Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?  (läst 407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjornthorn

  • Gäst
Bjornthorn
Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?
« skrivet: 25 januari 2024, 16:15:53 »
Lång histori kort. Jag har en Nibe fighter 12?? 6 kW som har frusit sönder. Pumpen är från 2006 och troligtvis inte värd att spara. Jag har i ett annat hus en liknande pump, dock 8 kW. Den pumpen är från 2008.

Min fråga är om det finns några delar som kan vara värda att skruva loss och spara för att kunna reparera den andra om något går sönder på den? Jag tänker tex styrkort, cirkulationspumpar som är hela eller liknande. jag vet tyvärr inte exakta modeller på pumparna förutom att båda heter "Nibe fighter 1XXX". Hur lika är de olika modellerna?

Vad hade ni gjort?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2024, 16:23:54 »
Ta reda på den exakta modellbeteckningen på värmepumparna. Därefter kan man titta i reservdelslistorna om det finns gemensamma slitage-delar som skulle kunna återanvändas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 08:38:53 »
Gissar på 1215 eller 1225, båda är rätt lika.
Jag skulle plocka ur panelen med styrkort, reläkort och mjukstart.
Om mjukstarten är original så kanske den är skräp, men den kanske är bytt en gång och då är det bättre grejer?
Kontaktorer och tempgivare är andra grejer som är bra att ha på hyllan.
Växelventilens motor och insats är bra att ha.
Om du har plats för en elpatron på hyllan så ryck den med.
Cirkpumparna är antagligen original, vet inte om det är värt att spara på dem?
« Senast ändrad: 26 januari 2024, 08:42:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2024, 11:06:36 »
Även om pumpar är gamla så är en fungerande som passar mycket bättre än att inte ha en fungerande som passar den dag det strular...

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka delar av gammal värmepump är värda att spara?
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2024, 11:07:30 »
Har du plats så överväg att tappa ur noga och spara hela i nåt uthus till den andra är utbytt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!