Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mycket eltillsats?  (läst 2535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mycket eltillsats?
« skrivet: 30 januari 2018, 11:58:20 »
Hej!

Jag har en 15 år gammal NIBE Fighter 1115-10. Golvvärme i betongbjälklag.

Vid nuvarande temperaturer här på västkusten (runt nollan och strax under) så använder pumpen eltillsatsen rätt ofta. Nu ligger jag på ca -450 gradminuter och temperaturen senaste dygnet har varit 0 till -2. Kompressorn har gått konstant i cirka en månad.

Mitt delta T värde ligger konstant på 3 grader, jag kör kurva 5 och 0 i förskjutning.

LÃ¥ter detta normalt?

Mvh
Henrik

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2018, 13:52:30 »
Ja vad är normalt ? Antar att du har rätt stort hus om du behöver så mycket effekt för att värma det vid rätt milt väder men ni har kanske inte kallt så ofta för risken är väl att kompressorn + elpatron inte räcker till vid riktig kyla. Delta på 7 grader brukar anses optimalt vid golvvärme brukar man välja att ha mindre för att få jämn temp på golven men delta 3 samtidigt som eltillskott ligger i låter väldigt lågt jag skulle nog sänka hastigheten på cirkpumpen så deltat ökar en del. Ett lågt delta kan även bero på att kompressorn inte lämnar rätt effekt men det är svårt att veta utan mera info.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2018, 14:04:43 »
Stämmer att huset är stort, tre våningar och ca 350 kvadrat. Pumpen står i bottenvåning och skall ju klara att lyfta vattnet till översta våningen, så jag kör med steg 2 på den inbyggda och 1 på en extrapump som jag har installerad (hade problem med värmen i början och trodde det var cirkulationsproblem). Men jag skall testa med 1 + 1 och se vad som händer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2018, 15:15:27 »
Kompressorn ska ju ge 11,7 kW vid 0/35 och om huset är på 350 m2 så blir det 33 W/m2.
Om huset är 15 år gammalt så borde detta räcka utan elpatron i alla fall när utetemp är över 0 C.
Men är huset av äldre modell som är dåligt isolerat så är det troligen normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2018, 17:13:39 »
Jag har nu stängt av extrapumpen och kör på 2:an på den inbyggda. Delta var bara 2 grader nu när jag kom hem från jobbet. Huset byggdes nytt för 15 år sedan, putsat stenhus med betongbjälklag, väldigt välisolerat. Jag testar detta några dagar och ser vad som händer.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2018, 17:40:24 »
Pumpen står i bottenvåning och skall ju klara att lyfta vattnet till översta våningen, ...
Cirkulationspumpen behöver inte lyfta vattnet till översta vÃ¥ningen dÃ¥ returröret ner till pumpen fungerar som hävert och stÃ¥r för motsvarande sugeffekt. Det enda arbete pumpen behöver utföra är en tryckhöjning som motsvarar friktionsförlusterna i rören. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2018, 18:05:34 »
Jag har nu stängt av extrapumpen och kör på 2:an på den inbyggda. Delta var bara 2 grader nu när jag kom hem från jobbet. Huset byggdes nytt för 15 år sedan, putsat stenhus med betongbjälklag, väldigt välisolerat. Jag testar detta några dagar och ser vad som händer.
Det låter väldigt lågt med delta på 2 grader om allt funkar så lär flödet vara väldigt högt då och men tanke på åldern på huset och att det är väl isolerat tycker jag det lutar åt att nått är fel på vp och det är ju kanske inte så konstigt om den är 15 år. Har du koll på hur mycket el det gått tidigare år så du har nått att jämföra med ? Om man vet effekten på elpatron kan man köra enbart den i tex 30 min och kollar deltat och sen kör man enbart kompressorn i 30 min och kollar deltat då kan man få en hyffsad uppfattning om vilken effekt vp lämnar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2018, 18:19:24 »
Cirkulationspumpen behöver inte lyfta vattnet till översta våningen då returröret ner till pumpen fungerar som hävert och står för motsvarande sugeffekt. Det enda arbete pumpen behöver utföra är en tryckhöjning som motsvarar friktionsförlusterna i rören.

Tack! Så klart väldigt logiskt det du säger, har tänkt fel :-)

Det låter väldigt lågt med delta på 2 grader om allt funkar så lär flödet vara väldigt högt då och men tanke på åldern på huset och att det är väl isolerat tycker jag det lutar åt att nått är fel på vp och det är ju kanske inte så konstigt om den är 15 år. Har du koll på hur mycket el det gått tidigare år så du har nått att jämföra med ? Om man vet effekten på elpatron kan man köra enbart den i tex 30 min och kollar deltat och sen kör man enbart kompressorn i 30 min och kollar deltat då kan man få en hyffsad uppfattning om vilken effekt vp lämnar.

Ser historiken rätt bra på elräkningen, skall bli intressant när jag får för januari. Tack för tipset, skall kolla deltat med enbart elpatron och vp.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2018, 18:21:27 »
Delta på 7 grader brukar anses optimalt vid golvvärme brukar man välja att ha mindre för att få jämn temp på golven men delta 3 samtidigt som eltillskott ligger i låter väldigt lågt jag skulle nog sänka hastigheten på cirkpumpen så deltat ökar en del.

Är det 7 grader skillnad på kondensor fram/ retur, eller delta 7 grader mellan framledning golv och golv retur?

Varför är 7 grader optimalt?  Sc:,h

Jag har blivit skolad att alla steg i Carnotcykeln ska ha sÃ¥ lÃ¥ga delta som möjligt, för att fÃ¥ sÃ¥ hög COP som möjligt. 

COP = Th/(Th-Tc)

Det står exempelvis 5 grader på min golvvärmeritning, vilket jag tolkat som att det ska vara det deltat inställt vid DVUT, sen gör pumpen en linjäranpassning från den punkten upp till minimala framledningstemperaturen.

20°C  ute = 1 grader delta (gissningsvis)
-14°C ute = 5 grader delta enligt inställningar i 5.1.14


Men Ã¥ andra sidan stÃ¥r det 7 grader som default pÃ¥ golvvärme i 5.1.14...gaaaah!   dontknow  help  :dt:


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2018, 18:36:42 »
Anledningen till 7 grader är nog dels med hänsyn till det kultekniska som jag inte har koll på men sen är det nog en bra kompromiss mellan lågt delta som kräver hög pump effekt och högt delta som kräver hög framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1717
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2018, 19:02:22 »
Anledningen till 7 grader är nog dels med hänsyn till det kultekniska som jag inte har koll på men sen är det nog en bra kompromiss mellan lågt delta som kräver hög pump effekt och högt delta som kräver hög framledning.


Ã…fan, fick just en uppenbarelse :)

Men vad är det kultekniska du pratar om!?

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2018, 19:30:26 »
Har övervakat pumpen och har fortfarande 3 graders skillnad men pumpen på 2:an (framledning golv / retur). Kikade bland mina siffror och under januari har TS varit igång 106 timmar. Temperaturen har legat mellan -3 och +3 skulle jag tro.

Utloggad Hbn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #12 skrivet: 30 januari 2018, 19:57:09 »
Lite mer info: Vi har förbrukat ca 3400 kWh under januari, tre personer i hushållet. Årsförbrukningen ligger ca 25000 kWh.
Elpatronen är på 9 kw

Detta kanske är helt okej siffror sett till storlek på hus m.m.?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #13 skrivet: 30 januari 2018, 20:00:41 »

Ã…fan, fick just en uppenbarelse :)

Men vad är det kultekniska du pratar om!?
Dålig stavning kyltekniska ska det vara och det har med att vissa anser att man inte bör ha för lågt delta med vissa köldmedier (gaser)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Mycket eltillsats?
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2018, 20:22:56 »
Har övervakat pumpen och har fortfarande 3 graders skillnad men pumpen på 2:an (framledning golv / retur). Kikade bland mina siffror och under januari har TS varit igång 106 timmar. Temperaturen har legat mellan -3 och +3 skulle jag tro.

Kör med samma hastighet på cirkpumpen, men stäng ner kompressorn och kör på 9 kW el-patron. Kolla deltaT och rapportera resultatet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!