Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lokalisering av rör pÃ¥ tomten  (läst 14958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobster76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
lokalisering av rör på tomten
« skrivet: 25 september 2009, 08:33:30 »
Hej

håller på och begär in karta över rördragningar på min tomt för El, tele och VA. Huset är byggt -47 och ritningen för VA rören verkar inte vara aktuell längre. Det har skett en förändring för ingående vattnet som inte finns dokumenterat. Och självklart är det på denna sida av huset som det är tänkt att borra för bergvärme. Min fråga är om det är möjligt att ta reda på var exakt VA rören går på min tomt utan att behöva gräva fram dem? Kan ett borrföretag hjälpa till med detta?

mvh

Tobias

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #1 skrivet: 25 september 2009, 08:48:02 »
Man kan med en typ av "kabelsökare" där man sänder en signal genom kabel/röret exakt lokalisera vart ledningarna ligger. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #2 skrivet: 25 september 2009, 20:51:13 »
 Kolla med nÃ¥gon som kan ta ut vattenÃ¥dror medelst "klyka", dom kan lokalisera bÃ¥de stark-svagströmskabel Ã¥ vatten-avloppsrör, även mÃ¥nga elektriker kan ta ut ledningar Ã¥ rör under mark, medelst koppartrÃ¥d eller dylikt. Ã… det dom tar ut blir pÃ¥ nÃ¥gon decimeter när, även ljupet. Ingen kan förklara hur, men det funkar, även för mig, jag har gjort det pÃ¥ nÃ¥gra ställen.
 Novisen *vinkar*

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #3 skrivet: 25 september 2009, 21:35:12 »
Kolla med någon som kan ta ut vattenådror medelst "klyka", dom kan lokalisera både stark-svagströmskabel å vatten-avloppsrör, även många elektriker kan ta ut ledningar å rör under mark, medelst koppartråd eller dylikt. Å det dom tar ut blir på någon decimeter när, även ljupet. Ingen kan förklara hur, men det funkar, även för mig, jag har gjort det på några ställen.
 Novisen *vinkar*
Du skämtar inte nu?  ???
Vi prövade på detta via något jobb-spex och klyk-dj*veln rörde sig inte en cm för mig.
Vi skulle passera en vägtrumma med vatten i och handledaren kunde naturligtvis utläsa bÃ¥de vart trumman var samt hur lÃ¥ngt ner vattnet fanns.  ::)
Flera arbetskamrater fick utslag med slagrutan vid vägtrumman, detta tror jag beror på att de visste var trumman var och därför medvetet eller omedvetet påverkade slagrutan.
Tills motsatsen bevisats vetenskapligt anses väl detta med slagruta vara rent humbug, eller?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #4 skrivet: 25 september 2009, 21:51:56 »
Hej

Inget humbug, trodde inte själv på det. Sett med egna ögon kommunens gick bet på att hitta en stor vattenledning på mitt jobb.
Vi hade inne en mätbuss men pga av alla bakgrundstörningar (sjukhus) så fick de inga utslag
Då tog en av gubbarna fram två koppartrådar och gick mot den förmodade platsen och när pinnarna vek sig drog han ett streck i marken.
Vi grävde och där låg den ca 2 meter ner.
Provade själv för något år sedan på min egen mark för attleta efter ett avloppsrör. tog två två rostfria svetstrådar som jag böjt i 90 gr för att se om jag själv hade förmågan.
Gick runt och provade där rören borde ligga, fick ett antal träffar på detta sätt.

Prova vet jag, du kanske också har förmågan

PS: jag fick hålla ganska löst, bara så de balanserar i handen och pekar rakt ut, vid träff drogs mina mot kroppen

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #5 skrivet: 25 september 2009, 22:50:44 »
Jag troddde inte heller på det från jag såg en brunns borrare ta ut 2 ådror och var dom korsade varandra.
Han angav djupet till 10 och 17meter och dom låg på 9,5 och 18 meter
Tror inte enbart det var tur.

Är det bara inkommande vatten så kolla var dom kommer in i huset och var dom ansluter i gatan så får man ett hum var dom är.
När det gäller inkommande vatten är dom rören väldigt tåliga så man måste i princip borra rakt igenom dom för dom ska gå sönder.


Vill du hitta precis allt om finns på tomten går det använda markradar eller ännu hellre VLF http://en.wikipedia.org/wiki/Very_low_frequency fast det känns som overkill

Jag tror Sweco har tillgång till den utrustningen


« Senast ändrad: 25 september 2009, 23:04:31 av Göran.w »
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #6 skrivet: 25 september 2009, 23:01:41 »
Stefan M och bclcarlsson:
Ni vet antagligen inte om att ni kan bli ekonomiskt oberoende om ni inte redan är det.
Anmäl er till ett test på den här sidan så kommer ni att vinna en miljon dollar: http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html
Slagrutesökning är godkänt som "tävlingsgren", kallas dowsing på engelska tror jag.
Lovar ni att anmäla er till tävlingen?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #7 skrivet: 26 september 2009, 08:51:34 »
Hej

Jo jag också läst detta för ett par år sedan, när jag försökte hitta en vetenskaplig förklaring till min egen "förmåga"
Varför ingen lyckas på blindtest förstår inte jag som jag tror det gick ut på utan att läst din länk, i mitt fall på jobb har jag flera oberoende vittne som också var på plats och såg samma sak. Fick själv prova den gången men då hände inget med pinnarna, vi provade flera stycken och ingen lyckades.
Själv har jag alltid haft uppfattningen att det är humbug och bara någon fuskar

Kan bara säga så att när jag gjorde det hemma, reste sig nackhåren och det var riktigt obehaglig känsla då jag själv är tekniker och inte kunde greppa om det med en naturlig förklaring.
Det skulle vara kul om fler medlemmar provade med öppet sinne, här finns kanske många som har dolda talanger


MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #8 skrivet: 26 september 2009, 09:34:27 »
...
Kan bara säga så att när jag gjorde det hemma, reste sig nackhåren och det var riktigt obehaglig känsla då jag själv är tekniker och inte kunde greppa om det med en naturlig förklaring.
Det skulle vara kul om fler medlemmar provade med öppet sinne, här finns kanske många som har dolda talanger

MVH/ Stefan
Har full respekt för din upplevelse.
Har du testat att du får utslag på samma ställe flera gånger i följd?
Testa om det fungerar med gula öronproppar, svart säck över huvudet och hörselskydd utanpå det - randi kommer nog minst att kräva det. Starta med olika avstånd till rören och be en kompis notera var utslagen ges.
Om detta fungerar till 100%, dvs att utslag ges på samma ställe varje gång, så skriv i ansökan att du vill testa på hemmaplan men med förutsättningar som omöjliggör fusk - vem vet, de kanske tillåter detta.
Om jag lyckades med detta skulle jag inte tveka att anmäla mig till tävlingen, det är ju en miljon dollar man kan vinna.
Har testat bÃ¥de slagruta och vinklade koppartrÃ¥dar och jag fÃ¥r tyvärr inget som helst utslag.  :'(


Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #9 skrivet: 26 september 2009, 09:43:49 »
Men nått som funkar i ALLA lägen är om man skickar en signal på det som ska hittas. Den enklaste metoden är kanske att ansluta ett elstängselaggregat i den synliga ändan och ta en transitorradio som mottagare. gå fram och tillbaka, där det "knäpper" högst är man närmast och "knäpper" det inte alls är du helt fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #10 skrivet: 26 september 2009, 22:41:03 »
Det är inget humbug med slagruta även om det är svÃ¥rt att greppa hur det kan fungera. Själv hade jag chansen att fÃ¥ gÃ¥ en kurs med ett proffs, Arne ?,  och han sa att ca 80 % kan lära sig det. Ni som vill pröva ha inte för brÃ¥ttom, ni bör gÃ¥ avslappnat flera varv och tänk pÃ¥ vad ni söker....Jag har lärt fler, bla biodlare, de flesta barn kan det direkt.
Jag har haft nytta av det i flera sammanhang bla elsök med uttag av djup, trasig vattenledning mm.

Så ett förslag till tobster76: Kolla i din bekantskapskrets efter slagrutekunniga, be 2 el fler testa sin förmåga hos dig, bättre hjälp kan du inte få.

mvh
intrestin




Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: lokalisering av rör på tomten
« Svar #11 skrivet: 26 september 2009, 22:57:51 »
Var med om ett liknande problem i mitten på 1980 talet, när man lagt golvvärmen på "en svensk flygplats" så skulle man bulta fast bagagekarusellerna och hade glömt att markera var slangarna var dragna. Vi fick komma dit med ingenjörsmetoder för att lokalisera slangarna. Det blev en tongenerator, förstärkare och mata en elektrod i vardera ändan på slangen. Den svaga strömmen genom vattnet i slangen gick att "lyssna" sig fram med med hjälp av en spole som pickup och in på ingången på en känslig förstärkare.

I dagens läge hade det säkert varit enklare att sätta på golvvärmen och lokalisera slangarna med värmekamera.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!