Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börjar kompressorn bli sliten?  (läst 10281 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Börjar kompressorn bli sliten?
« skrivet: 16 februari 2015, 16:50:06 »
Jag har försökt bestämma vilken effekt min värmepump ger och dess COP vilket så småningom ledde till en väsentlig fråga. Men först en redogörelse för försöken.

Effekten bestämdes på det vanliga sättet. Temperaturdifferensen för värmebäraren när pumpen går jämförs med motsvarande differens vid elpatrondrift. Tillförd effekt till elpatronen mäts med elmätaren med korrektion för vad värmebärarpumpen och reglersystemet drar, ca 10 W.

Vid första försöket jag gjorde visade det sig att 3 kW elpatron gav 2,61 kW. 6 kW elpatron gav inte mer än 4,95 kW.  FrÃ¥n det och temperaturdifferenserna beräknade jag omvandlingsfaktorerna frÃ¥n temperaturdifferens till kW. De blev 0,550 kW/K för 3 kW elpatron och 0,566 kW/K för 6 kW elpatron. Det skiljer ca 3 % mellan värdena. Jag hade väntat mig att fÃ¥ mer närliggande värden med tanke pÃ¥ att jag hade kalibrerat givarna innan försöket. Efter kalibreringen var det en differens mellan givarna pÃ¥ mindre än 0,2 grader vid 40 grader.

Värmepumpens effekt fick jag till 4,94 kW. KBin var 0,4 grader och VBut 44 grader. Sen tittade jag i databladet för pumpen och upptäcker att den vid 0/45 ska ge 5,2 kW. Skulle jag räkna om mitt uppmätta värde till 0/45 skulle det bli lite under 4,9 kW. Under försöket drog pumpen i snitt 1,45 kW, med avdrag för cirkulationspumpar 1,40 kW. COP utan cirkulationspumpar blir 3,53. Databladet anger 3,5. Förmodligen är det utan cirkulationspumpar.

Då jag var störd över att uppmätta effekten var ca 0,3 kW mindre än vad den borde vara tänkte jag att det var något mätfel någonstans. Att det skulle vara fel på tillverkarens uppgifter verkade inte rimligt. Någon vecka senare upprepade jag därför försöket efter att ha kalibrerat om givarna. Det hade inte behövts visade det sig. Jag hade också kompletterat med en temperaturgivare mellan kondensorn och elpatronen då jag tänkte att vattnets passage genom kondensorn kunde påverka temperaturdifferensen vid elpatrondrift. Men så var inte fallet temperaturen före och efter kondensor var lika när elpatronen var inkopplad.

Omräkningsfaktorerna temperaturdifferens till kW blev mer lika den här gÃ¥ngen, 0,564 kW/K för 3 kW elpatron resp. 0,563 kW/K för 6 kW. Hastigheten pÃ¥ värmebärarpumpen var densamma som vid det första försöket sÃ¥ faktorn borde inte ändras mellan försöken. 0,563 och 0,566 skiljer 0,5 % och det är inget att säga nÃ¥got om. 

Vädret var den här gången varmare än vid första försöket vilket påverkade köldbärar- och värmebärartemperaturerna. KBin var 1,3 grader och VBut 38 grader. Effekten beräknades till 5,16 kW. Trots gynnsammare medietemperaturer nåddes inte databladets 5,2 kW vid 0/45. Uteffekten vid 0/35 anges till 5,5 kW. Vid 0/38 bör den vara 5,4 kW. Tar man hänsyn till att KBin var 1,3 grader saknas det återigen ca 0,3-0,4 kW jämfört med databladet. COP utan cirkulationspumpar blev 3,82. Databladet anger 4,2 för 0/35 som ligger rätt nära försöksförhållandena vad gäller temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan.

Frågan är vad effektskillnaden beror på. Kan ventilerna i kompressorn ha börjat läcka? Den har ju trots allt gått ca 55 000 timmar. Ventilläckage bör avspegla sig i högre hetgastemperatur. Den var 74 grader vid första försöket och 66 grader vid andra försöket. Eftersom jag inte har något att jämföra med vet jag inte om det är rimliga hetgastemperaturer med tanke på köldbärar- och värmebärartemperaturerna. Temperaturen på köldmedieröret vid inloppet till förångaren var ca -5 vid andra för söket och det tycker jag inte är onormalt. KBut var något lägre än -2 grader. Expansionsventilen verkar därför såvitt jag förstår vara rätt inställd. Köldmedietemperaturen vid inloppet till förångaren och suggastemperaturen pendlar bägge inom ett intervall på ca en grad.

Min fråga efter denna något mångordiga inledning blir därför: Är det rimligt att tänka sig att kompressorns prestanda har försämrats något jämfört med ett fräscht exemplar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2015, 17:10:46 »
En fundering när du mätte värmepatronernas effekt: Mätte du nätspänningen samtidigt, och korrigerade för eventuella spänningsavvikelser? Vid en rent resistiv last såsom en värmepatron så ändras ju effekten proportionellt mot kvadraten på spänningen.
3 kW-patronen som gav 2,61 kW lämnade alltså 0,87 x märkeffekt, vilket är vad man kan förvänta sig vid 6,7 % underspänning på elnätet.
Samma beräkning för 6 kW-patronen ger 0,825 x märkeffekt, dvs 9,1 % underspänning.
Värmepatronerna är nog inga under av precisionstillverkning i sig, man ska inte bli förvånad om resistansen kan avvika t ex 5 eller möjligen 10 % från nominellt värde, vilket i så fall slår igenom proportionellt på effekten.

Nätspänningen ska normalt i leveranspunkten ligga inom +6, -10 % av nominellt värde (jag tror man då räknar medelvärde under en timme, momentant kan även större variationer förekomma), och tar man hänsyn till spänningsfallen i den egna anläggningen så kan man mycket väl tappa ytterligare några % vid lasten.
Om man mäter nätspänningen noga så kan man ofta märka att den ändrar sig i steg om 1,5-2 % några gånger per dygn, då lindningskopplarna i nätbolagets mottagningsstation ställer om sig med hänsyn till ändrad belastning mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2015, 22:24:44 »
Kan värmeväxlarna i värmepumpen ha lite sämre värmeöverföring?
Det känns inte orimligt att speciellt vvx vb blir lite skitigare över åren.
/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2015, 23:42:59 »
Jag har också försökt mäta min VPs effekt på detta sätt och fått siffror som ligger "alltför" långt ifrån de jag förväntade mig. Jag tror dock inte att min VP är så mycket sämre som jag fått fram utan att lite felmätning här och lite där kan ge stora skillnader på slutresultatet.

Min slutsats är att man i praktiken inte kan mäta på detta sätt och tro att man kan komma fram till tillräckligt säkra värden. Felkällorna är alltför många och jag har lagt ner vidare försök.

Jag lutar mig i stället tillbaks i fåtöljen och är lika nöjd med min pump nu som för 10 år sedan.

Jag gör i stället en annan kontroll som jag i och för sig inte heller vet om den ger annat än indikationer på hur pumpen mår.
Jag filmar vad som händer i "fönstret" vid en kompressorstart i januari-februari när utetempen är strax under nollan. Då ser jag hur lång tid det tar innan det slutar skumma, bubbla mycket, bubbla litet och inte bubbla alls.
Hittills har jag filmat 3 år i rad och det ser ungefär likadant ut i "fönstret" varje år.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2015, 07:13:28 »
Elpatronernas effekt har ju mätts upp med en elmätare som mäter aktiv effekt, den tar hänsyn till över/underspänning och eventuell reaktiv belastning, så där skall det inte kunna bli fel.
Jag tror mer på en kombination av lite skitiga växlare och en lite låg nätspänning.
Man kan väl anta att Nibe i sina tester har exakt 240 V (Eller kanske t.o.m maximal godkänd nätspänning, d.v.s. 254 V, vilket borde innebära en högre uteffekt från kompressorn (Och elpatronerna)

Så kolla nätspänningen.
Är den lägre än 240 V så tror jag du hittar uteffektens divergens där.
Annars kan det vara växlarna, eller en kombination av de två.
Jag skulle sitta lugnt i båten.
(Fast jag känner pÃ¥ mig att du vill byta till en lite större pump)  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2015, 08:32:12 »
Varför 240V? Den är väl specificerad för 230/400V?

Vad har spänningen för betydelse för kompressorn egentligen, det är väl primärt frekvensen som bestämmer varvtalet?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2015, 08:54:53 »
Rätt av dig.
De har troligen testat med 230V, men de KAN ha testat med max värdet, 243 V också.
Jag vet inte hur stor effekt en högre spänning har, men är rätt säker på att en kompressor för 230 V skulle vara rätt slö om den gick på 115 V.
Följaktligen borde även en högre spänning påverka uteffekten genom att motorn för ett högre vridmoment med högre spänning.
Allt annat vore mycket märkligt.

Nu vet man ju inte vad nätspänningen var vid testtillfället, men att det skulle kunna påverka uteffekten med några procent ser jag inte som omöjligt, speciellt inte i kombination med lite skitiga värmeväxlare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2015, 09:15:02 »
Nätspänningen kan vara en orsak. Den var just nu 216 V, har tidigare mätt 217. Jag tänkte inte pÃ¥ att mäta den när jag gjorde försöken. Det är primärt frekvensen som bestämmer varvtalet men spänningen pÃ¥verkar ocksÃ¥. Jag har försökt hitta data pÃ¥ hur mycket det kan göra men utan resultat. Lägre spänning ger lägre styrka pÃ¥ det roterande magnetfältet och det medför nÃ¥got större eftersläpning pÃ¥ rotorn i förhÃ¥llande till synkront varvtal men jag undrar om det kan göra mer än nÃ¥gon procent. Eftersläpningen för en mindre asynkronmotor ska vad jag förstÃ¥r vara mindre än 5 % vid normala driftförhÃ¥llanden. Att lägre nätspänning skulle ge 6 % till känns inte rimligt. 

Skit i kondensorn är ocksÃ¥ en möjlighet. Jag har loggat temperaturen pÃ¥ utgÃ¥ende köldmedium frÃ¥n kondensorn. Den temperaturen ligger ca 1,5 grader högre än VBin. Har ingen känsla för om det är ett rimligt värde. Det verkar i alla fall inte onormalt högt. 

Mätfelen kan gärna inte vara stora. Jag fick värden på omräkningsfaktorn från deltaT för värmebäraren till effekt. Att värdet för 3 kW elpatron vid första försöket avvek från de övriga berodde förmodligen på att elpatronen slog över till 6 kW innan temperaturerna på 3 kW nivån hade stabiliserat sig. I och med att elpatronens effekt ligger så nära värmepumpens effekt spelar det ingen större roll om givarna visar rätt eller inte. Differenserna som jämförs är ju nästan lika stora.

Jag har laborerat lite med Coolpack och stoppat in värden som jag tycker är rimliga. Det lustiga är att då för jag hetgastemperaturer som är högre än de jag har mätt vilket inte tyder på att kompressorn har börjat drabbats av inre läckage. Problemet är att jag vet inte vad som är rimliga värden på en del parametrar. Det finns en "heat loss factor" för kompressorn som ska anges. I min pump sitter kompressorn i en isolerad ljuddämpande burk vilket jag tolkar som att heat loss factor ska sättas till ett lågt värde. Vad jag har förstått är 65 % ett rimligt värde på den isentropiska verkningsgraden. Det tillsammans gör att jag får hetgastemperturer som ligger 5-10 grader högre än de jag har mätt.

Nu är det inte det faktum att kompressorn kanske börjar bli trött som stör mig utan det faktum att jag inte hittar någon rimlig förklaring till skillnaden mellan databladen och mina mätningar. Det är möjligt att det blir fåtöljvarianten enligt Per Lu så småningom men det är inte dags för den än.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2015, 09:32:16 »

Jag vet inte hur stor effekt en högre spänning har, men är rätt säker på att en kompressor för 230 V skulle vara rätt slö om den gick på 115 V.


Om man istället dubblar till 460V så blir den nog inte enormt mycket starkare utan den brinner upp... Det kan man tolka som att överspänningen leder till högre värme i motorn i stället för mera effekt. Jag har också letat efter diagram eller liknade men hittar inget.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2015, 10:14:57 »
Roland, Nibe anger väl uteffekten vid deltaT 10 grader på varma och 3 grader på kalla sidan, kunde du åstadkomma det vid dina tester, annars kan du ha en delförklaring där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2015, 10:31:53 »
Du borde skaffa en värmemätare för vb och mäta underkylningen också.
En logger 2020 som du kan återanvända till nästa vp dessutom vad det lider.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2015, 19:24:16 »
IVT anger nominella flöden på värmebärare och köldbärare. Utifrån dem kan man räkna ut att värmebärardeltat är 7
grader. Jag har kört med 9 grader men det ska ge samma resultat enligt mina tidigare mätningar. Köldbärardeltat blir 3 grader räknat på nominellt flöde. Min köldbärarpump klarar inte bättre än 3,5 grader. Vet inte hur mycket det gör. Ny köldbärarpump av lite kraftigare modell är beställd.

Underkylningen går väl inte att mäta utan att mäta trycket i kondensorn. Det jag kan mäta är temperaturskillnaden VBin och köldmedium ut men den säger inte så mycket om underkylningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2015, 10:05:42 »
Du kan utgå från att kondenseringstempen är 1-3 grader högre än vb-ut om kondensorn inte är igensatt. Sedan är det bara att jämföra med tempen strax innan expansionsventilen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2015, 13:51:02 »
Gliden är 5 grader för R407. Men hänsyn tagen till den blir underkylning 4,5 grader om VBut ligger 2 grader under daggpunkten. Jag tror dock att underkylning är mindre dÃ¥ skillnaden mellan daggpunkt och VBut förmodligen är mindre. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Börjar kompressorn bli sliten?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2015, 13:54:45 »
OK, och hur är det med överhettnignen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!