Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rekommendation jordvärme gammalt system  (läst 476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Märlan

  • Gäst
Märlan
Rekommendation jordvärme gammalt system
« skrivet: 22 maj 2023, 22:40:46 »
Hej! Har ett hus från 70 talet på knappa 200kvm. Vi har idag en IVT Greenline C7 från 1999 med 350m kollektorslang (i skåne, lerjord).

Vår energiförbrukning ligger på 20-25000 kWh per år.

Tänkte installera ny pump och undrar om man behöver förlänga slangen? Hade en offert från IVT där han menade att den borde vara 450m, men att 350m nog precis räcker och ligger precis på gränsen för att sätta den panna han rekommenderade (Geo 612c).

Finns det någon risk med att sätta en ny panna på en 25 år gammal kollektorslang, bör jag byta ut den också istället?
Om någon vet hur man gör en kalkyl av behovet hade det varit väldigt intressant :)

Tack på förhand för svar!

Extra: Ska man fortsätta på jordvärme eller finns det bättre lösningar? Vilken panna hade ni rekommenderat för ett ”smart hem”?

Märlan

  • Gäst
Märlan
SV: Rekommendation jordvärme gammalt system
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2023, 22:45:00 »
Rättelse på förbrukningen: ca. 10-15000 kvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rekommendation jordvärme gammalt system
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2023, 07:32:41 »
Även om din nuvarande värmepump är lite klen så står den säkert för 95-98% av energibehovet (Resten är elpatron), så en större värmepump påverkar bara utnyttjandet av kollektorn med några få procent, det borde fungera även med en större värmepump.
Det som kan hända med en större pump är att du får låg temp på inkommande KB när kompressorn går med full effekt under några få dagar/år, men så snart effektbehovet blir lägre så borde marken återladda området närmast kollektorn och det hela borde fungera bra.
Jag skulle nog testa och komplettera först om jag såg att det blev några problem.
Jordvärme i Skåne borde vara bra, om du inte vill ha frikyla, då är bergvärme att föredra.

350 meter är lite kort för en 12 kW värmepump, men som sagt, håll koll på grejorna första vintern så vet du om det funkar bra eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!