Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför kallt? Nybörjarhjälp  (läst 1975 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limpan86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför kallt? Nybörjarhjälp
« skrivet: 10 december 2020, 19:45:19 »
Hej!

Vi har en CTC Eco Zenith luft-vatten till golvvärmeslingor i sommarhuset. Den har funkat perfekt i tre år och oss veterligen har inget ändrats i inställningarna. Tidigare år har 0 på kurvjusteringen alltid inneburit 20 grader och det har den hållt perfekt (självklart varmare under soliga dagar men aldrig kallare). Plötsligt under hösten har den istället börjat hålla 17 grader. Hittills har den haft den temperaturen hela tiden. Vi har en lite återförsäljare som varit ute och som inte hittade ngt fel utan allt såg bra ut. Dock var fläkten i badrummet på vilket upptäcktes och enligt återförsäljaren kunde detta orsakat kylan (alltså dragit ut värmen). Men efter att fläkten stängts av är värmen kvar på 17 grader (en vecka sedan).

Kan någon förklara för en nybörjare vad som kan vara fel?

Se info från app som bilaga.


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #1 skrivet: 10 december 2020, 22:30:38 »
Slå på badrumsfläkten.

Värmekurvan ser ut att vara för låg. Ta fram avsnittet i manualen och se om det hjälper dig med rekommenderade inställningar.
Var i landet, golvvärme, radiatorer och vilken typ av grund brukar påverka vilken grundinställning man ska utgå ifrån.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Limpan86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #2 skrivet: 10 december 2020, 22:35:49 »
Varför ska jag slå på badrumsfläkten? Det är alltså en elektrisk fläkt som vi bara sätter på efter vi använt duschen men som vi glömde stänga av vid ett tillfälle under hösten.

Gällande inställningarna så håller jag med dig om att dessa bör ses över men iom att vi inte ändrar något och den alltid hållt temperaturen tidigare så får jag det inte att gå ihop. Det känns som att man inte bara vill höja temperaturen utan att hitta en orsak till varför den plötsligt inte kan hålla 20 grader. Vi har bara utomhusgivare.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4738
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #3 skrivet: 10 december 2020, 22:56:42 »
Ett foto på GV-fördelare så det syns vad har. är det termostater i rummen/huset så kolla upp piggarna som sitter under ställdonen, en klassiker att dom fastnar i nästan stängt läge under sommaren.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #4 skrivet: 10 december 2020, 23:34:40 »
Om allt annat lika och om jag förstår det rätt att det styrs helt  via utomhusgivaren så kanske givaren är boven .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #5 skrivet: 11 december 2020, 07:28:11 »
Jag tror som 25focus att en eller flera piggar sitter fast. Väldigt litet delta för att vara 2 grader ute. Om du har en bypass skulle jag tro att mesta av flödet går igenom den istället för slingorna.

Skall bli intressant att se.

Lycka till!

Utloggad Limpan86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #6 skrivet: 11 december 2020, 07:33:03 »
Tack!

Två följdfrågor:

Kan piggarna fastna även om de inte varit avstängda under sommaren? Vi har dem alltid på max i och med att vi brukar ha 19 grader inställt och på sommaren är det ju ändå varmare.

Gällande utomhusgivaren så undrar jag om den kan vara trasig även fast den visar korrekt temperatur. Borde det isf inte vara en högre temperatur som den uppmäter jämfört med den riktiga utomhustemperaturen?

Vad menar ni med lågt delta?

Louise

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #7 skrivet: 11 december 2020, 10:17:45 »
Om utegivaren visar den korrekta utetemperaturen så är det med största sannolikhet inte där problemet är.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #8 skrivet: 11 december 2020, 10:38:09 »
Om du ställer rumsgivaren på max och får varmare än det i rummet så kommer rumsgivaren skicka signal till donet på fördelaren att stänga. Så visst kan det bli så även om risken borde vara mindre om man har max temperatur inställt.

Delta avser skillnaden mellan framledningstemp och retur temp. Dvs hur mycket av energin lagrad i vattnet som avgetts till huset. Vid ett lågt delta så har lite energi avgetts. Det kan ha många orsaker.

Man bygger ofta fördelare med en bypass så att det alltid skall finnas flöde till värmepumpen även om samtliga ställdon har stängt till sin slinga.

/J

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #9 skrivet: 11 december 2020, 10:44:39 »
Tack!

Två följdfrågor:

Kan piggarna fastna även om de inte varit avstängda under sommaren? Vi har dem alltid på max i och med att vi brukar ha 19 grader inställt och på sommaren är det ju ändå varmare.

Om det varit väldigt varmt så kan innetemp gå över max, då stänger termostaterna.
Styrdonen kan också vara trasiga.
Lyfter man av styrdonen så stänger de aldrig, rekommenderas.

Citera
Gällande utomhusgivaren så undrar jag om den kan vara trasig även fast den visar korrekt temperatur. Borde det isf inte vara en högre temperatur som den uppmäter jämfört med den riktiga utomhustemperaturen?

Nej, visar den rätt värde är det OK.

Citera
Vad menar ni med lågt delta?

Louise

Heat Sys. 1, Prim. Flow - Heat Sys. Return = 1 C på bilden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #10 skrivet: 11 december 2020, 11:12:15 »
Varför ska jag slå på badrumsfläkten? Det är alltså en elektrisk fläkt som vi bara sätter på efter vi använt duschen men som vi glömde stänga av vid ett tillfälle under hösten.

Gällande inställningarna så håller jag med dig om att dessa bör ses över men iom att vi inte ändrar något och den alltid hållt temperaturen tidigare så får jag det inte att gå ihop. Det känns som att man inte bara vill höja temperaturen utan att hitta en orsak till varför den plötsligt inte kan hålla 20 grader. Vi har bara utomhusgivare.

Jag vet inte varför jag envisas med ta en sista titt på forumet när jag är som tröttast. Innehållet blev helt tokigt.
Jag missade att anläggningen fungerat perfekt i 3 år. Jag fastnade på nybörjarhjälp och fick för mig att den var installerad i somras.
Jao, allt annat är överflödigt för min del och håller med de andra.  :)

Badrumsfläkten ville jag att du skulle ha på eftersom majoriteten av husen är underventilerade. När man kan välja om man vill ha fläkten på eller inte så brukar det vara självdragsventilation i huset. Då gör det gott om det suger någonstans så man närmar sig rekommenderad luftomsättning.
Men det är såklart valfritt hur man vill göra. Fuktstyrda fläktar är bra så slipper man stänga av för tidigt.
Att blåsa ut värmen hela tiden är en förvånansvärt liten förlust och påverkar inte nämnvärt så det blir svårt att få upp värmen i huset. Alla andra värmeförluster är större i sammanhanget.
« Senast ändrad: 11 december 2020, 11:14:56 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Limpan86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #11 skrivet: 11 december 2020, 12:37:03 »
Tack!

Förstår jag det rätt att deltar kan vara lågt för att det inte går runt i tillräckligt många slingor (och alltså hinner avge värme)?

När ni säger det så har jag reagerat på att den slinga som är i badrum, dusch och bastu känns väldigt kall men jag har nog tänkt att det varit en inbillning.

Vi kan ha det väldigt varmt inne, över 30 grader, vissa dagar när vårsolen ligger på ordentligt iom att vi har i princip glas, golv till tak, i stora delar av huset. Kan detta alltså gjort att de stängt av?

Det lyser dock rött och när man sänker dem så stängs de av när ”rätt temp” nås alltså när termostaten närmar sig 17 grader. Skulle de ha gjort det även om ”piggen” fastnat eller de stängt av sig?

Hur testar jag detta på bästa sätt?

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #12 skrivet: 11 december 2020, 12:55:51 »
Om du tar bort ställdonen för samtliga slingor ett efter ett och motionerar piggen på ventilen. Den skall gå att trycka in och fjädra tillbaka. Sen kan du ju antingen låta ställdonen vara av och styra värmen mha kurvan eller sätta tillbaka dem. Läser ofta här på forumet att man skall undvika att styra värmen mha termostat på golvvärme.

/J

Utloggad Limpan86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #13 skrivet: 11 december 2020, 13:03:54 »
Ställdon.... är det samma som ”termostaterna” alltså de vita lådorna som sitter på väggen i varje rum där man kan höja och sänka temperaturen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varför kallt? Nybörjarhjälp
« Svar #14 skrivet: 11 december 2020, 13:23:19 »
Jag skulle påstå att ett lågt delta inte är problemet, det är snarare en indikation på att det finns ett problem.
Det är inte säkert det blir högre bara för att flödet går rätt väg.

Ställdonen eller styrdonen sitter i golvvärmens fördelarskåp.
I många hus är det en lucka i väggen, bakom luckan sitter golvvärmefördelaren med ställdon mm.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!