Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte tank/beredare Nibe F1255  (läst 4251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #15 skrivet: 17 september 2021, 15:54:56 »
Konstigt av nibe att direkt skylla på dålig vattenkvalitet då!!??

Jag kommer kapa upp och fota den inuti, normalt borde man bytt vÃ¥r beredare och tagit ner den för analys. Därefter kan man utesluta dÃ¥lig svets eller kopparplätering. Men det visar sig snart, och undrar hur min 12 Ã¥r gamla VVM240 hÃ¥ller ihop med samma vatten  ;)

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #16 skrivet: 17 oktober 2021, 21:44:33 »
Bytt tank nu men inte utan problem!
En Nibe auktoriserad servicefirma som jag inte namnger tittade på mina bilder och sa direkt fabrikationsfel!! Men Nibe vill inte titta sa bara vattenkvalitén. Har den läckt i en svetsskarv men ser fin ut i övrigt tycker jag det inte är aggressivt vatten utan just läkage i en skarv som sedan under 2 år rostat igenom trycktanken.

Tank utanför

När manteln / trycktanken öppnats

 Själva kopparmantlade innerdelen där man ser till upptill hur den läckt i själva skarven.

Där det efter 2 år rostat hål i manteln

Bild över värmebäraren i tanken.

Nu till nya problemet, trycket i värmebäraren stiger sakta. Om jag släpper ut trycket till ca 0,5 bar, stiger det sakta upp till 2 bar där tryckventilen släpper ut. Finns mig veterligen bara två saker, antingen påfyllningsventilen (som känns bra, men ska byta den i morgon ) eller läkage i själva tanken mellan värmebäraren.

Några idéer hur felsöka att trycket under natten stiger till max? Tidigare innan jag bytte den läckande tanken för varmvatten var alltid värmebäraren stabil i sitt tryck.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #17 skrivet: 17 oktober 2021, 22:15:56 »
Spännande att se det hela, tackar för bilderna!

Jag tycker inte om den invändiga skarpa styrkanten. Det lär ju ligga lite luft bakom kopparmanteln och massera varje gång den vandrar mellan sluttryck och tappvattentryck. Varför är inte kanten på utsidan så tanken kan vara slät på insidan?

Är den fyrkantiga tratten i tanken i koppar också? Ser ut som den oxiderat. Funderar lite på varför laddslingan gror igen.

---

Har du möjlighet att proppa vattenpåfyllningen?
« Senast ändrad: 17 oktober 2021, 22:17:59 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #18 skrivet: 17 oktober 2021, 22:29:28 »
Spännande att se det hela, tackar för bilderna!

Jag tycker inte om den invändiga skarpa styrkanten. Det lär ju ligga lite luft bakom kopparmanteln och massera varje gång den vandrar mellan sluttryck och tappvattentryck. Varför är inte kanten på utsidan så tanken kan vara slät på insidan?

Är den fyrkantiga tratten i tanken i koppar också? Ser ut som den oxiderat. Funderar lite på varför laddslingan gror igen.

---

Har du möjlighet att proppa vattenpåfyllningen?

Det är säker produktionsmässiga själ bakom valet av den vassa styrkanten. Men personlien ser det inte bra ut, och att den läckt i en skarv som sedan resulterat i att hÃ¥l rostat ger inge bra vibbar. Ska kolla tratten i morgon, vill inte slänga tanken ännu  :) minns inte materialet.

Ska byta och ev plugga påfyllningen så får vi se, konstigt bara om den börjat läcka samtidigt som nya tanken installerades? Att få en ny tank emaljerad med likströmsanod som även den skulle läcka känns som mot allas odds.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2021, 06:30:51 »
kan inte se bilderna, hade gärna tagit del av dom

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2021, 08:22:21 »
Problemet med bilderna är att de ligger på en server utan https medan forumet ligger på en annan server med https. Chrome och säkert fler webläsare upppfattar det som en risk och blockerar bilderna.
På datorn kan man ändra inställningar för denna websida till "Insecure content = Allow" genom att klicka uppe till vänster om adressen och sedan site settings.

På mobilen vet jag inte om det går... men det går att ladda ner bilderna genom att peka på de länge och välja att ladda ner.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #21 skrivet: 18 oktober 2021, 08:39:52 »
kan inte se bilderna, hade gärna tagit del av dom

Jag kör med MS Edge. För mig fungerar det att högerklicka på bilden och välja "öppna bild i ny flik"

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #22 skrivet: 18 oktober 2021, 10:18:24 »
Jag kör med MS Edge. För mig fungerar det att högerklicka på bilden och välja "öppna bild i ny flik"
Gjorde samma som Chrome-användare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #23 skrivet: 18 oktober 2021, 10:49:43 »
Med Firefox ser man bilderna direkt, måste dock förskjuta i sidled.
Man kan även högerklicka och välja olika val, se hela bilden,
eller kopiera bildadress bland annat.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #24 skrivet: 18 oktober 2021, 11:57:02 »
Safari kommer de direkt
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #25 skrivet: 18 oktober 2021, 18:34:34 »
körde öppna i ny flik så funkade det, tack för hjälpen. Ser ut att vara en dålig kan inne i beredaren, garanterad grogrund för rost. Undra hur deras rostfria beredare är i hållbarhet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #26 skrivet: 18 oktober 2021, 20:34:18 »
Med din tur så gissar jag att nya tanken är trasig från fabrik.
Det är nog en läcka pÃ¥ laddslingan som gör att varmvatten trycks in i värmebäraren.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #27 skrivet: 19 oktober 2021, 09:04:42 »
När jag ser tillverkningsfelet i din tank sitter jag och blir förbannad över att Nibe inte följer konsumentlagens 3-års garanti. Så här står det:
Tillverkarens skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är tillverkaren skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Jag hade skriftligen meddelat Nibe att jag begär ersättning även för arbetet. Och nu när det strulat till sig ligger hela bevisbördan på dig att hitta lösning.
Meddela Nibe att det är Konsumentombudsmannen nästa, om de ej kommer de med en komplett lösning. Detta begär du skriftligen och skickar in som rekommenderat brev. 
Nibe kan ju inte skylla på vattenkvalitet för att det får järn att rosta. Du klarar att dricka detta vatten. Så det kan ju inte vara speciellt kemiskt skadligt, vare sig för dig eller beredaren. Detta är äkta ursprungligt tillverkningsfel, det faktum att vattnet faktiskt kommit ut till järnet.

Hade det varit en bil hade det varit byte på goodwill. Jag äger en 3 år gammal japansk bil där AC's kondensor allmänt börjar läcka. Det har blivit 10 års garanti i USA och här i Europa byter de utan större diskussion när det läcker. Vad gör Nibe för sin goodwill? De borde ge 10 års förlängd garanti på läckande varmvattenberedare.
Detta ger Nibe badwill.
« Senast ändrad: 19 oktober 2021, 15:25:56 av Valiant »

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #28 skrivet: 19 oktober 2021, 20:16:56 »
Med din tur så gissar jag att nya tanken är trasig från fabrik.
Det är nog en läcka pÃ¥ laddslingan som gör att varmvatten trycks in i värmebäraren.  :P

Det vore helt otroligt  dontknow

Har bytt LK påfyllningsventilen nyss, i morgon bitti vet jag. Kommer stänga av pumpen samt plugga ena värmebäraren och sätta mätare på den andra.

Utloggad RJS

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte tank/beredare Nibe F1255
« Svar #29 skrivet: 19 oktober 2021, 20:21:39 »
När jag ser tillverkningsfelet i din tank sitter jag och blir förbannad över att Nibe inte följer konsumentlagens 3-års garanti. Så här står det:
Tillverkarens skyldigheter för ursprungliga fel
När felet på produkten är ursprungligt och konsumenten har reklamerat inom tre år, är tillverkaren skyldig att antingen:

reparera felet
byta till en ny, felfri vara
ge prisavdrag
låta konsumenten få häva köpet och ge pengar tillbaka
ge ersättning för reparation
låta konsumenten hålla inne betalning
ge skadestånd

Jag hade skriftligen meddelat Nibe att jag begär ersättning även för arbetet. Och nu när det strulat till sig ligger hela bevisbördan på dig att hitta lösning.
Meddela Nibe att det är Konsumentombudsmannen nästa, om de ej kommer de med en komplett lösning. Detta begär du skriftligen och skickar in som rekommenderat brev. 
Nibe kan ju inte skylla på vattenkvalitet för att det får järn att rosta. Du klarar att dricka detta vatten. Så det kan ju inte vara speciellt kemiskt skadligt, vare sig för dig eller beredaren. Detta är äkta ursprungligt tillverkningsfel, det faktum att vattnet faktiskt kommit ut till järnet.

Hade det varit en bil hade det varit byte på goodwill. Jag äger en 3 år gammal japansk bil där AC's kondensor allmänt börjar läcka. Det har blivit 10 års garanti i USA och här i Europa byter de utan större diskussion när det läcker. Vad gör Nibe för sin goodwill? De borde ge 10 års förlängd garanti på läckande varmvattenberedare.
Detta ger Nibe badwill.

Håller tyvärr med, ska reda upp detta sista fel innan jag ger mig in i att kontakta Nibe. All kredit till Fiskarheden som tog utbytes beredaren i emalj samt likströmsanoden på goodwill.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!