Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n ved till värmepump men behÃ¥lla möjligheten  (läst 9657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Binäs

  • Gäst
Binäs
Konvertera från ved till värmepump men behålla möjligheten
« skrivet: 08 februari 2012, 23:31:19 »
Vårt hus värms idag upp med en vedpanna som är kopplad till en ackumulatortank på ca 1,5 kubik. Vedpannan står i ett ouppvärmt uthus och laddar tanken som står i en ouppvärmd källare under huset via en kulvert.
För att frigöra en rejäl dos fritid tänkte vi nu montera in en värmepump, troligen luft/vatten eller bergvärme.

Jag skulle behöva råd från forumet om det är möjligt att på ett smart sätt montera in värmepump och samtidigt behålla möjligheten till vedeldning. Hur gör man så att vedsystemet inte fryser sönder? Ackumulatortanken är väl för stor att använda tillsammans med värmepump? Var placera värmepumpen? Luft/vatten eller bergvärme?

Tacksam för tips! :) Leif


Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Här beskriver jag i en tidigare tråd hur jag löst detta.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46136.0

Har du "bara" en tank så bör du nog försöka ladda från VP i botten av tanken - ha en elpatron för spets i toppen. En 4-vägs biv shunt som i första hand laddar till radíatorerna från botten och spetsar från toppen när det blir kallt. Det bör gå att kunna hålla en hygglig skiktning då... Jag förutsätter att du laddar tanken med en laddomat eller så från toppen med retur botten. Hur har du varmvattnet ordnat? Har du solslinga i tanken?
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vart i landet bor ni?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Binäs

  • Gäst
Binäs
SV: Konvertera från ved till värmepump men behålla möjligheten
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2012, 11:44:12 »
Hej och tack för tipsen så långt.
Vi laddar mycket riktigt tanken med en laddomat, varmvattnet tas ut från tanken med hjälp av en slinga.
Tyvärr är nog tanken inte förberedd med solslinga (ska dock kolla upp detta).

Vi bor ca 10 mil norr om göteborg och ca 5 min in i landet.

MHH Leif

Utloggad ChristerBerg

  • Energitekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Mitt förslag är att använda en bivalent shunt för värmesystemet som då väljer den billigare värmen först, i det här fallet ved, och den dyrare värmen i andrahand. Tappvattnet går genom ack.tanken och värms där om den är laddad annars värms vattnet i värmepumpen.

Observera att man måste ha blandningsventil på tappvattenslingan innan värmepumpen eftersom värmepumpen kan ta skada om det kommer för varmt vatten i den. Samma sak gäller med den bilvalenta shunten, ställ framledningstemperaturen på max 55 grader. Se bild.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Det billigaste alternativet är att köpa en luft/vatten och använda den inbyggda styrningen för sk. Fast kondensering och lade din befintliga tank. Detta innebär att du ställer in start och stopp temp så håller värmepumpen tanken mellan dessa. Du behåller din gamla reglering för framledningen, och eldar vid behov, om du vill. VP går inte sönder om hög temp cirkulerar i dess värmeväxlare däremot stängs den ned när temp närmar sig 50c.

Detta kräver ev.  en separat varmvatten beredare för att höja vv till lämpliga nivÃ¥er.
« Senast ändrad: 20 februari 2012, 18:38:28 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag hade en gammal, dåligt fungerande elpanna som vi bytte ut i höstas. Eftersom det fanns en fungerande vedpanna i köket så ville jag ha ett system som kombinerade just vedeldning och värmepump luft/vatten. CTCs lösning var att arbeta med två tankar:
1) En "ordinarie" mindre som jobbar direkt mot VP (tank EcoEl + VP EcoAir) och som levererar både till radiatorkretsen och tappvarmvatten.
2) En större extratank som jobbar mot vedpannan.
När det blir kallt eldar jag i vedpannan och värmer extratanken, som i sin tur pytsar över varmt vatten till den mindre tanken i mån av behov.
Temperaturen i EcoEl (och därmed ut till EcoAir) kan bli 65-70 grader, men enligt CTC är det inget problem. I och med att eldningen går mot extratanken kan jag värma den till 85-90 grader, eller så varmt som jag vågar. Temperaturen i EcoEl regleras av den extra styrning som CTC levererade (som för övrigt är samma som dom använder när man laddar via solpaneler)

Det fungerar som tänkt, bortsett från att jag gärna hade haft en större extratank, men det lilla pannrummet tillät inte det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ChristerBerg

  • Energitekniker
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Castrol: Enligt Nibe är inte värmepumparna provtryckt vid det trycket (30-40 bar) som blir på köldmediet vid 65 grader. Jag vet dom som kör med 80 grader in på tappvattenslingan i värmepumpen utan problem, men eftersom Nibe inte rekommenderar att man gör så rekommenderar heller inte jag att man gör det. Har man blandningsventil på tappvattnet och bivalent shunt på värmebäraren borde garantin täcka om det mot förmodan skulle gå sönder något.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
köp en Nibe 1245 koppla vp ut till toppen på acken vp in tas från botten montera en extern framledningsgivare Bt25 på röret som går till shunten men tillräckligt nära tanken så vp känner värmen när du eldar. Vid vp drift kommer shunten vara helt öppen om den styrs efter innetempen och när du eldar stänger shunten och vp kommer att stoppa när den känner att tanken är varm. Tappvattnet får först gå igenom ackens slinga och slutvärms i beredaren i vp. Man ställer så cp i vp går med kompressorn och du får använda den cp du redan har till att cirkulera värmen i huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Frank a

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Hej och tack för tipsen så långt.
Vi laddar mycket riktigt tanken med en laddomat, varmvattnet tas ut från tanken med hjälp av en slinga.
Tyvärr är nog tanken inte förberedd med solslinga (ska dock kolla upp detta).

Vi bor ca 10 mil norr om göteborg och ca 5 min in i landet.

MHH Leif

Gissar då att du bor i binäs

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
Enligt CTC skall det inte vara några problem kan heller inte se att trycket på köldmediesidan skulle stiga till de nivåerna, du har ju inte värmt upp hela köldmediekretsen till 80-90c, enbart ev. köldmedie i kondensorn.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Om man kör in riktigt hett vatten i beredaren i vp kommer den ju inte att starta och det varma vattnet kommer inte till kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
På EcoAir behöver det inte ens vara riktigt hett. När inkommande vatten är varmare än 48 grader stannar VPn och dår går varmvattnet bara genom kondensorn, och den tål höga temperaturer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Enligt Nibe blir det troligen inga skador pÃ¥ en 1245 om det kommer in 80 gradigt vatten i vp men jag vill inte prova  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!