0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror det är så att HQ med R410A klarar max 62° med enbart kompressorn, och HE med R407c klarar 65°.
Skulle tänka mig att en VP går direkt mot en större tank och värmen tas ut från den med shuntar för varje lägenhet för att få en bra funktion. Att styra värmen direkt från VP med enrörs kanske inte är effektivt i tanke på olika behov i LGH. det måste ändå till extra C-pump då det är tveksamt att C-pumpen i VP inte kan ge det flöde som behövs för allt Med separata shuntar kan värmen från BV tillgodoses för 1 tr på ett bättre sätt
Det blir heller inte roligt att dra upp flödet så det kan börja brusa i rör, ventiler och radiatorer. Jag skulle bo i huset minst ett år först innan byte av pannor och följa temperaturerna ute, inne och framledningstemperaturen etc och dokumentera det. Även prova att öka nuvarande cirkulationspumpar och höra om det blir brus i systemet.
80-60 system Don Pablo Ett 2 rörs system 80-60 har samma flöde Och avkylning som ett enrörssytem har Vid samma effekt behov .Så det är på pricken samma förhållanden .Vill TS ha en hög effekttäckning till sitt hus Är rekommendationen en arbetstanks lösning Det blir 👍MvhB
Skrev jag att systemen var lika? Det sämsta man kan ha är enrörssystem, tunna rör och tunna element.Enrörssystem är förövrigt en idiots påfund, och används ännu idag av ekonomiska skäl vid husbyggen. Det många installatörer "glömmer" tala om, är att en vp i ett oljeeldningssystem, kpmmer gå mycket på el.
jgreen...kan du ange betäckning på alla radiatorer.På bilden i trådens första inlägg kan man se TP1-416, TP2-410 osv.
Om jag summerar effekterna som att varje radiator har 80° in och 60° ut, så ger de 13 980 Watt totalt vid rumstemp 20°. Nu är det inte hela sanningen, då radiatorerna i slutet av slingan har kallare in, men samtidigt har radiatorerna varmare ut i början av slingan. Då radiatorerna är lite större i slutet av slingan blir det lite missvisande, men en fingervisning om effekterna ger det dock.Går man ner till 60° in och 45° ut på varje radiator, så ger de endast 8 050 Watt, vilket då också klarar projekterat flöde d.v.s. 0,135 l/s.
200 M2 tror jag det i 2 planOch ca 8kw Ut från rad vid 60 g ( Dom 10timmsr om året TS behöver lite till låter vi vp göra 65g ) En Duo lösning med tank 300 l Vvb 10-12 kw om-off då finns det effekt För att ladda VV till 2 lgh 500 l arbetstank med utbyggd VV funktion Är i mitt tycke en 100 lösning Sen kan man skala ner lite Men till priset av comfort
Jag har i mitt hus ettrörssystem med 4 slingor och det fungerar alldeles utmärkt.Jag har värmepump och ca 54 grader vid ca minus 30 grader. Elementen är instrypta och det är ett konstant flöde över värmeväxlaren oavsett om termostater stryper flödet.
Flödet du anger på 0,135 l/s, kommer det från min bild i trådens första inlägg? Hur drar du parallellen att 8 kW effekt blir 0,135 l/s?
En 2-rörs radiator , med hembygd baypass för värme till nästa, uppfinningsrikedomen :)är stor
Man kan använda samma radiatorer oavsett system det är bara olika koppel (eller så använder man koppel som går att ställa om) och priset hos tex Rinkaby rör är detsamma för bägge typerna.
Jag instämmer med "Mr B" att en 500 liters arbetstank med slinga som förvärmer varmvattnet hade varit perfekt. Det gör att den värmer varmvatten och radiatorer samtidigt de kallaste dagarna d.v.s. den behöver inte växla över mot varmvattenberedaren, så länge det tappas varmvatten med jämna mellanrum. (IVT:s slingtank heter FW 502)En HE C9 blir perfekt. Behöver du tillskott så är det ju ändå vid höga temperaturer som inte kompressorn kanske klarar av, och gör den det så är det med lågt COP.
* När jag läser IVTs produktblad för FW 502 står det att den fungerar för upp till 5 lägenheter.
* Har haft svårt att hitta en FW 502 i någon nätbutik för att få ett ca. pris. Dem säljs väl inte till privatpersoner i så stor utsträckning. Har ni någon koll på vad den ligger i pris ungefär? Jag har ju fått en IVT 100-liters arbetstank offererad på en offert för knappt 10 000 kr.
* De kalla dagar när elpatronen kan behöva användas för att få upp framledningstemperaturen lite mer än 65 grader då blir väl konsekvensen att allt vatten i arbetstanken måste värmas också. Blir det inte onödigt mycket vatten att värma med elpatronen jämfört med om jag skulle ha en arbetstank på 200 liter?
Man kan använda samma radiatorer oavsett system det är bara olika koppel (eller så använder man koppel som går att ställa om) och priset hos tex Rinkaby rör är detsamma för bägge typerna. Varför skulle enrörs sättas igen lättare??Och jag tror nog att VVSföretagarna som bygger med ettrörssystem har koll på vad som kostar mer eller mindre.Problemet med ettrörssysem är väl att det kräver lite mer av den som projekterar. Och man behöver inte ha fler storlekar för man gör precic som med tvårörs man stryper in.Och att du tycker att det är obegripligt bottnar i att du inte riktigt har förstått alla aspekter.
De system som jag varit och felsökt på, som HAR satt igen har alla varit enrörs.Enrörs system drivs ju med samma cirkpump, som ger ett visst tryckfall över systemet, i enrörsystem fördelas detta tryck på kanske 4-5 radiatorer, vilket gör att tryckfallet blir lägre än i ett tvårörs, där alla arbetar med i princip samma tryckfall.Kommer det skit i kopplet till en radiator så pluggar det alltså lättare.Så har i vart fall jag tolkat det jag sett.Man måste öka storleken på radiatorer i enrörssystem med ca 4% för varje radiator längre bak i slingan, det driver upp kostnaden på radiatorer, och vill man dimensionera för ett riktigt lågtempererat system som mitt så blir det helt enkelt svårt att rymma radiatorerna utan att det ser "sinnessjukt" ut.Precis som du skriver är det också mer komplicerat att dimensionera och justera in enrörs system, de blir dessutom starkt påverkade av eventuella förändringar som görs t.ex. vid ombyggnader där det plockas bort eller adderas radiatorer.Sammantaget är det för mig obegripligt att man håller på med detta idag när det finns mycket bättre system.Det enda skäl jag kan se att man gör det är självklart att det blir några kronor billigare för projektören, men det blir absolut sämre för kunden, om inte initialt så över tid.
Det gäller när den är installerad som en varmvattenberedare till en fastighetsvärmepump. I ditt fall blir den installerad som en arbetstank med förvärmt varmvatten.Merkostnaden för 500 literstanken bör vara jämförbar med kostnaden för el-beredaren.Det krävs ingen extra energi från el-patronerna, bara för att 500-literstanken är ansluten.
Det fördelar flödet på ca 4-5 radiatorer Inte trycket Rickard. Motståndet bestäms av rörlängd och antalet fördelningspunkter . Precis på samma sätt som i ett 2 rörs system Sen att tempen blandas ner lite och en radiator Med tex som du önskar ha 500 watt ur som 5 radiator I slingan är på 584 watt ungefär i storlek Om den suttit som första radiator utan uppräkning.Ytan blir inte så mycket större att tala om Vad sätter igen ett värmesystem.Magnetit . Syresatt vatten är skurken . Ur en del 2 rörsystem rinner det sirap ur ocksåSå det är inget specifikt för ettrörsystem MvhB
Vi delar än en gång inte uppfattning.Bifogar stöd för min tes från tekniska föreningens skrivelse som rör detta.Tvårörs system är enligt mig enklare att dimensionera, man slipper överstora radiatorer i slutet av slingorna, det är enklare att trimma in, tåligare mot förändringar i systemet, och det ger värmepumpen i normalfallet högre COP.Från tekniska föreningen:Injustering av värmesystem är ett delikat ingenjörsproblem. Det går att lösa problemet med mycket sofistikerade beräkningar. Det finns bara ett problem med detta – datorn ska matas med så många ingångsvärden att tiden för att ta fram de rätta värdena gör metoden oanvändbar.Denna artikel visar hur injustering görs praktiskt på ett enkelt sätt.För att få ett värmesystem rätt injusterat krävs inte bara gedigna ingenjörskunskaper utan också förståelse för hur en förändring av en variabel påverkar flera andra. Det gäller därför att begränsa variablerna så långt som möjligt. Detta kan exemplifieras på följande sätt. I ett ettrörssystem ska injusteringen kompensera för – förutom värmebehovet i rummet – temperaturfallet och de friktionsförluster (tryckfall) som uppstår i systemet. Detta är ett problem med tre variabler. I ett tvårörssystem med högflöde är temperaturfallet eliminerat. Därmed har injusteringen reducerats till ett problem med två variabler. I ett tvårörssystem med lågflöde blir tryckfallet i stort sett försumbart och därmed är problemet beroende av en variabel. Man behöver endast anpassa strypningen vid radiatorn till rummets värmebehov. Lågflödesmetoden kan även användas i ettrörssystem.
Gissar att 20 l/kW är en nominell volym, men det som anges i kalkylen är en min-volym. Den volym som finns i beredaren, är bakom stängd ventil när värmepumpen jobbar mod radiatorerna d.v.s. den har ingen glädje av att det finns vatten i beredarens yttermantel.Vad jag förstår på svaret från dina IVT-kontakter, är att du har presenterat FW 502 som en beredare. Jag skrev tidigare "I ditt fall blir den installerad som en arbetstank med förvärmt varmvatten" angående 502:an d.v.s. den ska monteras mot radiatorkretsen, samt tappvarmvattnet passerar i en 25 meter lång slinga som är monterad i tanken innan den flödar in till värmepumpens inbyggda beredare.
302:an har 8 anslutningar i topp. Luftning, tempgivare, kallvatten, varmvatten, värmebärare in, värmebärare ut, radiatorer fram samt radiatorer retur. Värmebärare in har en diffusor, så det är viktigt att den monteras på rätt anslutning.
När jag kollar i manualen för FW 302 ser jag bara 5 anslutningar (http://doc.ivt.se/download.asp?pt=fastighet&fn=Produktfakta_slingtank_302.pdf). Det var det som gjorde mig osäker.
Jo det är klart att det är svårare för dom som inte kan, men så är det ju med det mesta. Jag tror inte att alla PROFS som installerar ett rörssystem, i dom flesta villor som byggs i dag, ( kombin golvvärme nere och ettrör på övervåningen) ger några som helst problem för dom boende.Även i den här frågan tror jag mer på riktiga proffs än på "läktarproffs".
Om man byggde identiska hus i massor på en fabrik med några prototyper först skulle säkert enrörssystem kunna bli bra och billigt. Annars är jag tveksam till nyttan med det.// Magnus
Det går säkert, men det innebär inte att enrörssytemen blir mindre känsliga för framtida ombyggnader där man behöver plocka bort eller addera radiatorer till systemet.Enrörssystem är en långsiktigt dålig lösning i tider där vi skall värma våra hus med miljövänlig teknik och lågvärdig (lågtempererad) energi.Egentligen borde enrörs system förbjudas som jag ser det, på samma sätt som man för tiotals år sedan tvingade branschen att börja dimensionera för 55/45°C istället för 80/60°C.I kombination med golvvärme borde dessutom kravet vara att eventuella radiatorkretsar dimensionerades för samma temp som golvvärmen.Det skulle vara ett par enkla kompletteringar av befintlig regelverk som skulle gynna slutkonsumenten i årtionden efter investeringen.En duktig VVS:are eller optimerare kan få gamla enrörs system att fungera hjälpligt med värmepump, men att fortsätta bygga dessa är som jag ser det inget annat än galet.
vill man bygga 1 rörs system och med 80-60 grader tycker jag den som betalar ska ha valet att göra det.
https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-medievarmaretankarvaxlare/ackumulator-tekniktankar/staltankar/sth-302-6875412-765Du har rätt. Det är bara fem anslutningar i topp. (får inte IVT-länken att funka)
Magnus Det blir exakt lika braOm man skickar ett flöde på0,045 lps till en radiator i ett 55/45 system tex Och tar 1881 watt ur en radiator Eller om samma flöde Fördelas på 5 radiatorer I rad och kyler vattnet 10 g är båda systemen lika energieffektiva .Min åsikt är att det är lika lätt att Bygga och reglera in ett enrörssytem som ett 2 rörs system MvhB
Ok, då var jag inte helt ute och cyklade .Jag ringde IVTs kundtjänst i fredags för att få reda ut alla siffror och rekommendationer. Dem sa att rekommendationen på 20 liter per kW gäller varmvattenberedare som är ansluten mot värmepumpen, inte värmesystemet. För värmesystemet är rekommendationen 10 liter per kW.Med det sagt gillar jag fortfarande idén med FW 502. Men tyvärr har jag inte fått särskilt gehör hos de två IVT-återförsäljare som jag är i kontakt med. Båda rekommenderar mig istället att installera FR 200 (185 liter extra VV-beredare som seriekopplas med VV-beredare i värmepump samt en 80 liters arbetstank). Problemet med FW 502 är också storleken, jag får nog in den i tvättstugan där den ska stå, men som jag nämnt tidigare är det bjälklag på krypgrund och är osäker om vikten som blir ca 700 kg är för hög. Att behöva förstärka bjälklaget blir ytterligare en kostnad. Frågan är hur mycket det är värt att installera en FW 502 jämfört med en mindre arbetstank alt. en FR200 om IVT säger att 10 liter per kW är rekommendationen.
Faktum kvarstår, man måste överdimensionera radiatorerna längre bak i slingan, och vill man dimensionera för samma framledningstemp i enrörs radiatorer som för golvvärme så blir det jättestora, och ofta dyra radiatorer.Samma faktum gäller den obalans som uppstår i enrörs system när man väljer att plocka bort eller addera radiatorer som ett resultat av ombyggnationer.Det är inte omöjligt att få ett enrörs system att fungera bra, bara mer komplicerat, och om man gör det med villaägarens bästa i åtanke så blir det troligen också dyrare, inte billigare.