Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: leahcim
« skrivet: 11 december 2020, 19:29:19 »

Vill bara fråga er som vet.
Skulle man kunna bygga denna med digitala potar som styrs av typ en d1 mini. Du skulle man kunna styra trådlöst via typ rest eller mqqt.
Skrivet av: nylund
« skrivet: 09 oktober 2014, 10:32:43 »

Tjena!

Har beställt komponenter och ska bygga ihop en innegivare till vår 360p.

Använder ett NTC-motstånd från Elfa och behöver därmed använda en trimpot för att kalibrera givaren. Vissa skriver här om att sätta trimpoten parallellt med NTC-motståndet. Så kan det väl inte vara? Den ska väl sitta i serie?

Mvh/Nylund
Skrivet av: MartinT
« skrivet: 03 oktober 2013, 15:12:57 »

Hej,

Ni har ju allihop lagt NTC och vridpot i samma låda, det är ingen som har satt vridpotten vid värmepumpen (givet att man sällan ändrar temperaturen) och NTC-motståndet i lämpligt rum? För då kan man väl justera trimpotten samtidigt som man tittar på pumpens display för börvärde? För spänningsfallet i kabeln är väl försumbart i sammanhanget?

Undrar då jag också tänkte bygga en egen :)

Tack för tråden!
Skrivet av: Villabiz
« skrivet: 17 oktober 2011, 09:09:54 »

Jag har nu byggt min egen innegivare enligt ursprunglig beskrivning med dom komponenter som angavs från elfa. Jag köpte även en liten apparatlåda för 29:- och ett experimentkort att löda allt på för 81:-.
Sägas skall att det endast gick åt c:a 1/6 av kortet så jag har kvar att löda annat också.

Allt fungerar klockrent, ärvärdet ger fel på en grad uppåt, när det faktiskt är 22 så säger den 23 men det är ju bara att justera börvärdet efter detta.

Jag har borrat lite hål runt om i apparatlådan så luften kan röra sig genom den men valde att inte sätta nån ställrall, så kallad "hustrusäker", för jag brukar inte mickla så mycket med tempinställningen.

Helt klart bättre än 1000:- för Nibes egna.
Skrivet av: sharkey
« skrivet: 19 januari 2010, 10:44:53 »

Hej!

Vilket ohm antal är det på trimpoten som sitter parallelt över NTC motsåndet?
beställt delar ifrån Elfa ska nu bygga en egen till helgen.

Någon som erfarenhet av detta bygge till en Nibe 310P Fighter?

//Michael
Skrivet av: Simon S
« skrivet: 19 december 2009, 15:18:56 »

Vill tacka för tipset på denna tråd, beställde delar på elfa för ca 80kr och lödde ihop en innegivare. Fungerar klockrent. Använde mig av det billiga NTC motståndet som tipsades om i byggbeskrivningen.
Jag monterade även en trimpot parallellt över NTC motståndet för att kunna trimma in givaren till rätt temperatur.

Nu är det -9 ute, har eldat lite i kaminen ca 23 inne. Framledningstempen sjönk nu till 32grader och kompressorn stannade nyss för varmavattnet var 54grader.

Detta var en riktigt billig lösning för att få ytterligare smidighet i systemet.

//Simon
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 28 februari 2009, 07:35:15 »

Nu har jag fått den till att visa rätt!!

Jag bytte ut NTC- motståndet från ELFA (nr:60-260-09)
mot en av NIBE:s orginal givare ( medföljer 4st till 1130).

Nu visar den rätt inne temp på displayen. knUp

KANON BRA....  ;) :D ;D 8)


Jag använder NIBE orginal ntc-givare medföljer 4st lösa i påse, eller ring nibe support så kan dom skicka en ntc-givare
Skrivet av: Gla
« skrivet: 15 februari 2009, 19:22:46 »

Skrivet av: stam59
« skrivet: 15 februari 2009, 18:57:06 »

Tänkte bara höra hur era RG10 byggen har fungerat?

Vilken NTC resistor kom ni fram till att man skulle använda sig av?

Jag kommer att ha två eldstäder en per våning, kan man ha 2st RG10 inkopplade till en Fighter 360?

Någon som vet hur då ska kopplas in? Parallell?

//Carl
Jo det skulle vara kul att få höra Vilken NTC resistor som ni använde?
 Sc:,h
Skrivet av: micklen
« skrivet: 20 januari 2009, 22:19:26 »

Tänkte bara höra hur era RG10 byggen har fungerat?

Vilken NTC resistor kom ni fram till att man skulle använda sig av?

Jag kommer att ha två eldstäder en per våning, kan man ha 2st RG10 inkopplade till en Fighter 360?

Någon som vet hur då ska kopplas in? Parallell?

//Carl
Skrivet av: ellen
« skrivet: 27 april 2006, 11:08:29 »


300 Ohm kom jag upp i innan det blev bra, hela bygget blev "hustru säkert" (ingen yttre ratt)


Haha *roflmao*
Finns en variant på det och det är att sätta dit en inställningsratt - som inte har nån funktion  >:D
Det var ju faktiskt ännu bättre, då tror dom att dom får det varmare  :D
jag får skruva dit ett vred
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 27 april 2006, 09:53:29 »


300 Ohm kom jag upp i innan det blev bra, hela bygget blev "hustru säkert" (ingen yttre ratt)


Haha *roflmao*
Finns en variant på det och det är att sätta dit en inställningsratt - som inte har nån funktion  >:D
Skrivet av: ellen
« skrivet: 26 april 2006, 22:28:02 »

Det räckte inte med 170 ohmaren, visar forfarande för mycket. det får bli en trimpot  ;D

Det var så jag gjorde, använde en trimpot alltså, för att komma fram till rätt värde. Men när jag bytte ut den mot ett fast motstånd så blev det lite felvisning. Kanske lika bra att sätta tillbaka trimpoten så att det går att justera om det skulle behövas.

300 Ohm kom jag upp i innan det blev bra, hela bygget blev "hustru säkert" (ingen yttre ratt)
Skrivet av: Gla
« skrivet: 21 april 2006, 07:34:55 »

Det räckte inte med 170 ohmaren, visar forfarande för mycket. det får bli en trimpot  ;D

Det var så jag gjorde, använde en trimpot alltså, för att komma fram till rätt värde. Men när jag bytte ut den mot ett fast motstånd så blev det lite felvisning. Kanske lika bra att sätta tillbaka trimpoten så att det går att justera om det skulle behövas.
Skrivet av: ellen
« skrivet: 20 april 2006, 22:30:41 »

Det räckte inte med 170 ohmaren, visar forfarande för mycket. det får bli en trimpot  ;D
Skrivet av: Gla
« skrivet: 19 april 2006, 22:06:56 »


Det var ca 4  ºC om jag kommer ihåg rätt. Den visar fortfarande något för varmt. Skall försöka få tummen ur och öka värdet något.
Skrivet av: ellen
« skrivet: 19 april 2006, 21:54:24 »


Är det ett hemmabygge du håller på med ?
Jag har fått sätta ett motstånd i serie med NTC-motståndet (Rumsgivaren), på ca 170 Ohm, för att det skall visa rätt inomhustemperatur.
Hur mycke fel visade givaren innan du petade dit motståndet, jag kopplade nyss in min givare och den visar 3ºC för mycket
Skrivet av: mats_o
« skrivet: 16 april 2006, 16:39:18 »

Tänker jag rätt så är den här busenkel att bygga på en liten bit exprimentkort.
Jag tar inget som helst ansvar utan allt byggande och kopplande sker på egen risk!

1. Kapa till en bit expriment kort till 5 banors bredd och ca 20 håls längd
2. Löd in ett 3 poligt kontaktblock med kontakterna pekandes bort från kortet
3. Med kopparbanorna på undersidan blir anlutningen till vänster nr6 på en nibe givare, mitten blir 1 och höger blir 2
4. Kapa mittbanan på 6 hålet
5. Löd in R5 längs bana 3 över avbrottet
6. Löd in RP mellan bana 1 och bana3. Se upp när du vänder kortet då bana 1 hamnar längst till höger när kortet är upp och ned
7. Löd in NTC motståndet mellan bana 1 och 5
8. Placera ut potentiometern.Den ska ligga med benen närmast kopplingsplinten och "kroppen" ovanför. Ligger den rätt så ska vi ha ett ben vid bana 1, benet på ovansidan ska vara på bana 3 och det sista benet ska vara vid bana5.
9. Benet vid bana 5 behöver vi inte så klipp bort det.
10. Löd nu fast de två kvarvarande benen.

Jag blev så sugen så jag kunde inte låta bli utan jag har nu byggt en demoprototyp. Dock hadde jag inte rätt komponenter hemma så ignorera värdena på de komponenter jag har använt. Tanken är att visa layout och komponentplacering.


Det skulle nog gå att trycka in den i en modifierad sladdströmbrytare.......



 
Skrivet av: henrikf
« skrivet: 15 april 2006, 16:58:59 »

Här kommer ny bild på RG10 kretskort med ledningsdragning.
Skrivet av: henrikf
« skrivet: 15 april 2006, 03:06:27 »

Ett tillägg till ovanstående beskrivning av RG10:

Potentiometern är kopplad så att resistansen minskar då börvärdet ökas (precis som NTC-motståndet som används som givare). Ratten vrids moturs för att öka börvärdet. Ritade ledningsdragning i bilden också, men kunde inte spara bilden i något vettigt format eftersom jag ritade i Word... återkommer med detta!

Henrik
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 09 april 2006, 10:23:45 »

Konult:
Var har du köpt lådan till ditt bygge??


 ;)
 knUp

Lådan/kapslingen med kretskort är från en slaktad FRICO elektronisk rumstermostat som jag genom yrkes-kontakter och lite tur lyckats få tag på och byggt om.

Den finns att köpa som RTEV 102, E85 809 12. Gissar att utpriset ligger på ca 400- 500:- + egna komponenter + eget arbete.

Anslutning av vridpoten skall ju givetvis stämma mot ev gradering på ratten, i mitt fall är den ansluten på vänstra benet sett framifån och sen på den vridbara(mittersta övre anslutningen.

 ;) ^-^ :o a:gl :-* *vinkar*




OJ; OJ; OJ April April APril nu lurade jag er allt... nej skämt åsido det blev för mycket (firade) nu när Skellefteå AIK gick upp till elitserien.

Vridpoten min är ansluten på det nedre högra benet sett framifrån....
 :,v( b00k Sc:,h :-\ huvuddunk huvuddunk knUp fiR: hur var det nu???

Ändrat kl 12:

Ovan beror ju på åt vilket håll man skall vrida ratten /graderingen.
Nibe:s orginal RG10 har ju så att när man vrider poten medurs  (minskar?) så ändras graderingen/skalan från 9 till ett, så den är troligtvis ansluten på nedre vänstra benet.

Mitt bygge har ju graderingen/skalan när man vrider medurs (ökar) från 10°c till 30°c,
och min är ansluten på HÖGRA benet.
Skrivet av: messer
« skrivet: 03 april 2006, 15:11:10 »

Tänkte få klargjort hur potentiometern skall kopplas.

KONULT: Du skrev "i mitt fall är den ansluten på vänstra benet sett framifrån och sen på den vridbara(mittersta övre anslutningen."

Min fråga blir är ena sladden fäst i både vänstra benet och samma sladd i mittre övre benet eller är ena sladden fäst i vänstra benet och den andra sladden i mittre övre benet.

Ellen: Jag tog och sparade bilden som KONULT lagt in sen öppnade jag den i faxviewern där kunde jag förstora bilden och då tycker jag mig kunna se att KONULT kopplat ena sladden på HÖGRA stiftet och den andra sladden på MITTEN stiftet.
Observera det jag uttolkar ur bilden inte är det KONULT skriver, det skiljer på höger och vänster.

Så om jag ser rätt så minskar motståndet om man vrider medsols.

Dessutom är jag ganska säker på min beskrivning av spänningsdelare, jag tror nämligen att man använder sig av en Weatstonebrygga vilken beskrivs här http://www.mna.hkr.se/fysik/Fysik2140/el/Weatstone.pdf.

Kunde bara inte låtabli att retas lite.

Så nu får vi hoppas på KONULT.

MVH
Messer
Skrivet av: messer
« skrivet: 01 april 2006, 20:44:13 »

Jadu idag är det inte lätt att bli trodd

 *roflmao*
Messer
Skrivet av: ellen
« skrivet: 01 april 2006, 20:20:58 »

Aha!!!
Ökande Resistans vid medurs vridning
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 01 april 2006, 19:59:00 »

Konult:
Var har du köpt lådan till ditt bygge??


 ;)
 knUp

Lådan/kapslingen med kretskort är från en slaktad FRICO elektronisk rumstermostat som jag genom yrkes-kontakter och lite tur lyckats få tag på och byggt om.

Den finns att köpa som RTEV 102, E85 809 12. Gissar att utpriset ligger på ca 400- 500:- + egna komponenter + eget arbete.

Anslutning av vridpoten skall ju givetvis stämma mot ev gradering på ratten, i mitt fall är den ansluten på vänstra benet sett framifån och sen på den vridbara(mittersta övre anslutningen.

 ;) ^-^ :o a:gl :-* *vinkar*

Skrivet av: ellen
« skrivet: 01 april 2006, 19:10:27 »

Håller fullständigt med, det är därför jag letar i skrotlådor *roflmao*
Skrivet av: messer
« skrivet: 01 april 2006, 19:07:48 »

Ellen, Jag vill inte vara negativ men den skall minskas
 :)
MVH
Messer
Skrivet av: ellen
« skrivet: 01 april 2006, 19:00:41 »

Hittade en i en skrotlåda, det verkar vara svårt att hitta bara kapslingen, Jula har en hyfsat billig rumstermostat 99:- som man kan slakta. men köper man en sån då har man passerat "low budget" gränsen   ;D ;D
Skrivet av: Gla
« skrivet: 01 april 2006, 18:54:39 »

Konult:
Var har du köpt lådan till ditt bygge??
Skrivet av: ellen
« skrivet: 01 april 2006, 18:49:50 »

Det undrar jag också. Därför vore det trevligt om Henrikf kunde åstadkomma en bild av baksidan också. Då vet vi.

Bra nu vet jag
Messer

 Sc:,h Jaha och hur skall det vara, ökande eller minskande resistans mellan anslutning 1 och 6 vid medurs vridning
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 01 april 2006, 13:50:10 »

Konult

Ditt bygge är snyggare än Nibes original!

Nibe har ju inte ens grader på sina utan en skala 1-10 där 5 motsvarar ungefär 20 grader *suck*

Skrivet av: messer
« skrivet: 01 april 2006, 11:27:07 »

Det undrar jag också. Därför vore det trevligt om Henrikf kunde åstadkomma en bild av baksidan också. Då vet vi.

Bra nu vet jag
Messer
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 01 april 2006, 10:33:36 »

Här är bilder från mitt bygge..
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 31 mars 2006, 16:55:38 »

Det undrar jag också. Därför vore det trevligt om Henrikf kunde åstadkomma en bild av baksidan också. Då vet vi.
Skrivet av: messer
« skrivet: 31 mars 2006, 13:10:36 »

Lite gissningar
Jag antar att det är fråga om en s.k spänningsdelare.
Eftersom NTC-motståndet minskar resistansen vid högre temp så borde POT-resistansen också minskas för att få samma spänning på pin-6 vid högre temp.
isåfall skall skall den anslutning på poten som du  vrider ifrån kopplas ihop med mittre stiftet.

Undrar om det blev rätt

Messer
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 mars 2006, 09:23:13 »

Prova utan först. Det verkar som om feltoleransen kan vara kanska hög på NTC'n (billigare varianten hos Elfa som jag använt).
Det bästa vore om du fått tag på Nibes egna NTC-givare. Jag tror de använder samma givare överallt, dvs som utegivare, Vb-f, Vb-r, Kb-f, Kb-f, VV m.fl.
Skrivet av: ellen
« skrivet: 31 mars 2006, 09:14:47 »

Ja det stämmer, jag har en hög komponenter framför mig som skall bli en inomhusgivare, det var när jag skulle börja löda som funderingarna om vrid potten kom upp, tack för tipset om extra resistorn, ja skall genast gå och leta i gömmorna efter en 170 Ohmare  ::)
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 mars 2006, 09:06:02 »


Är det ett hemmabygge du håller på med ?
Jag har fått sätta ett motstånd i serie med NTC-motståndet (Rumsgivaren), på ca 170 Ohm, för att det skall visa rätt inomhustemperatur.
Skrivet av: ellen
« skrivet: 31 mars 2006, 08:59:44 »

Det var det jag tänkte slippa göra , men det är lugnt jag provar  ;D
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 mars 2006, 07:43:32 »

Det förstår jag, men i kopplingschemat framgår inte om resistansen mellan 6 och 1 på kopplingsplinten skall öka eller minska när man vrider medurs, nu spelar det ioförsig ingen roll, men det kan vara trevligt om tempen ökar om man vrider medurs  b00k

Om du får vrida åt fel håll får du skifta stiften/kablarna isf. ::)
Skrivet av: Gla
« skrivet: 31 mars 2006, 07:41:59 »

Vilka stift är det som är anslutna i kretsen? Är det vänster + mitten (ökande resistans vid medurs vridning) eller är det mitten  + höger ( minskande resistans)?
Gla:  skall man tolka ditt svar så att det är höger stift som inte ingår i kretsen?
Kan någon lägga ut en rättvänd bildkretskortets baksida som komplement till bilden av framsidan?

Ja. vänster + mitten (ökande resistans vid medurs vridning).

Jag har byggt min givare själv så jag har ingen bild på "orginalkretskortet"

Skrivet av: ellen
« skrivet: 31 mars 2006, 07:05:15 »

Det förstår jag, men i kopplingschemat framgår inte om resistansen mellan 6 och 1 på kopplingsplinten skall öka eller minska när man vrider medurs, nu spelar det ioförsig ingen roll, men det kan vara trevligt om tempen ökar om man vrider medurs  b00k
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 30 mars 2006, 22:03:46 »

Vilka stift är det som är anslutna i kretsen? Är det vänster + mitten (ökande resistans vid medurs vridning) eller är det mitten  + höger ( minskande resistans)?
Gla:  skall man tolka ditt svar så att det är höger stift som inte ingår i kretsen?
Kan någon lägga ut en rättvänd bildkretskortets baksida som komplement till bilden av framsidan?
Skrivet av: Gla
« skrivet: 30 mars 2006, 13:56:51 »


Det beror på hur du har kopplat.
Om du har axel'n mot dig och mäter mellan vänstra stiftet och det i mitten så ökar resistanse om du vrider medurs.
/Gla
Skrivet av: ellen
« skrivet: 30 mars 2006, 13:53:08 »

Ikväll kom farbror Schenker med paket från Nibe – en RG10 som jag dissekerat. Den är enkelt uppbyggd, som synes av bifogade bild. Komponenterna kostar runt 20 kr tillsammans på ELFA, sedan tillkommer förstås kapsling och ev kretskort. Komponentvärdena är (förslag på ELFA art nr i parentes, priserna inaktuella):

RP: 6,81 k 1% metallfilm (60-732-41, 2 kr)
RS: 1,82 k 1% metallfilm (60-725-65, 2 kr)
P1: 4,7 k Lin (64-400-51,  5,35 kr, ratt + axel till pot. 1 kr/st )
RT (NTC): 2,7 k (60-260-09, 5,85 kr)
Kopplingsplint 3-pol (48-375-14, 3,25 kr)
Kretskort av experimenttyp är lätta att bygga på, men lite dyra att köpa för en enda sensor

En brasklapp vill jag dock kasta in – jag kan inte ta ansvar för att schemat är korrekt, eller vad som händer när ni kopplar in den till pumpen. Men jag skulle själv inte köpa en givare igen…
NTC-motståndet kan också vara av en dyrare, temperaturmatchad typ (t ex ELFA 60-282-03, 59 kr), någon som vet? Men det är klart, ska det vara budget så ska det!

Lycka till!

Henrik


Minns du hur vridpoten var kopplad, ökande eller minskande resistans vid medurs vridning ? Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 01 februari 2006, 16:08:49 »

Ritningen som henrikf gjort på RG10 på sidan 1 i tråden verkar korrekt!   ;D

KUNULT kanske brände ntc-motståndet? Jag har också mätt upp det till 2,7 kOhm vid 25  ºC men det är klart att Nibe kan ha specialbeställt ett med hög precision som ligger precis i närheten, och att A/D omvandlaren i pumpen är så känslig att den visar helt fel.
Någon form av kopieringsskydd vore ju konstigt om det inte fanns.  ;)

Förutsatt att NTC koeffecient inte är superkritisk  borde det gå att få fungera ändå. Man kan ju parallellkoppla eller seriekoppla något fast motstånd för att få rätt är-värde.
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 13 januari 2006, 22:07:36 »

Nu har jag fått den till att visa rätt!!

Jag bytte ut NTC- motståndet från ELFA (nr:60-260-09)
mot en av NIBE:s orginal givare ( medföljer 4st till 1130).

Nu visar den rätt inne temp på displayen. knUp

KONON BRA....  ;) :D ;D 8)
Skrivet av: henrikf
« skrivet: 11 januari 2006, 00:44:53 »

Hej!

Har lött ihop en egen RG10.

Undrar vad skall resistansen (ärvärdet) vara vid 21°C ?
Min funkar förutom att den säger att ärvärdet(rumtempen) är  typ 28,7°C.
fast rumstempen är ca 21,2°C.

Eller någon annan som kan ge en ledtråd?
Kan jag bränt NTC-motståndet eller?

Kolla resistansen vid rumstemp, skall vara 2,7K enl min tidigare mätning, men jag är inte helt hundra. Kanske kan han som bygger & säljer kopior hjälpa dig med NTC-motståndets värde.

Henrik
Skrivet av: G Bergström
« skrivet: 09 januari 2006, 19:36:05 »

Hej!

Har lött ihop en egen RG10.

Undrar vad skall resistansen (ärvärdet) vara vid 21°C ?
Min funkar förutom att den säger att ärvärdet(rumtempen) är  typ 28,7°C.
fast rumstempen är ca 21,2°C.

Eller någon annan som kan ge en ledtråd?
Kan jag bränt NTC-motståndet eller?
Skrivet av: THX
« skrivet: 16 november 2005, 14:37:23 »

Min rullar !    *vinkar*

Det man ska komma ihåg är att inne givaren kompensera..
ute givaren ...(lite)


Man ställer 1 till 3 på 1230

Läs här ...

http://www.nibeonline.com/pdf/011907-7.pdf



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!