Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx  (läst 1833 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wittsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« skrivet: 11 augusti 2020, 15:10:01 »
Hej jag har en NIBE 1145 med bergvärme för poolvärme och med passiv kyla till ett batteri på FTX. Det är ett 1-planshus som är väldigt välisolerat dock med stora fönsterpartier i den riktning man inte vill ha.
Jag har dock alldeles för varmt i just vårt sovrum. Resten av huset är också lite varmt men inte lika illa så det är mest vårt sovrum som behöver fixas.

Så vad har jag för alternativ?

Kan man konvertera passiv kylan till aktiv kyla och få bättre kyleffekt via FTX? Jag är lite osäker på hur aktiv kylan funkar. Passiv kylan kör bergvärmevätskan via kylaggregatet på väg ner. Aktiv kylan då används kompressorn för att kyla det ytterliggare, men är det samma rördragning?

Vårt sovrum ligger vägg i vägg med rummet där FTX och VP står, är det ett bra alternativ att dra rör för aktiv kyla och sätta ett separat aggregat i bara det rummet? Går det att bygga aktiv kyla med eller utan passiv kylan fortfarande där.

Tack på förhand.

 Jag har försökt läsa mig till lite här redan men inte riktigt blivit klok pÃ¥ hur det fungerar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2020, 15:24:50 »
Att kyla med bara ventilationen genom FTX ger mycket begränsad effekt. Nästa steg borde vara att koppla den passiva kylan (köldbäraren) till ett par fläktkonvektorer i huset. Då kan man öka luftflödet som kyler flera gånger om och det blir en betydligt högre kyleffekt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wittsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2020, 15:35:04 »
Att kyla med bara ventilationen genom FTX ger mycket begränsad effekt. Nästa steg borde vara att koppla den passiva kylan (köldbäraren) till ett par fläktkonvektorer i huset. Då kan man öka luftflödet som kyler flera gånger om och det blir en betydligt högre kyleffekt.

Men blir det tillräckligt, om där är mer kapacitet i kylslingan kunde man väl bara satt fler kylbatterier efter varandra på FTXen?

Vad är skillnaden på kyleffekt man får ut av passiv vs aktiv kyla ur VP?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2020, 15:47:10 »
Har sett exempel på passiv kyla på flera kiloWatt, det beror på hur stor fläktkonvektor som ryms i taket och delvis hur djupt borrhål man har. Stort luftflöde är nyckeln till att få ut stor effekt. Ventilationen genom ett FTX är bara ett litet flöde.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad wittsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2020, 19:11:20 »
Har sett exempel på passiv kyla på flera kiloWatt, det beror på hur stor fläktkonvektor som ryms i taket och delvis hur djupt borrhål man har. Stort luftflöde är nyckeln till att få ut stor effekt. Ventilationen genom ett FTX är bara ett litet flöde.

Tack för svaren. Så om jag har vätskeflöde på 6-7 grader är det tillräckligt för att kyla ett sovrum på ca 25kvm? Ballpark vilken kyl effekt behöver jag? När jag kollar på fläktkonvektorerna är det lite knepigt att utläsa hur mycket kyleffekt de ger men jag får väl börja sätta mig in i hur man räknar på det där...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2020, 21:36:54 »
Kylbehovet beror mycket på fönsterstorleken och om man har markiser, skuggande utskjutande tak eller reflekterande solfilm på glaset etc. I Florida tror jag de räknar med 300 W/m² för ett rum men i Sverige måste det räcka med betydligt mindre, kanske 100 W/m²(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2020, 21:59:35 »
70w/m2 borde väl räcka, tror vi räknar med det på jobbet; är inte säker, men det är på dx kyla ac

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2020, 00:01:46 »
I stort sett är den största skillnaden mellan aktiv/passiv kyla, att du har värmepumpen igång på sommaren så du får en kallare köldbärare än om du bara cirkulerar brinet genom borran. Och samtidigt dumpar du värmen som blir produserad på utsidan av huset via en fläktkonvektor eller liknande som du kopplar till det befintliga värmesystemet.

Tillbehören som finns vil jag tro är till för att kunna ändra tex börvärdet från att gälla på varma sidan, till att gälla på kalla sidan via en givare. Och så lite shuntar och liknande så den passiva utnyttjas så långt den kan, och för att hålla en jämnare temperatur til kylbatterier och liknande.

Kollar man priscipscheman för hur aktiv kyla bör kopplas, verkar det bli väldigt kostbart imo.
Har aldrig kopplat in aktiv kyla skall sägas.
Do iT!

Utloggad wittsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2020, 11:56:23 »
Hej allihop tack för alla svar.
Otroligt stor hjälp. Jag inser nu att det vore väldigt enkelt för mig att få kylt sovrummet. Rören till FTX batteriet är precis andra sidan sovrumsväggen, och avlopp till kondens har jag nära så installationen känns väldigt enkel.

Vårt sovrum är ca 20kvm, med ett fönsterparti i NV på ca 2,5x3m, snart med solskyddsglas(skal installeras nästa vecka), 600mm överhäng. Elektrisk gardin som jag drar för direkt på eftermiddagen soliga dagar (om jag är hemma) (Solen står rakt in from ca 1500. För övrigt ett rätt nytt välisolerat hus, 45cm lösull i taket. 3 väggar är innerväggar.

Kan någon höfta ca hur stor kyleffekt som är lämplig baserat på det?

Jag ser på vp att jag har köldbärare på som mest 8-9 grader, dvs det är väl samma temperatur på fluiden i passivkylslingan. Är det tillräckligt kallt för att ge effekt?
Eftersom jag endast har ett kylbatteri på FTX idag, så styrs cirkulationen av värmepumpen, men om jag installerar en fläktkonvektor till så antar jag att jag borde ha en 3vägs ventil till respektive kylare? (har en liggande till FTX som aldrig blev installerad)
Lägger man kylarna seriellt, väljer jag då vilken slingan går till först?

Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bättre kyla än passivkyla Bergvärme+ftx
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2020, 13:56:03 »
Räknar man med 100 W/m2 så blir det väl 2 kW?
Om du väljer en konvektor som ger 3-4 kW så kommer den räcka till även för en köldbärare med 10C.
Koppla köldbäraren parallellt mot övriga kylare.
Du vill väl kunna kyla både sovrum och FTX samtidigt?
« Senast ändrad: 19 augusti 2020, 13:59:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!