Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil  (läst 2490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Växelventil
« skrivet: 13 februari 2021, 10:10:31 »
Hej!
Är hos en kompis som har fått bytt växelventil efter det får han inte varmt i huset, varmvatten och framledning håller samma temp.
Kan det vara så att växelventilen sitter fel?

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Växelventil
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2021, 10:17:00 »
Här är en blid som kanske hjälper till att se om den sitter fel

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2021, 10:21:41 »
Utan våld går det inte montera dessa ställdon fel. Men själva ventilhuset går vända på om det bytts samtidigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Växelventil
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2021, 11:09:23 »
Man har bara bytt ställdon men finns risk för att man har ändrat ventilen innan man montera på nytt ställdon!
Hur kontrollerar man det?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil
« Svar #4 skrivet: 13 februari 2021, 11:12:02 »
Ventilaxeln är rundad på ena sidan kantig på andra sidan. Det gör att axeln inte ska kunna stå fel. Ställdonet har ett spår mot en av utgångarna som gör att donet inte kan vändas 180 grader fel.

Enklast kanske är att ta av donet och försöka montera det fel eller visuellt kontrollera. Kolla så inte det gamla donet var modifierat och satt fel egentligen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Växelventil
« Svar #5 skrivet: 13 februari 2021, 13:54:19 »
Problemet är att det gamla donet inte finns längre är ett tag sedan det blev bytt. 
Jag misstänker att man har vridit på axeln för att kontrollera funktionen och monterat nya donet när axeln var 180 grader fel.
Det är kanske långsökt men eftersom den håller samma temperatur på varmvatten och framledning så är det en möjlighet.
Shunten står fullt öppen även när det gör varmvatten, har testat shunten och den funkar att köra för hand.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2021, 14:40:28 »
Det kan ju vara insidan i växelventilen som är sönder. Kanske värt att kolla som nästa steg.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2021, 14:49:44 »
Det går att vända donet elektriskt om det är felvänt, med den lilla röda , se hur det står nu och prova ändra. Blir det inte bra så ändra tillbak.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Växelventil
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2021, 15:25:13 »
Det går att vända donet elektriskt om det är felvänt, med den lilla röda , se hur det står nu och prova ändra. Blir det inte bra så ändra tillbak.

Nu tror jag du har misstagit dig.  ^-^

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Växelventil
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2021, 17:47:37 »
Tog av ställdonet och ventilen stÃ¥r med den rundade sidan pÃ¥ kl 10   sÃ¥ här \
Pilen på ställdonet står på A
någon som vet om det är rätt ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2021, 19:03:37 »
Nu tror jag du har misstagit dig.  ^-^
Nej inte det , den typ av ställdon går att skifta höger/vänstergång med det röda vredet, sen om det är felmonterat på annat sätt vet vi inget om.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2021, 19:17:39 »
Tog av ställdonet och ventilen stÃ¥r med den rundade sidan pÃ¥ kl 10   sÃ¥ här \
Pilen på ställdonet står på A
någon som vet om det är rätt ?
Bara dubbelkollar, på bilden du visat tidigare står pilarna på B, håller du med om det?

Jag kollade på mitt don, ett grått. Om textens riktning är "rakt", då ovanför texten är kl 12, kabeln går ut på undersidan - kl 6. Då är min rundade axel sida mot kl 4-5 när den är i läge B. Samtidigt är sidan som är märkt 525 på ventilhuset på ställdonets vänstra sida.

Är den i A borde den rundade sidan var mer mot kl 2 tänker jag.

Testade sätta mitt ställdon åt fel håll, det går inte sätta i haken 180 grader vridet utan våld, pga den kommer inte ner tillräckligt. Men jag tror det kan gå med våld.
« Senast ändrad: 13 februari 2021, 20:22:22 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2021, 20:19:26 »
Bara dubbelkollar, på bilden du visat tidigare står pilarna på B, håller du med om det?

Jag kollade på mitt don, ett grått. Om textens riktning är "rakt", då ovanför texten är kl 12, kabeln går ut på undersidan - kl 6. Då är min rundade axel sida mot kl 4-5 när den är i läge B. Samtidigt är sidan som är märkt 525 på ventilhuset på ställdonets vänstra sida.

Är den i A borde den rundade sidan var mer mot kl 2 tänker jag.

Testade sätta mitt ställdon åt fel håll, det går inte sätta i haken 180 grader vridet utan våld, men jag tror det går att vålda.
Du har nog rätt , har nog förväxlat med ett annat ställdon där det går att vända riktning, den som syns är indikering av var shunten står i för läge

Utloggad plåtis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Växelventil
« Svar #13 skrivet: 14 februari 2021, 11:05:54 »
Har gjort ett test,  ställde in pÃ¥ extra varmvatten dÃ¥ stÃ¥r växelventilen mot botten av tanken läge B och shunten fullt öppen,  bÃ¥de T1 och T3 ökar lÃ¥ngsamt i temp.

Blir mer förvirrad efterhand som jag testar  dontknow

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Växelventil
« Svar #14 skrivet: 14 februari 2021, 11:15:14 »
Blir båda sidorna om växelventilen varma? Vad är det för pump?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!