Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka Ã¥tgärder ger bäst effekt?  (läst 3741 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« skrivet: 06 januari 2019, 19:30:06 »
Hej.

Jag har precis köpt en mindre hyresfastighet som ligger på cirka 900 kvadratmeter.
Denna består av två stora(185+170kvm) lägenheter samt ett dagis på cirka 350 kvadratmeter.
Resterande yta är trapphus, källarutrymmen och pannrum.
Idag bränner fastigheten cirka 40 ton pellets per år med en relativt ny PellX-brännare som sitter i en Parcapanna från 1989. Allt är mycket rationellt med stoort bulkförråd med skruv till mellanlager och sedan matningsskruv till pannan.
Men för tusan! 40 TON!!!
Jag känner att som ny fastighetsägare måste man ju börja se över de totalt blödande kostnaderna för uppvärmningen.
Jag har gjort lite egna amatörmässiga kalkyler för att se vad som är enklast och som svarar bäst rent ekonomiskt.

Följande tankar har jag.

Den Parcapanna som konverterats från olja till pellets har säkert inte den allra bästa verkningsgraden.
Eller? Här ger sökningar lite olika svar. En del hävdar att de fått mycket hög verkningsgrad i sina konverterade pannor.
Hursomhelst. En helt ny pelletspanna med cirka 90% verkningsgrad kostar installerad och klar cirka 70-80-tusen.
Kan man gå från exempelvis 60% verkningsgrad upp till 90% så är den ju relativt snabbt hemräknad.

Eller så låter man montera en kompletterande luft/vatten-pump som kan gå som huvudsaklig värmekälla. Man kan då ha kvar hela pelletsanläggningen för att hantera de i Mälardalen 3 kalla månaderna januari till mars.
Det är vad jag vet svårt att låta dessa två jobba tillsammans då arbetstemperaturerna är lite olika.

Eller så låter man pelletsanläggningen jobba på och komplettera med en eller flera luft/luft som då avlastar fastigheten. Man kan då låta pelletsanläggningen vila fram till dess luftVP tappar för mycket av sin verkningsgrad när kylan slår till.

Sist men inte minst tänker jag mig att man helt enkelt river ut pelletssystemet där brännaren är ny men pannan är relativt gammal. Sedan låter man montera en bergvärmeanläggning med 40kW och 4 djuuuupa hål.
Något som ger stabil och trivsam drift men som kostar så satans mycket. Till mitt andra hus kostade det nästan 500-tusen och då hade vi redan 2 hål på 170 meter styck.

Vad hade ni gjort? Grejorna funkar men jag bara ogillar det faktum att man bränner 40 ton pellets per år.
Jag vill inte bli tjenis med pelletsgubben direkt.

Ordet är fritt. Vad ger bäst effekt på trivsel och plånbok?

/Den osäkre.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2019, 21:31:34 »
Med tanke på att det är mycket pengar det handlar bör beslutsunderlaget vara bra. Första steget borde vara att bestämma verkningsgraden för befintlig anläggning. En rökgasanalys är enkel att göra. Att bestämma värmeförlusterna från pannan blir kanske svårare. Verkningsgraden visar om alternativet ny panna är vettigt och ger dessutom underlag för dimensionering av värmepumpsalternativen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2019, 17:40:48 »
Hej.

Tack för svar. Pannan har ett större rektangulärt rökrör som förvånande nog går ut i nederkant bak.
Rökgastermometer saknas så då får jag väl låta montera en sådan.
Ungefär var bör den monteras? På rökröret så nära pannan som möjligt eller vad är optimalt?

Jag har även lyckats läsa mig till att en pelletspanna mår bra av en draglucka i skorstenens nedre del(sotlucka) eller direkt på rökröret(heter det så? Rökrör?).
Min panna bedömer jag är på mer än 25kW då fastigheten är så stor. Då bör en lite större draglucka vara på sin plats.
Tigex 150 verkar passa min panna och skorsten som uppskattningsvis är cirka 12-14 meter hög.
Nu blandar vi och ger här men ungefär hur stor blir besparingen mellan tummen och pekfingret när man monterar en draglucka i en anläggning som den här där det saknas? Blir 40 ton 39,6 ton eller kan man räkna med 35?

MVH

/Fredrik

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2019, 20:52:29 »
40 ton pellets med 80% verkningsgrad blir 150 MWh vilket i sin tur bör betyda att det behövs runt 50 kW när det är som kallast ute. Pannan bör vara i den storleksordningen. 

Jag skulle göra så här med tanke på att det är en hel del pengar det handlar om: anlita en konsult som bestämmer förbränningsverkningsgraden och uppskattar pannförlusterna. Vet man inte hur man ska göras är det bäst att anlita ett proffs. Efter det går det att beräkna husets värmebehov i kWh/år.

Sen skulle jag titta på när leveranserna av pellets har gjorts och hur mycket för att få ett grepp om förbrukningen sommartid när bara varmvatten görs. Det ger hur stor del av värmebehovet som är uppvärmning respektive varmvatten. Det går också att räkna ut vilken effekt som behövs för att värma huset när det är som kallast ute. Dagisbarn som fryser kan bli artikel i lokaltidningen.

Först när allt detta har gjorts är det dags att fundera över vilket uppvärmningsalternativ som är bäst.

Vad kostar 40 ton pellets per år?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2019, 21:52:01 »
Hej.

Tack för svar. Pannan har ett större rektangulärt rökrör som förvånande nog går ut i nederkant bak.
Rökgastermometer saknas så då får jag väl låta montera en sådan.
Ungefär var bör den monteras? På rökröret så nära pannan som möjligt eller vad är optimalt?

När de testar o mäter utsläpp och verkningsgrad på pannor i runda slängar i denna storlek så monteras mätutrustningen på rökgassidan ca. 1.5 ggr rökgasareanarean från pannan har jag för mig.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2019, 08:45:17 »
Vart i landet ligger huset?
Du behöver hjälp med att mäta rökgaserna som det står ovan.
Det är det enda sättet att få ordning på din verkningsgrad i pannan.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Ahlman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2019, 08:59:45 »
Finns ett flertal parcapannor. Läs på typskylten vilken sort det är och för vilken effekt den är avsedd. Tag några bilder.
De "vanliga" Parca är dels en stenålders kökspanna och dels en helt värdelös kombipanna.
Till en så stor fastighet måste din panna vara en större typ.
Går pannan mot en ackumulatortank eller går vattnet från pannan rakt ut i värmeelementen?
Är det en PellX 50Kw brännare?
40 ton till 900 kvm låter inte så farligt. 4 ton per år till en gammal villa på 90 kvm skulle vara mycket men inte katastrofalt. Finns det dagis så står väl dörrarna ofta öppna?
Mät rökgastemperaturen när brännaren gått i minst 10 minuter så får du en bättre uppfattning. Tigex 150 är olämplig vid pelletseldning, mer avsedd för vedeldning men i grunden en rätt misslyckad produkt.
Transtemper.se säljer dragbegränsare och ger också rådgivning.
Deras hemsida har blivit konstig och texten till produkterna försvunnit men till så stor effekt så ska produkt 5010 som heter Z150 vara den lämpligaste.
Vad du än väljer att uppgradera med så blir det dyrt. Finns det redan bulkförråd så kanske det är enklast att fortsätta med pellets.
Är pannan sedan 1989 kan det nog vara värt att byta ut till något modernt som kanske också har automatisk sotning.
"Verkningsgrad" kan man mäta på olika sätt och är inget att förlita sig på.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2019, 14:53:30 »
Om du precis har köpt fastigheten borde det finnas en energideklaration.

Är det några kostnadseffektiva åtgärder angivna i energideklarationen? Där borde stå om vad som kan löna sig att göra.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #8 skrivet: 23 september 2019, 20:32:10 »
Som avslutning på tråden kan jag nu nämna att min pelletsanläggning har ersatts med bergvärme.
Hiskeligt dyr med 4 hål a 200 meter och en 40kW Nibepump + 26kW tillskottsvärme på toppen.
Ganska identisk anläggning mot den jag kör hemma vilket har fungerat.
Pelletsbrännaren som jag hade var bra när den gick men tyvärr stannade den lite då och då vilket skapade problem.
Med 689-tusen i kostnad + ytterligare cirka 50-tusen i extra foderrör(25 meter till berg) är payback-tiden högst oklar.
Gissar på ungefär när vi får OS i Östersund men nu slipper jag åka de 3 milen enkel resa flera gånger i veckan.

/F

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vilka åtgärder ger bäst effekt?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2019, 20:49:32 »
Ring ÄFAB

De kan säkert mäta upp din panna samt ge förslag på förbättringar.

Energideklarationen är väl gjord av någon som har gått en 1 veckas kurs. Det står säkert att du skall installera en luft/luft värmepump.
Inte mycket att hänga i julgranen
http://www.afabinfo.com
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!