Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Avfrostning utan is  (läst 6786 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning utan is
« Svar #15 skrivet: 13 januari 2018, 18:57:04 »
Ja luftfuktigheten har verkligen stor betydelse för pumparnas avfrostning, jag har själv en vädermätare så jag kan se bl.a utetemp, luftfuktighet mm och när man hamnar på ca 90 % eller lägre så vet man att pumpen går jämnt och fint i långa långa perioder. Det är ju en viss skillnad på 87% och 94% i ditt fall där men jag tycker väl kanske att skillnaden i gångtid är lite väl stor där. I mitt fall så börjar bekymren vid ca 95-97% i luftfuktighet för då går pumpen mellan ca 60-75 minuter mellan avfrostningarna. Och riktigt bekymmersamt blir det mellan ca 98-100% för då kommer även Toshiba ned mellan ca 30-40 minuters mellanrum mellan avfrostningarna, detta gör att pumparna får jobba extra hårt mellan avfrostningarna för att upprätthålla innetempen vilket gör att påfrostningen ökar ännu mer och man kommer in i en ond cirkel.
Vilken väderstation kör du med, jag använder Netatmo hur exakt den är vet jag inte.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Avfrostning utan is
« Svar #16 skrivet: 13 januari 2018, 19:06:42 »
Ja min Toshiba har under tretton år aldrig krånglat med avfrostningar, behovsstyrning som fungerar. Går många timmar vid kallt och lägre luftfuktighet innan den avfrostar. Har aldrig byggt is helller.

Utloggad hsmapa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 284
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Avfrostning utan is
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2018, 19:41:26 »
Min polar 2 har aldrig klyddat heller, den gÃ¥r lÃ¥nga tider mellan avfrostningar, flera timmar och ibland hela dagar. Min Sanyo gÃ¥r däremot 40 min och frostar av i 15 min nu runt 0,  kan nästan ställa klockan efter den :)
Man tycker ju att på de nya maskiner som säljs idag skulle detta vara löst och ett ickeproblem.
« Senast ändrad: 13 januari 2018, 19:43:51 av hsmapa »

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Avfrostning utan is
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2018, 13:26:36 »
Jag är helt säker på att den avfrostade ;) När jag eldar står den stilla givetvis men allt eftersom
kakelugnen svalnar går pumpen lite då och då men väldigt korta perioder. Tänkte att som Josth påpekar, har det gått väldigt länge sedan den avfrostade kanske den gör en oavsett om det behövs eller ej. Den som jag tror kan svara på detta är Daikin_ .

Jag såg att Mr Daikin högg omg på mitt svar istället för att svara dig. Sc:,h
Jag stör mig sÃ¥ satans mycket pÃ¥ när man ska försöka smutskasta andras fabrikat istället för att fokusera pÃ¥ sina egna fel och brister, vet inte om han gör sÃ¥ för att försöka flytta fokus ifrÃ¥n deras egna problem. 

Mr Daikin borde lätt kunna svarat pÃ¥ din fundering eftersom han pÃ¥ nÃ¥gon timme vet exakt hur en Mitsubishi avfrostar och fungerar, medans Daikins egna fabrikat verkar kunskapsbristen vara större pÃ¥.   

Det vore kul att veta hur testerna går till, att det är en oberoende testlabb bevisar egentligen ingenting om maskinerna tillhandahålls direkt från leverantören för då är risken att det är upphottade maskiner som testas. Testerna från KVI var det hårfint att deras flaggskepp ens hade en besparing, iallafall inte där 2/3 av befolkningen bor, jämfört med 4 andra fabrikat. Fast det är ju inte Dakins fel att Mitsubishi inte var med i testet. dontknow
 
http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/luftvarmepumpar.html

Min FH35 avfrostade igår efter 2½ timme, avfrostningen var i exakt 4½ minut och utomhustemperaturen var -1, om det fanns is på lamellerna får vi fråga Daikin om. ;)

Du ser vad konstigt det kan vara, på morgonen -19 luftfuktighet 87% gångtid ca 2tim, eftermiddag tempen steg till - 10 luftfuktighet 94% gångtid ca 30min. Inställt börvärde 25
SÃ¥ smutskastar Mr Daikin Mitsubishi med att den avfrostar var 45 minut när det ändÃ¥ är 50% längre drifttid än deras egna.  :o

E9:an jag hoppas du får svar på din fråga och att Mr Daikin lägger fokus på rätt ställe. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning utan is
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2018, 14:09:11 »
Väldigt vad tågråttan och Karis ska klaga på daikin hela tiden
Här är det nu minus 2 grader 95 procent luftfuktighet och min daikin avfrostar efter 6 timmar trots mitt idiotiska värmepumpsskydd enligt Karis
Tycker att ni kan hålla er till forumet på era egna maskiner istället för att hålla på att klaga på daikin hela tiden

Utloggad magfor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Avfrostning utan is
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2018, 15:04:46 »
I mitt fall hade det nog inte spelat nÃ¥gon roll vilket pump jag haft med den luftfuktighet och snabbt stigande temperatur,  träden blev full i rimfrosten pÃ¥ bara nÃ¥gon timme. Det jag menar, tror det är svÃ¥rt att fÃ¥ en värmepump att fungera perfekt i alla väderlekar med dom olika förhÃ¥llanden som kan rÃ¥da runt om i landet.
Nibe 1245-6 200m borrhål
Kusten Norrbotten.
Daikin Caldo XR40
Östra Norrbotten ca 1mil ovan polcirkeln.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2018, 15:18:54 »
Väldigt vad tågråttan och Karis ska klaga på daikin hela tiden
Här är det nu minus 2 grader 95 procent luftfuktighet och min daikin avfrostar efter 6 timmar trots mitt idiotiska värmepumpsskydd enligt Karis
Tycker att ni kan hålla er till forumet på era egna maskiner istället för att hålla på att klaga på daikin hela tiden
Ja det är väl inget att undra på varför du kan ha lite längre tider mellan pumpens avfrostningar, du har ju det där idiotiska värmepumpsskyddet som gör att du tar bara knappt hälften av utomhusluften vid pumpens drift. Den andra halvan av luften recirkulerar tillbaka till pumpens baksida igen och där du då redan har tagit både värmen och fukten ur den luften vilket innebär att du självklart får mindre påfrostning och därmed färre avfrostningar. Ta gärna bort den där idiotiska framsidan av fängelsegallret så att pumpen får ett fritt utblås ivf, har väl aldrig någonsin sett att man skulle behöva ha ett gallerhinder för pumparnas framsida, det är ju så dumt så den som har hittat på detta borde spärras in.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning utan is
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2018, 16:38:46 »
Ha ha nu är den så kallade experten Karis i gång igen om mitt skydd
Man kanske skulle ta bort oginalskyddet framför fläkten också så luften kan cirkulera ännu bättre eller vad säger den så kallade experten Karis om detta
Som jag skrev tidigare håll dig till forumet om ditt eget märke i stället för att hålla på och klaga på andra hela tiden.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2018, 17:26:43 »
Ja du, den enligt dej s.k experten kari har väl talat om för dig minst 3 ggr tidigare tror jag att du skall plocka bort den där gallergrinden framför pumpens utblås, men behåll gärna taket och sidorna om du vill. Skönt att du börjar förstå att budskapet och att poletten har börjat trilla ned även om det tog lång tid tycker jag.
Sen vet jag inte med vilken rätt du tar dig här på forumet att man bara skulle få uttala sig om sitt eget märke, jag kan väl säga dig att jag känner väl till de flesta av de förekommande pumpfabrikaten på marknaden, dock inte spec när det gäller Daikins pumpar skall jag erkänna. Det beror på att de har varit rätt ointressanta för min del därför att de bl.a historiskt sett har varit kända för att ha väldigt höga minsta värmeavgivningar på mellan ca 1,4 – 1,7 kw, och det är fullständigt oacceptabelt anser jag för en inverterpump.
Sen kan jag inte direkt påminna mig om att jag någonsin har kommenterat något om din Dakinpump wofflan, utan det är endast det där idiotiska gallergrinden framför pumpen som jag har kommenterat, och det är lika illa vilken pump det än sitter framför.
F.ö är jag riktigt glad för att du är helt nöjd med din Daikinpump, det kan behövas även lite positiv feed back här för Daikins pumpar med tanke på alla de negativa inlägg och missbelåtna kunder som har haglat in här på forumet på senare tid.
« Senast ändrad: 14 januari 2018, 17:35:18 av Karis »

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning utan is
« Svar #24 skrivet: 14 januari 2018, 17:40:15 »
Karis tycker att du talar emot dig själv när det gäller skyddet, om skyddet skulle göra att pumpen går längre utan att avfrosta så måste det betyda att det fungerar bra, min pump har aldrig oavsett väder gått under 3 timmar utan att avfrosta även ner till minus 16 grader som vi haft här,
Såg att du skrev detta som inlägg
Och riktigt bekymmersamt blir det mellan ca 98-100% för då kommer även Toshiba ned mellan ca 30-40 minuters mellanrum mellan avfrostningarna, detta gör att pumparna får jobba extra hårt mellan avfrostningarna för att upprätthålla innetempen vilket gör att påfrostningen ökar ännu mer och man kommer in i en ond cirkel.
Detta innebär att du skulle köpa ett sånt skydd med så skulle kanske din pump gå mer än 30 minuter
Måste ju vara kass med en pump som avfrostar så ofta
Min pump ligger som lägst på 285 vatt nu är det som jag skrev -2 och 95 procent luftfuktighet och pumpen tar nu 488 vatt
Så skyddet fungerar super, den som kom på detta borde ha nobelpriset.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #25 skrivet: 24 januari 2018, 16:57:00 »
Jaså din pump har aldrig någonsin gått kortare tid än 3 timmar mellan avfrostningarna oavsett väderlek, luftfuktighet och utetemperatur?? Ja då får ja väl säga grattis wofflan för då är du den enda människan i hela världen med den enda Daikin-pumpen i hela världen som har såna förmånliga avfrostningstider. Det där tror jag inte ens mr Daikin här på forumet köper du även om han skulle behöva lite uppmuntran, sanningen är de klart att du far med osanning utan dess like här wofflan, antingen ljuger du för oss alla här helt medvetet eller också har du ingen som helst aning om hur din pump fungerar i verkligheten och allra minst när det gäller pumpens avfrostningar.
Ett tag trodde jag att poletterna skulle trilla ned på dig men när man såg ditt svar så förstår man att det finns inga poletter som kan trilla ned där, helt tomt mellan öronen alltså.
Orkar inte förklara mer för dig men bifogar några länkar som beskriver lite över bl.a pumpars funktion mm ev för andra på forumet som kan vara intresserade.
https://blogg.ivt.se/energispararen/var-ska-man-placera-luftvarmepumpens-utedel
http://www.huskomfort.se/varmepump/

Här ett annat exempel på ett idiotiskt grindbygge av hemmabygge-karaktär, antagligen i syfte att dölja pumpen. Där är det väl säkert minst mellan ca 55-65% av luften som recirkulerar tillbaka till pumpens baksida med minskad effektivitet som följd.
 
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 17:17:25 av Karis »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #26 skrivet: 24 januari 2018, 17:00:47 »
Här däremot ett exempel på en som verkar ha förstått va jag menar att man inte skall ha någon grind framför pumpen utan att det skall vara fritt utblås där. Bra jobbat tycker jag. Ursäkta för den lite dåliga skärpan här!
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 17:08:29 av Karis »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #27 skrivet: 24 januari 2018, 17:03:00 »
@Karis,

Den typen av skydd du visar på bilden är naturligtvis inte bra (din första bild) , även om jag har sett sämre (tro mig)
Om du dock tar ett bra kvalitetsskydd så påverkas effekten mindre än vad SP kan mäta (mättolerans) så var det med det första skyddet som Ahlsell tog fram en gång i tiden (tillverkas av Eden Wood)
Men nu kan vi få skratta lite mer, vad tycker ni om detta skydd:
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 17:06:46 av Daikin_ »

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Avfrostning utan is
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2018, 17:07:05 »
Ja helt sanslöst!  Man tror knappt att det är sant! :-\ >:(

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Avfrostning utan is
« Svar #29 skrivet: 24 januari 2018, 17:56:02 »
Vilket skydd  :)
Jag som har en Daikin kanske får flytta in den i ett kalla garage , det vore nått :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!