Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima larm utlöst lÃ¥gtryckspressostat.  (läst 21940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« skrivet: 24 januari 2014, 18:45:03 »
Hej,
Min pump Optima är från 2008 och har varje vinter utom vintern 2013 utlöst larm lågtryckspressostat. Det verkar vara ett mycket svårt problem att åtgärda då problemet uppkommer varje vinter pumpen behövs mest. Att ha pumpen gå för elpatron det verkar inte bekomma IVT särskilt mycket. Möjligen hade det varit bättre att köpa en pump "made in China"?

Jag är intresserad varför larmet utlöses samt hur många som har samma problem med Optima värmepump och utlöst larm på lågtryckspressostat?

IVT finns med en epostkontakt  och hänvisar  till sina  serviceombud som verkar ha mycket svÃ¥rt att Ã¥tgärda problemet.
 




lar

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2014, 08:21:05 »
Lite mer fakta skulle vara bra. Vad brukar det vara för temperatur ute när den stannar? Verkar fläkten och avfrostningen funka som den skall? Kan du kolla i larmloggen vilka temperaturer de olika givarna hade när den stannade?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2014, 10:22:56 »
Hej,
Tack för ditt svar.

Det ska jag göra. Larmet utöses ofta vid temperaturer lägre än -10 grader men nu har den även börjat larma vid ca -7. Vilka övriga värden är av intresse för detta larm "lågtryckspressostat" Hur kan jag i larmloggen se vilka värden som pumpen har vid larmet?

Som jag skrev så är jag även intresserad av hur många Optima pumpar som har detta problem.
« Senast ändrad: 25 januari 2014, 10:28:59 av dxkungenII »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2014, 10:35:21 »
Jag tror inte det är så vanligt. Anledningen skulle kunna vara nån tempgivare som visar lite fel så att avfrostningen inte funkar som den skall eller att fläkten inte går med rätt hastighet. Är det mycket frost på förångaren när den larmar?

Om du går in med accessnivå=service i avancerade menyn så finns det en larmlogg där. Om jag inte minns fel så kan man se alla temperaturer som gällde vid larmtillfället. Funkar inte det så kan du testa med accessnivå=fabrik istället (lägg till 1 på varje siffra i 'koden').
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2014, 11:06:16 »
Hej, Jag tror problemet är mycket vanligt. Jag vet 4 pumpar i mitt närområde med samma problem. förångaren har is 10cm upp nedifrån sett. Annars ser den bra ut.

T1 34,3
T2 -6,3
T3 49,4
T5 -52,1
T6 62
T8 30,1
T9 30.1
T10 30,4
T11 3,4
T12 -9,7

Tack för din hjälp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 11:26:54 »
När är dom siffrorna avlästa? T12 borde vara ungefär samma som T2. Om den visar några grader för lite kommer avfrostning att triggas aldeles för sent.
Att det är is längst ner på förångaren kan säkert bidra till problemet. Utloppet sitter väl i botten om jag inte minns fel?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2014, 12:44:43 »
Gick kompressorn när du läste av temparna?
Eller hade den precis stannat?

Att ha 30,1°C på T8,T9 och T10 betyder att den inte producerar någon värme alls.
Sen har du en temp T5 som är -52°C, har du verkligen en inne givare kopplad? annars deaktivera den i styrsystemet.

Sen är is runt en förångare aldrig bra, försök tina bort den då den kan skada förångaren genom att trycka sönder rören i förångaren.
Vet inte hur ditt kondensavlopp ser ut men försök att tina i utloppet först och sedan mot maskinen
Varmluftspistol,värmefläkt eller varmvatten brukar fungera
Har du inte avloppet in i huset är det bra att ha en värmekabel i kondensavloppet( finns plintar avsedda för detta i maskinen) så man minskar risken för isbildning.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2014, 18:32:48 »
Är temperaturerna avlästa under drift? Läs annars av temperaturerna efter 10 minuters drift.
Blir det mycket is på förångaren under vintern, eller blir det bara lite frost på den?
Om det blir frost, är den i så fall jämn över ytan?
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Mitt tidigare problem är löst av tekniker vinter 2014.

Nu är det vinter 2015 och min IVT Optima havererar som vanligt.  Nu med larm. T6 Hög hetgastemeratur. NÃ¥gon som har nÃ¥gra tips tack!

Det verkar som det är dags att byta ut denna leksakspump mot något som fungerar i ett klimat med minusgrader vintertid.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2015, 06:04:04 »
Utan att veta så skulle jag tro att det är expansionsventilen som inte fungerar korrekt. Rätt åtgärd är att byta ut den mot en Danfoss och samtidigt byta lågpressostaten till 0.3Bar.
Sedan fungerar det 100%.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2015, 18:51:36 »
Hej,
Tack för ditt svar.
Exp ventil, l-pressostat samt två givare är bytta 2011.
2014 är Givare G 12 justerarad.

Larmade två tillfällen igår T6 hög hetgastemperatur. Temperatur´-17 på morgonen. +1 på kvällen. Idag har pump gått utan att larma. Ska jag strunta i dessa larm eller ska jag kontakta IVT tekniker? Tack på förhand,

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #11 skrivet: 13 januari 2015, 19:29:05 »
Överhettningen måste justeras efter byte till Danfoss expansionsventil. Fyllnadsmängd skall vara enligt typskylt, underkylningen stämmer efter justering av överhettningen.
Gör inte detta korrekt så får du hetgaslarm.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #12 skrivet: 13 januari 2015, 19:47:55 »
Jag fÃ¥r helt enkelt ta förgivet att av  IVT utsedd servicetekniker har kunskaper kring hur och vad som ska göras vid byte av en exp-ventil. Hur vet jag vilken typ av sÃ¥dan som jag har? Tack för din hjälp.

Min pump har gått sedan 2011 och aldrig fått hetgaslarm. Som ej kunnig i ämnet känns det som något annat är fel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2015, 20:00:45 »
Gör rent smutsfiltret och läs av samtliga temperaturgivare under drift, helst varmvatten.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad dxkungenII

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: IVT Optima larm utlöst lågtryckspressostat.
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2015, 21:58:05 »
Filter är rengjort. Pump larmar som tidigare. T6 hög hetgastemperatur. Återkommer med värdena.

« Senast ändrad: 15 januari 2015, 22:01:21 av dxkungenII »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 489
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!