Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Undertryck trots avstängd ventilation?  (läst 2225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Undertryck trots avstängd ventilation?
« skrivet: 02 december 2013, 19:08:56 »
Hej,
Jag har en frånluftsfläkt och 3st frånluftsdon, 2 tilluftsdon samt flera ventilationslister på fönstrena.
Jag har problem med att det drar mellan ytter och innervägg och tar sig in i huset via fönsterfodrena på innerväggen mm. Detta verkar vara efter en misslyckad renovering innan jag köpte huset.
Tar man bort fodret så finns ingen isolering kring karmen (det är drevat, jag menar bara innerväggen) och det känns alltid drag motsvarande utetemp mellan väggarna.

Nu undrar jag, det gör ingen kännbar skillnad gällande kalldraget runt fönstren om jag stänger av ventilationen eller vrider den på max. Och det drar alltid lite även om det är vindstilla ute.
Det måste ju betyda att jag har undertryck i huset iaf? Hur kommer det sig?
Jag vill ju kontrollera mitt tryck själv, annars kan jag ju stänga av ventilationen :(

Jag tycker dock att draget påverkas av både ute och innetemperatur. Påverkar temperaturskillnaden mellan inne och ute undertrycket?

Jag kan inte heller känna att det tar in någon luft genom ventilerna.

Jag har en skorsten men det gör ingen skillnad om den är stängd eller öppen.

Svårt att skriva detta på ett begripligt sätt. Kanske för att jag knappt förstår själv vad jag funderar på :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Undertryck trots avstängd ventilation?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2013, 19:30:37 »
Om det är ett äldre hus är det väl byggt för självdragsventilation.
Det blir ett sug i ett rör som går från ett varmt utrymme uppåt till ett kallare utrymme, varmluften stiger och då kommer det bli undertryck i huset.
Denna transport ökar ju större tempskillnad det blir.
Enda sättet att fÃ¥ stopp pÃ¥ detta är att plugga alla ventilationsrör eller ha samma temp inne som ute.  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undertryck trots avstängd ventilation?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2013, 20:10:47 »
Jo det är byggt för självdrag från början. Men eftersom det nu är kopplat till en frånluftsfläkt på nedre plan så tänkte jag att "självdraget" borde stanna av om inte fläkten går. Eller flödar det så lätt igenom?
Det måste ju betyda att jag inte behöver köra fläkten alla tider på året?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Undertryck trots avstängd ventilation?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2013, 21:36:00 »
Precis. Är det ett självdrags hus så kan du i alla fall sänka fläkten på vintern. Oftast fungerade självdrag pga varm skorsten genom eldning i kaminer eller om huset hade olje panna. Förmodligen har du en bättre värmekälla idag och skorstenen är kall. Men du får ändå ett rätt bra sug ut. Testa stäng av fläkten och sen om du kan få en bit papper att sugas fast i frånluft donen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Undertryck trots avstängd ventilation?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2013, 21:59:46 »
Det går bara att få pappret att fastna på steg 2 av 5 eller högre, precis som i somras.

Men är det inte konstigt att det inte känns något drag alls genom ventilerna, medan massor av luft vill komma in genom väggarna?
Eller kommer den luften in oavsett pga tryck från utsidan och har inget med undertrycket i huset att göra?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Undertryck trots avstängd ventilation?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2013, 06:31:46 »
Du har alltid tryckskillnader i ett hus. Undertryck vid golv o övertryck vid tak. http://www.fuktsakerhet.se/sv/luft/tryck/Sidor/default.aspx  Har du dessutom ett hus med 2 -3 vÃ¥ningar blir suget pÃ¥ nedervÃ¥ningen etter värre emedan luften istället strävar att komma ut pÃ¥ övervÃ¥ningen. Därför fungerar heller aldrig friskluftsintag, pÃ¥ rätt sätt, när de sätts ovan fönster pÃ¥ övervÃ¥ningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!