Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma del av lada, Varberg/Halland ?  (läst 11032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #15 skrivet: 12 augusti 2007, 07:21:05 »
hej
felet med en vedkamin är att du inte kommer att få ha nått i garaget =)
försäkrings bolagen e hårdare nu än förr pga brandrisken

men skaffa en begad vedpanna + en areotemp från jula ...typ 5000kr
tror areotempen gav 12kw vid 38grader på vattnet

så har du ett vasst (20kw minst )och snabbt system pga att du bara har lite vatten i det gissar på 50 liter

det går att stötta med el + att om du glykolfyller systemet så fixar det minusgrader ochså

visst är värme pumparna fina i garage,,,men folk tror dom köper ett kärnkraftverk
5-6kw i en luft värme pump är alldrig mer än hälften då det är kallt dvs 3kw

har man pumpen i ett litet garage på tex 80-100m2 med normal takhöjd funkar det säkert
men med 3,30 i tak taskig isolering,dåliga dörrar å fönster mm mm så lovar jag att du kommer att bli besviken
pumparna e helt enkelt för små

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #16 skrivet: 12 augusti 2007, 14:34:23 »
hej
felet med en vedkamin är att du inte kommer att få ha nått i garaget =)
försäkrings bolagen e hårdare nu än förr pga brandrisken

Nä, elda är jag tveksam till att jag får göra i ett garage, såvida jag inte bygger ett separat pannrum. Som jag fatta det. http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/Boverkets%20byggregler/bbr12/Avsnitt_5_20070521.pdf

men skaffa en begad vedpanna + en areotemp från jula ...typ 5000kr
tror areotempen gav 12kw vid 38grader på vattnet

så har du ett vasst (20kw minst )och snabbt system pga att du bara har lite vatten i det gissar på 50 liter

det går att stötta med el + att om du glykolfyller systemet så fixar det minusgrader ochså

Jag fÃ¥r kolla upp det där med aerotemp, ni är flera som nämner det  :)
EDIT: Hittade ett par på blocket. Får gärna berätta lite mer hur en sån funkar, ska den kopplas till vattensytemet ?

visst är värme pumparna fina i garage,,,men folk tror dom köper ett kärnkraftverk
5-6kw i en luft värme pump är alldrig mer än hälften då det är kallt dvs 3kw

har man pumpen i ett litet garage på tex 80-100m2 med normal takhöjd funkar det säkert
men med 3,30 i tak taskig isolering,dåliga dörrar å fönster mm mm så lovar jag att du kommer att bli besviken
pumparna e helt enkelt för små

hehe, kärnkraftverk. Där jobbar svärfar. Kanske kan fÃ¥ en direktkulvert därifrÃ¥n sÃ¥ är alla problem lösta  *roflmao*

Ifall du missa det vill jag bara pÃ¥peka att mitt garage kommer bli ca 120m2 och 2,6m i takhöjd, men isolering och fönster är ju inte den bästa kanske  huvuddunk
« Senast ändrad: 12 augusti 2007, 14:51:08 av *Jens* »
Mvh. Jens

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #17 skrivet: 12 augusti 2007, 15:41:03 »
hej
har du inte mer än 2.60 i tak höjd är ju det ändå inte tokstort
skillnaden mellan 2.40 och 3.50 är brutal i m3 om du har en golvyta på 8x12 m


aero tempen är funkar som en eldriven byggtork  dvs den blÃ¥ser varm luft
skillnden är att den går på varmt vatten...
det enda du behöver är en panna som du eldar i.....

pannan å aerotempen rymmer gissnings vis ca 100-150 liter vatten så det går bra att blanda glykol i systemet
ett sÃ¥nt system är väldigt enkelt att bygga  pannan .....nÃ¥gra meter koppar rör 22mm mellan panna och aerotemp + en cirkpump
felet är att du får ett litet system som går fort att få varmt,,,men det kallnar ochså fort

det går givet att kompletera systemet med en 500-1000 liters acctank så du kan lagra lite energi tex över natten,problemet med kokning kan ochså uppstå om pannan e lite för häftig ...

men aerotempen fixar lätt att kyla av även den största pannan men du kan säkert få vädra om du inte vill ha 26 grader i garaget

jag skulle lätt satsa på ett sånt system i ett garage billigt snabbt å grymt effektift
inne tempen gÃ¥r att styra enkelt med termostat...+ att om du vill koppla in tex golvvärme senare sÃ¥ är det bara att tjyva ut vatten frÃ¥n areotempen eller varför inte använda dess retur vatten  som förmodligen duger gott att värma plattan med ....

begade vedpannor å areotempar finns det 45 st på dussinet av på blocket
det behöver inte kosta många kr att sätta i hop nått sånt
men kom i hÃ¥g att du Ã¥ker pÃ¥ att göra murpipa + ev pannrum  i garaget

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #18 skrivet: 12 augusti 2007, 16:28:32 »

Det är 3 bilder ihopsatta, därav ser det väldigt stort ut

En mellanvägg ska upp vid 5 stolpen ca 12m, Gips i taket, Dörren ska fixas så den blir tät och en port ska upp till höger
Mvh. Jens

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #19 skrivet: 12 augusti 2007, 17:06:19 »
Hej.

Passade på att räkna lite på värmeförlusterna. Väggarna har ett U-värde på 1, fönstren ligger på U=3 lågt räknat. Taket ligger nog på 0,6 i bästa fall. Snittar bygget på ett U-värde på 1 så får man vara nöjd. Begränsningsytan är ca 400 kvm. 400 X 1 = 400 W/K

På svenska: För varje grad du vill ha varmare inne än ute så går det åt 400 W. Är det -10 ute och det ska vara +20 inne så går det åt 30 X 400 = 12000 W (12 kW). Vid nollgradigt så går det 8 kW. En byggfläkt på 9-12 kW är nog ett måste för att få dräglig temp, och det kommer att bli segt att tvinga upp tempen om det är kallställt...

-Jag undrar om bonden vet vad han har gett sig in på, att värmen ingår i hyran menar jag ?

Det finns ingen luftluftvärmepump som fixar detta. En bra storlek 9 ger 2 till 2,5 kW vid -15. En bra storlek 12 ger 2,5 till 3,0 kW. En bra storlek 15 kanske ger 3 till 4 kW. Du skulle behöva två st stora pumpar för att klara detta (i storlek minst som Argo AWI 155 eller Fujitsu Nocria AWYZ 14 LB.

GLÖM Rustapumparna.

MVH/Gano
 

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #20 skrivet: 12 augusti 2007, 17:20:24 »
Hej.

Passade på att räkna lite på värmeförlusterna. Väggarna har ett U-värde på 1, fönstren ligger på U=3 lågt räknat. Taket ligger nog på 0,6 i bästa fall. Snittar bygget på ett U-värde på 1 så får man vara nöjd. Begränsningsytan är ca 400 kvm. 400 X 1 = 400 W/K

På svenska: För varje grad du vill ha varmare inne än ute så går det åt 400 W. Är det -10 ute och det ska vara +20 inne så går det åt 30 X 400 = 12000 W (12 kW). Vid nollgradigt så går det 8 kW. En byggfläkt på 9-12 kW är nog ett måste för att få dräglig temp, och det kommer att bli segt att tvinga upp tempen om det är kallställt...

-Jag undrar om bonden vet vad han har gett sig in på, att värmen ingår i hyran menar jag ?

Det finns ingen luftluftvärmepump som fixar detta. En bra storlek 9 ger 2 till 2,5 kW vid -15. En bra storlek 12 ger 2,5 till 3,0 kW. En bra storlek 15 kanske ger 3 till 4 kW. Du skulle behöva två st stora pumpar för att klara detta (i storlek minst som Argo AWI 155 eller Fujitsu Nocria AWYZ 14 LB.

GLÖM Rustapumparna.

MVH/Gano

Det var svar på tal, tack för din fina uträkning. Begränsningsyta ? EDIT: kom på vad det är

Han har en annan lokal som ligger granne, fristående verkstad på ca 110m2, den hyr han ut med värme då det är folk där och då är det bra mkt högre till tak i den + att den är fristående som sagt. Möjligt att den är bättre isolerad, men iallafall.

OK, jag ska glömma rustapumparna  :'(

Verkar som jag fÃ¥r ge upp att fixa värme system. Blir en himla massa krÃ¥ngel för att fÃ¥ värme i en lokal som jag ej äger eller vet hur länge jag kommer hyra  huvuddunk
« Senast ändrad: 12 augusti 2007, 17:30:49 av *Jens* »
Mvh. Jens

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #21 skrivet: 15 augusti 2007, 22:38:30 »
hej


låter vettigt


« Senast ändrad: 15 augusti 2007, 22:40:40 av Dr Chun-Lan »

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #22 skrivet: 15 augusti 2007, 23:55:56 »
Hej igen!

Nu verkar det som att det KANSKE löser sig på lite sikt iallafall. Jag var och pratade med värden idag. Det ligger ett par bostads hus på samma gård som ladan varvid det finns en vedpanna modell större i den ena. Är inte så himla många meter emellan.

Han verkade inte helt främmande för att gräva en kulvert och lägga vv rör och dra in det till garaget. Då öppnar sig helt plötsligt ett par dörrar :-)

Vill jag ha en aerotemp så är det perfekt antar jag ?

Vad kan man mer hitta på ?

Vet att jag är i fel forum för att fråga detta men ni som svarat här så här långt kanske kan svara på detta också ?
Mvh. Jens

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #23 skrivet: 17 augusti 2007, 21:09:53 »
Köp en energimätare från webshopen så får du/ägaren koll på hur mycket energi ladan förbrukar. http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=25&products_id=47
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #24 skrivet: 17 augusti 2007, 21:46:37 »
Det säljs mängder med begagnade olje och elpannor på Blocket, du kanske skulle leta runt lite där. Eftersom du hyr av en bonde är chansen mycket stor att han har en rejäl tank på gården till traktorn = soppa till en liten oljebrännare. Har sett oljepannor för båtar som värmer upp luften (alltså ingen dragning av vattenledningar). Sen kanske det kan vara skönt med några liter varmvatten när du vill spola av dig allt slipdamm m.m

Byggfläktar annars från 9-12kw, från 500:- och upp beroende på var i landet det gäller.
 
http://www.blocket.se/vi/12361803.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12672560.htm?ca=11_s

Kokovärmare 55kw och uppåt ( hela ladan blir bastu )
http://www.blocket.se/vi/12928107.htm?ca=11_s   2.500:-
http://www.blocket.se/vi/12856062.htm?ca=11_s   3.000:-
http://www.blocket.se/vi/12636222.htm?ca=11_s   10.000:-

« Senast ändrad: 17 augusti 2007, 21:49:26 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad *Jens*

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #25 skrivet: 12 mars 2008, 02:02:08 »
Hej igen! Tänkte jag skulle uppdatera lite.

Har varit inflyttad i garaget nu sen i dec månad. Inget värmesystem ännu. Bonden har bestämts sig för att nån kulvert inte var aktuellt, möjligvis ifall det hade varit en daglig verksamhet som inte är fallet nu. Det blev lite större än planerat, ca 180m2 (11X16m) med en skiljevägg på hälften som går från ena långväggen men ej hela vägen så man kan passera med bil.

Jag har hängt upp ett par termometrar på ett par ställen och det blir sällan under 8 ºC inne utan nån värme allas, dock ett gäng lysrörs armaturer. Det drar en del vid fönster och dörr än så länge. Vi ska sätta åldersbeständigt byggplast för alla fönster vilket borde göra en del och även täta ordentligt vid dörren.

Det känns som att det inte blir så kallt trots avsaknad av värmesystem. Det blir ju ingen vidare vinter här men det blåsten ligger på bra mot garaget då det inte är så långt till havet och är väldigt öppet runt omkring.

Jag antar att ni fortfarande inte tycker det är lämpligt men nåt luft/luft pump ? Panna känns inte aktuellt med tanke på krångel med pannrum och skorsten.
Mvh. Jens

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värma del av lada, Varberg/Halland ?
« Svar #26 skrivet: 12 mars 2008, 07:51:18 »
Om jag vore i dina kläder så skulle jag köpa en dieseldriven varmluftsfläkt med termostat.Dom värmer kollosalt,tar lite diesel,behöver ingen skorsten m.m. Nya säljs på blocket för 4-5000:- *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!