Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT C5 frÃ¥n 1998, Tillskottsrelä till och frÃ¥n med sekunders mellanrum  (läst 701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulf S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla kunniga.
Det gäller en IVT C5 från 1998 med gamla styrningen utan display.

Ibland får styrningen ett spel och kör tillskottsrelät till och från med bara sekunder emellan, lite sporadiskt mellanrum och det är inte varje gång tillskottet kör.

Det försvinner en stund om pumpen stängs av och på, då kan den köra tillskott en period utan problem innan det återkommer.

Problemet har funnits ett tag och det sliter ju hårt på reläet till värmare plus att det för en massa oväsen vid till och frånslag.

Ibland har det blivit bättre en längre period om jag plockat isär styrkorten och satt ihop dem igen (oxid kan ju ställa till det).

Tyvärr är detta inte heller en lösning som håller problemet borta någon längre tid.

Hittade i forumet att fler har samma problem men kunde inte se att orsaken till problemet var hittat.

Är det någon som listat ut varför det sker eller har några bra tips i felsökningen.

Mvh Ulf Simonson

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Glappkontakt pÃ¥ nÃ¥got ställe eller i ett relä när en kontaktor studsar, du fÃ¥ kolla alla anslutningar som har med tillskottet att göra, gärna lite extra koll för ett mindre relä. För att söka  sÃ¥ när den studsar sÃ¥ kan man lägga en spänning direkt  pÃ¥ kontaktorn och sedan gÃ¥ baklänges pÃ¥ ledningarna och testa nästa kopplingsställe, till sist är du vid kortets in och utgÃ¥ng, tyst vid utgÃ¥ng liv i luckan pÃ¥ ingÃ¥ng, hoppsan där är felet. men du mÃ¥ste vad du gör och ha insikt i vad EL är.  Kan även vara kortet/styrning/givare  som brÃ¥kar och ger diffusa värden.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blinkar lampan för tillskottet också?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Ulf S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dioden för tillskott följer reläet, därav lutar det ju att det slår på kommando av styrningen, frågan är varför
styrningen får ett "spel".
Vet ni om reläet ger en återkoppling till styrningen att den till facto har dragit enligt kommando? då skulle ju styrningen antagligen initiera dragning igen och avvakta svar från reläet
/ Ulf

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Konstigt fel. Korten till denna gamla pump är ju utgångna sedan länge. Jag skulle gå runt problemet med ett frånslagsfördröjt relä mellan kortet och kontaktorn. Om man ställer reläet på en halvminut borde det lugna ner sig. Alternativt om man lyckas hitta ett begagnat kort från en skrotad värmepump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Ulf S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lade idag även märke till att om jag höjde begärd rumstemperatur under tiden då reläet "spökar" så blev det stabilt tillslag. detta kan ju tyda på att det finns en "halvdålig" PID reglering i styrningen av tillskottet.

Har funderat på relä med tillslagsfördröjning för att komma förbi problemet, klart lösbart men med senaste tankarna om att det är PID reglering som "pulsar" ut effekten ju närmare börvärdet man kommer leds mina funderingar in på om det inte vore bättre att sätta in ett Solid State relä istället.

Är det någon som har tips eller erfarenhet på lämpligt solid state relä?

/ Ulf


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!