kabeln mellan innehåller dels kommunikation och dels svagström vilket vid nyinstallationer krävs en viss behörighet. bortsett från det krävs det inte mycket knew how för detta

material för fyra meter kostar lite olika vad du väljer men 1000-1500.-

Utloggad Cornerwall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #2 skrivet: 31 december 2015, 17:10:09 »
Oh tack.
Då kan jag i princip leda ner vattnet från innedelen i golvbrunnen eller avloppet som går precis brevid.
Om jag fattat rätt är det en vanlig 4G1,5 MM² (4-ledad kabel) mellan enheterna, och ganska bra uppmärkt. Så jag hoppas innerligen att en installatör kan koppla detta så jag har ryggen fri.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2016, 09:57:38 »
Det låter helt rätt!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2016, 10:23:03 »
hoppas att du får tag på en installatör.....i år....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Cornerwall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2016, 11:56:49 »
Haha, nu är det ju 2016, så jag har ju 364 dagar på mig.
Tänkte förbereda allt, montera allt, dra elen, Så i princip lär de bara komma hit och lattja med vakuumpumpen, koppla in elen och starta den.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #6 skrivet: 01 januari 2016, 12:06:54 »
Varför vakuumsuger du inte och kopplar in elen själv när du tänker göra allt annat ????
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Cornerwall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2016, 15:49:36 »
Ja, bra fråga svenske kocken.
Grannen monterade sin panasonic själv, han far har en vakuumpump.
Men jag känner att det kan vara bra att någon som gjort det tidigare och har koll gör det... =)


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2016, 16:49:10 »
du hittar nog en svartmontör....om du annonserar på nätet....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2016, 14:24:12 »
Varför vakuumsuger du inte och kopplar in elen själv när du tänker göra allt annat ????

För att det är olagligt kanske?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2016, 18:11:00 »
Och att dra elledningar skulle inte vara olagligt?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2016, 19:34:48 »
Nä, man drar ju signalledningen. Sen kanske elektrikern använder nån av dom lediga ledarna för strömförsörjning...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Cornerwall

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2016, 20:53:43 »
Signalledningen går väl i samma som strömkabeln, då den är 4-delad.
Känns nästan fånigt att behöva en elektriker för något som är så enkelt och fantastiskt bra uppmärkt, går liksom inte att koppla fel om du inte är blind.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2016, 21:16:55 »
Om det är fånigt eller ej är en lite annan fråga men faktum är att: allt arbete med matr avses att användas i en starkströmsanläggning är behörighetskrävande. Så att dra en kabel som senare ska användas i en starkströmsanläggning är olagligt om man inte är behörig.
Och starkströmsanläggning är det om, säkringen är 10A eller mer och/eller spänningen är över 50 Volt och/eller den totala effekten överstiger 200VA (ca 200Watt) och/eller kan vålla skada på person eller egendom
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny på detta, lite frågor
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2016, 22:29:15 »
Starkström är, enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, sådan ström, spänning eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom. I sammanhanget avser ström alltid elektrisk ström, som mäts i ampere. Begreppet starkström syftar inte på något särskilt antal ampere; en orsak till detta är att redan en mycket liten ström kan orsaka skada.

Spänningen 230 volt betraktas lagenligt som lågspänning - lågspänning är alltså inte ofarlig.

skulle jag påstå...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!