Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite köldmedium  (läst 16317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #15 skrivet: 25 augusti 2014, 21:53:34 »
AC kompressorn kan ta upp till 6-7hk och att det tar extra mycket effekt när den startar vilket dom gör till och från hela tiden, tänker man då att det går åt ca 25hk för att hålla 100km/t så blir det rätt många procent den stjäl, jag åker själv bmw 120d och kör 10mil/dag och jag har alltid legat på 0,55-0,57 och nu efter semestern när det blivit kallt så ligger jag helt plötsligt på 0,47 och enda jag gjort är att stänga av ac,n, aldrig provat köra med den avstängd tidigare så jag är själv rätt förvånad.

Rätt säker på att dom gör detta för att spara soppa, allt går ut på att göra bilarna bränslesnåla för att klara miljökraven
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: För lite köldmedium
« Svar #16 skrivet: 26 augusti 2014, 09:20:51 »
Det är ju ifos skillnad på om kompressorn verkligen arbetar eller om den går i "tomme"" som de moderna kompressorerna med variabelt deplacement kan.
Man borde kunna simulera det genom att köra med AC avstängd en tank  bil med sÃ¥dan kompressor , och sedan tvÃ¥ngsmata magnetkopplingen pÃ¥ en och jämföra förbrukningen i det läget.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #17 skrivet: 26 augusti 2014, 23:10:07 »
dock är det svÃ¥rt att jämföra en kopplingslös kompressor som är 'av' hela tiden (ryck ur sladden för PWM sÃ¥ arbetar kompressorn minimalt)  och en sÃ¥dan med magnetkoppling i avstängd läge i en i övrigt exakt samma bil och körrutin.


sedan hur hÃ¥rt AC:n arbetar beror ocksÃ¥ pÃ¥ temperatur ute och inne - i somras med kanske 30 grader utomhus och solstekt invändigt sÃ¥ gick kompressorerna ganska sÃ¥ tungt och mest hela tiden, är det är mycket svalare som nu drar det betydligt mindre kraft  i draget läge även pÃ¥ en magnetkopplad ON/OFF-komressor

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2440
  • Karma +5/-0
SV: För lite köldmedium
« Svar #18 skrivet: 28 augusti 2014, 16:43:12 »
AC kompressorn kan ta upp till 6-7hk och att det tar extra mycket effekt när den startar vilket dom gör till och från hela tiden.

Jag är skeptisk till uppgifterna om att en bil-AC skulle förbruka så mycket effekt. Se bara på hur remtransmissionen till kompressorn är gjord - vanligtvis en enkel 1/2" kilrem eller en poly-V -rem. Titta sedan på vilka andra slags maskinerier som helst och konstatera att ingen normal maskinkonstruktör vågar använda en sådan rem för mer än på sin höjd 2 hk. Om det gäller att driva något från en trefasmotor på t ex 5 hk så brukar det alltid vara två eller tre parallella 1/2" -remmar.
Man kan också notera att på bilar där AC-kompressorn drivs av en egen kilrem så brukar den praktiskt taget alltid hålla hela bilens livslängd utan att slitas ut.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #19 skrivet: 28 augusti 2014, 21:34:36 »
1-2 hk under mer normaldrift är inget orimligt för en kompressor och fläktar i full fart både i kupé och bakom kylare med en bilgenerator som knappt kommer över 50% verkningsgrad gör att det kan dra över 1 hk till bara där för sin komfort.

4-7 hk kan det dra när det är riktigt varmt ute - men det är inte hk mer än 2-3 första som det blir kyla av, utan allt över detta blir bara friktionsvärme som ger högre hetgas ut när tex. motorvarvet hÃ¥lls högt och COP  sjunker och närmar sig 1....

dvs. bil-AC  arbetar ganska sÃ¥ ineffektivt i dessa situationer.

Sedan finns det olika stora AC, premiumbilar, van och suv med kanske dubbla kompressorer eller kylpaket (fram/bak) och dessa går inte gratis medans de som är i småbilar och mellanklass av standardmodell har inte alls samma kylkapacitet och därmed drar inte lika mycket även när det är varmt.

 

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #20 skrivet: 28 augusti 2014, 22:15:05 »
Tittar man hos tillverkare ligger dom flesta mellan 3-4kw i maxförbrukning vid 3000rpm, dom kompressor som sitter i många VAG mellan 1998-2007 så ligger maxuttaget på 5kw alltså 6,8hk vid 3000rpm
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #21 skrivet: 29 augusti 2014, 22:18:42 »
Beror väldigt mot vilken värme de pumpar emot, i tropikvärmen och > 30 grader C som när det var som varmast i somras och full ventilation så kan de gå väldigt tungt och därmed förbrukar nära sin maxvärde. Här i sverige med mer måttliga temperaturer med 20 grader och kallare så kanske effektuttaget är på någon enstaka kW medans kompressorn arbetar och sedan stängs av mer eller mindre långa tider (ON/OFF-kompressor) eller ganska modesta 500-700 Watt för dem med variabel kompression. När det ligger på dessa nivåer så drar hjälpsystemen i form av fläktström till kondensorn och kupé i nära samma nivå som AC-kompressorn - bilgenerator fläktar bort nära hälften av axelkraften till värme så om fläktarna drar 300 Watt tillsammans så handlar det om nära 600 Watt kraftuttag på generatoraxeln...


Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite köldmedium
« Svar #22 skrivet: 28 september 2014, 14:09:15 »
Antar att ni ocksÃ¥ legat sömnlösa över hur mycket effekt en AC pump drar tummenupp körde min BMW 120d i rullande landsväg för att prova, hade bara 18grader i testlokalen sÃ¥ det var ju inte sÃ¥ varmt men svÃ¥rt att fÃ¥ nÃ¥gon tropisk värme där vid den här Ã¥rstiden  :) iaf sÃ¥ drog den som max 5,5hk mätt pÃ¥ bakhjulen, detta var där bilen hade sitt max effektuttag.

Vid normal marschfart drog den inte så mycket, har 110km/t vid 1900rpm och då var skillnaden 1,7hk

« Senast ändrad: 28 september 2014, 14:12:14 av Barkis »
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: För lite köldmedium
« Svar #23 skrivet: 28 september 2014, 14:29:01 »
tyvärr 18 grader C ger inte mycket kompressorlast - du skulle ha kört vid 32 grader C i somras ;-) - till detta borde du ha skillnad även under 1500 rpm så risken är stor att det också är andra faktorer inblandat vid till och frånslag av AC och tex. kylfläkt med generatorförluster mm. är ingen liten förbrukare när den väl sätter igång.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!