Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Plasmakluster IVT 12GR-N?  (läst 14461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.G.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Plasmakluster IVT 12GR-N?
« skrivet: 26 februari 2008, 10:17:17 »
Hej!

Har köpt en IVT Nordic Inverter 12GR-N och har några korta frågor om plasmakluster-funktionen som jag hoppas nån kan mer om!

1. Är plasmakluster-funktionen något att ha eller bara ett säljtrick?

1. Det står i bruksanvisningen att citat: "Använd den här funktionen vid årstidsväxlingar". Blir inte riktigt klok vad de menar - köra funktionen några dagar om året eller mer?

2. Har någon en aning om hur mycket energi plasmakluster-funktionen drar på ett år om den alltid står på?

/Mvh

K.G.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2008, 10:36:11 »
Hej

Jag undrar också vad det kan vara, snodde lite från wikipedia.

Plasma är inom fysik ett fjärde tillstånd av materia efter gas. Ett plasma kan sägas vara en gas av laddade partiklar. När ett ämne har hettats upp till plasma skiljs molekylernas beståndsdelar åt, det vill säga: elektronerna rör sig fritt från kärnan. Plasma är det vanligaste tillståndet hos den synliga materian i universum. På jorden förekommer plasman naturligt i blixtar och eldslågor, samt i tekniska apparater som lysrör och plasmaskärmar


Kluster, anhopning utan mönster eller struktur.

Så om nån kan förklara detta så vore det intressant.

MVH
Messer

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2008, 11:23:48 »
På IVT:s hemsida står det att det finns en jongenerator som sprider positiva och negativa joner i luften som passerar inomhusdelen. Vidare "När de positiva och negativa jonerna i inomhusluften träffar bakterier, svampsporer, allergener och andra föroreningar i luften uppstår en kemisk bindning som oskadliggör dem".

Bakterier och sporer är rätt stryktåliga saker. Om det fungerar undrar jag hur cellerna i slemhinnor och luftrör mår av apparaten. Tycker det verkar lite oseriös marknadsföring.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad maca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2008, 10:41:30 »
Man kan ju alltid söka på internet Plasma cluster är en uppfinning av Sharp. http://www.air4you.nl/plasma.pdf
/Maca

Tar väl en pÃ¥ Svenska med  :) http://www.ivt.se/luft/veta_mer/plasmacluster-press.pdf
« Senast ändrad: 02 april 2008, 10:48:19 av maca »

Utloggad blazern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2008, 19:57:43 »
Hej!
När det gäller denna funktion börjar jag också fundera lite över elförbrukningen.Jag installerade en likadan pump den 19/6-2007 och sedan dess har förbrukningen snarare ökat varje månad.Jag har använt plasma cluster funktionen regelbundet eftersom jag värdesätter ren luft i bostaden.Nu är den emellertid avslagen och jag misstänker att detta kommer att ge ett positivt resultat,för som det är nu så vinner jag på att stänga pumpen helt, och se detta som en värdelös investering.
Finns det någon som har några uppgifter ang plasma clusters elförbrukning?
Blazern

Utloggad maca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2008, 14:42:00 »
Har hört 3watt jag kan mäta upp det om du vill?

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Plasmakluster IVT 12GR-N?
« Svar #6 skrivet: 22 september 2008, 13:40:37 »
Hej!
När det gäller denna funktion börjar jag också fundera lite över elförbrukningen.Jag installerade en likadan pump den 19/6-2007 och sedan dess har förbrukningen snarare ökat varje månad.Jag har använt plasma cluster funktionen regelbundet eftersom jag värdesätter ren luft i bostaden.Nu är den emellertid avslagen och jag misstänker att detta kommer att ge ett positivt resultat,för som det är nu så vinner jag på att stänga pumpen helt, och se detta som en värdelös investering.
Finns det någon som har några uppgifter ang plasma clusters elförbrukning?
Blazern

Låter konstigt att den ska dra mer stret än andra pumpar, ingen med den funktionen på skulle ju spara pengar enligt din teori.

Låter ju hellre som om du har dina element/termostat ställd på samma som tidigare så att pumpen inte får jobba så mkt som den bör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!