Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mätning av fukt i undergrund  (läst 3724 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Mätning av fukt i undergrund
« skrivet: 13 december 2005, 23:21:19 »
Jäkla forum. Nu är min sinnesfrid förstörd. Efter allt jag läst här, klarar jag inte längre att tänka som förut. Har tyckt att då huset stått mer än hundra år utan att något hänt med undergrunden (så vitt jag vet). Då borde man inte behöva bry sig.

Att förvissa sig genom inspektion kräver nog en fjärrstyrd kamerarobot. Grunden har inte krypbar höjd och de enda öppningar som finns är ventilöppningana i den huggna granitgrunden.

Hur som helst ger all den information som kan hämtas i den här avdelningen av forumet, en indikation på att de flesta sk. torpargrunderna tidvis lever ytterligt nära gränsen för fuktskador. Jag uppfattar det som att mycket små förändringar i sättet att värma och ventilera huset, kan göra att förhållandena välter över till fel sida om gränsen.

Kontrollbehovet har nu tagit över. Har känt mej tvingad att se till att få veta. Har därför skaffat en fjärravläst temperatur/hygrometer. Hittade en sådan på Clas Olson till det facila priset av 249: -. En extern givare följer med, men huvudenheten klarar att hantera upp till fyra externa givare. Utöver mätning inom och utomhus vill jag även ha mätning på två ställen under huset. Köpte därför två st.extra givare á 98: -.

 Ett problem är att trådlösa mätare går på så korta radiovågor (433,92 MHz).  Genomträngningsförmågan är därför inte särskilt imponerande. Den anges ha en räckvidd upp till 40 m, men då krävs fri sikt emellan.  I mitt fall finns en ytterligare en komplicerande faktor nämligen spridningsplåtarna för golvvärmen. De skärmar så pass mycket att det är inte lätt att hitta ”hål” där radiovågorna kan slinka igenom. Får därför flytta mottagarenheten mellan två platser för att täcka in alla de tre externa givarna. Givare under huset har jag fäst i en smal bräda som jag stuckit in genom ventilöppningen.

Klart jag får vänta till våren / sommaren / hösten innan de kritiska värdena kommer. Men jag tänker mej att det kan vara både intressant och lärorikt att även följa hur pass trög samvariationen på RF och temp är, även under vintern. Gissar att samvariationen kan vara olika i olika hus, beroende på hur vindskyddat det är. Föreställer mej att det också har betydelse hur husets långsidor är placerade i förhållande till mest förhärskande vindriktningar. Grundens ventiler är ju normalt placerade endast på långsidorna och inga på gavlarna.

Det riktigt stora problemet kommer (usch) om jag konstaterar att fuktnivåerna visar sig för höga för att negligera.

/Knut.


Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Mätning av fukt i undergrund
« Svar #1 skrivet: 23 december 2005, 22:40:58 »
Återkommer i ämnet även om det inte precis är högsäsong. Hittade efter lite experimenterande en plats (på en fönsterbräda) där mottagaren plockade in alla tre externa givarnas signal, trots skärmningen från golvvärmens spridningsplåtar.

Innan jag placerade ut de externa givarna, gjorde jag en högst ovetenskaplig test. Alla delarna placerades på samma plats under 2 dygn. Inte visade alla fyra värdena (3 externa + 1 intern) exakt likadant. Men skillnaden rörde sig bara om någon enstaka procent, så jag ansåg resultatet fullt acceptabelt.

Nu senare, har jag jämfört en av givarna med en hygrostat som hör till ett Munters M 100 aggregat. Överensstämmelsen visade sig även här vara helt ok. Känner mej nu rätt säker på att jag kan lita på min RF- mätutrustning.

Kan bara konstatera att elektronik fortsätter att utvecklas som tidigare. Den blir billigare över tiden utan att nödvändigtvis bli sämre. Man behöver inte längre slanta upp bortåt en tusing för att få en RF-mätare värd namnet.

Jag har inga som helst intressen i Clas i sjön, så jag uppmanar ingen att köpa där. Finns säkert andra säljare och andra fabrikat, till lika bra pris på annat håll. Mitt primära budskap är enbart att numera behöver RF- mätare inte vara dyra för att de ska fungera.

Avser själv att i första hand följa en årscykel av RF-värdena i min undergrund. Efter det har jag förhoppningsvis någorlunda klart för mej om jag har problem under mina fötter eller ej. Tänker då närmast på andra mycel än fotsvamp.

Det jag hittills sett är att undergrundens RF samvarierar betydligt trögare med RF utomhus än vad jag föreställt mej. Vet inte säkert men misstänker att det kan bero på att mitt hus står mera vindskyddat än de flesta andra. Om det är bra eller dåligt lär väl så småningom visa sig. Sätter dock en slant på att det är bra.

Har även en fråga. Kan ett surplusaggregat, Munters ”M100” (som kronan haft) ha något värde för avfuktning av en undergrund?  Enligt Skylten på agget drar den 780 W. Förefaller avskräckande om det handlar om kontinuerlig driveffekt. Men så illa kan det väl ändå inte vara? Är det maxeffekt med låg intermittens eller…?

Kanske måste lägga frågan under annan rubrik för att initierade ska läsa den. Eftersom forumet blivit så stort, är det väl ingen vågad gissning att andra gör ungefär som jag, skummar rubrikerna och plockar ut det som för tillfället intresserar mej.
 
/Knut.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mätning av fukt i undergrund
« Svar #2 skrivet: 24 december 2005, 00:55:09 »
1. Du kommer att se fukthalter på upp emot 100% till våren, var så säker! (jag längtar redan  ;) )

2. Köp den, effekten gäller vid avfukting, inte vid "underhållsavfuktning". Fläkten drar ca 70 W, det kan du leva med, men inte med mycel...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!