Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Duosplit med Ã¥terkommande felkod  (läst 2381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
Duosplit med återkommande felkod
« skrivet: 29 december 2011, 12:35:31 »
Hej!

Har vart ute och felsökt en mitsubishi Dusplit med felkod 5? Dvs den vänstra powerlampan blinkar i serier om 5 blink vilket dÃ¥ enligt tabellen betyder kompressorfel eller dyl. Är inte alls erfaren med Mitsubishis maskiner och än mindre med deras duo, nÃ¥gon expert som kan ha ett tips pÃ¥ vad jag ska söka efter eller vad det "brukar" vara för fel med den felkoden. Maskinen är ca 7 Ã¥r gammal och den gÃ¥r ibland timmar och ibland ett dygn innan den stannar pÃ¥ felkod. Är kanske kompressor slut eller finns det nÃ¥gon simpel lösning? Den stannar oavsett om det är kallgrader eller inte ute, verkar inte ha nÃ¥got med avfrostningen att göra. Resistansen pÃ¥ kompressorns lindningar är okej, alla givare sitter där de ska och köldmedium verkar finnas dÃ¥ maskinen värmer som den ska när den gÃ¥r. Gasmängden är inte kontrollerad mer än att den inte fryser pÃ¥ ojämt och att den lämnar bra med värme, tycker inte symtomen riktigt stämmer pÃ¥ gasbrist, men jag är heller inte erfaren med mitsubishi. NÃ¥gon kanske vet hur mitsubishi uppför sig med köldmediabrist? Utedelen heter MXZ-A18WV och innedelarna MSC-A09WV. Tacksam för alla tips och erfarenheter  :)

Mvh Perik

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #1 skrivet: 29 december 2011, 18:56:30 »

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #2 skrivet: 29 december 2011, 19:11:46 »
Hej!

Tack så mycket för infon. Kollar upp dioderna i utedelen imorgon och återkommer! När jag kom till maskinen så hade den stannat med blink på båda innedelarna, den vänstra av de 2 dioderna blinkade 5 gånger. Startade då upp maskinen och då gick den bra!, stängde sedan av och kollade då över alla anslutningar, givare och liknande. Startade sedan upp igen och maskinen gick sedan i ett dygn innan den stannade igen och ägaren ringde mej. Ber honom att inte stänga strömmen elller starta om nästa gång den stannar. Återkommer så fort jag har kollat dioderna ute.

Tack så länge

/ Perik

Utloggad Perik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (för det mesta)!
    • Hemmastadd
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #3 skrivet: 30 december 2011, 16:21:39 »
Hej!

Har kollat dioderna i utedelen efter den har stannat på felkod. Led 1 lyser röd medan Led 2 blinkar gult 2 gånger. Detta pekar mot kompressor eller kretskort, kompressorlindningarna har rätt resistans och spänningen fram till kompressorn är rätt! Det kan man kanske också förvänta sig när maskinen trots allt går att köra, men någon gör att den sedan felar igen rätt som det är fiR: Någon som har något bra förslag till åtgärd? Tacksam för alla förslag!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #4 skrivet: 30 december 2011, 17:25:42 »
hur lÃ¥ter kompressorn - hur ser frostningen  ut när den arbetar (dvs är evaporatorn jämvit av frost utan tydliga ränder utan frost), temperatur pÃ¥ hetgas (om du kommer Ã¥t).

om detta ser normalt ut, ingen oljud och rimlig temperatur på hetgasen (inte över 110 grader C utan betydligt lägre - lite beroende på utomhustempen) - så skulle jag nog satsa pengen på att du har problem med kretskortet - och förmodligen mycket billigare lösning än ny kompressor


 


Susanne Ohlsson

  • Gäst
Susanne Ohlsson
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #5 skrivet: 15 november 2023, 18:46:34 »
Hej, såg ditt inlägg om jag har en fråga, vi har en duopump, en ytterdel som heter MXZ-F53VFHZ och innerdelarna är en LN25 och LN35, på vår ytterdel blinkar den röda led 2 gånger och den gula lyser med fast sken. Powerfull läget funkar nog inte som det ska, blir inte varmare, varvar inte upp, utan går ner till typ fläktläge 1 bara, men efter 15 min går den tillbaka till ursprungsläget igen, Automatfläktläget funkar inte heller, känner inte av när den ska öka eller sänkas. Har du några tankar? vi har haft denna kombo i typ 3 veckor och håller på att kriga med återförsäljaren :-\

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #6 skrivet: 15 november 2023, 21:00:23 »
3 veckor. På dom igen, ingen nåd där.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Duosplit med återkommande felkod
« Svar #7 skrivet: 16 november 2023, 10:26:05 »
du svara på ett 12år gammalt inlägg så det kan ju inte ens vara samma duosplit

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!