Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic CS-VG100KE frÃ¥n 2001 ger F11  (läst 11801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« skrivet: 03 maj 2012, 20:57:19 »
Hej!
Min Panasonic CS-VG100KE från 2001 som har fungerat klockrent fram till nu ger numera felkoden F11 och en blinkande timer-lampa.
Vi bor i ett 2-plans hus på 180 kvadrat, och den har sparat oss runt 4000-8000 KW/h per år. Den var dyr i inköp, runt 34000:- vill jag minnas, men det utgick någon form av bidrag på 6000:- som sänkte kostnaden något.
Den har hur som helst tjänat in sin kostnad med råge...

Jag har förstått att Panasonic inte längre är vad det var. Var och varannan kund verkar ha massor med problem, och håller pumpen 4 år så verkar man ha tur. Toshiba verkar inte heller vara hållbara. Min grannes höll nog 4-5 år, men med mycket strul på vägen. Nu är han en väldigt nöjd Daikin kund, men han lyckades få till ett specialpris.

Efter att ha frågat runt och läst på detta forum så verkar nog Mitsubishi Fd25 eller Fd35 kunna vara något för mig om ett byte blir aktuellt.

1. Vad är rekommendationen nu? Ska man anlita någon för en felsökning och eventuell lagning, eller ska man ge upp och leta efter en ersättare?

2. Vad hamnar en byteskostnad på?

3. När ska man göra bytet? Blir det inte lågsäsong snart ;).

Tack för alla tips och hjälp på förhand :).

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2012, 21:46:31 »
Hej Manor,

Jag har en annan erfarenhet. Alla vet att Panasonic har haft problem med kompressorhaverier och diverse för några år sedan men det ska vara löst och de levererar idag helt okej pumpar. Daikin har haft sina turer dem med, samma gäller mitsubishi, lg och framförallt lågprismärken.
Jag har två stycken Toshiba och en IVT.. har fungerat bra för mig.

Toshiba vet jag alltid gör bra ifrån sig i tester, samma gäller Mitsubishi och Fujitsu.
Tror att alla stora märken är ungefär lika bra idag.

Ska du ett par bra tips så är det 1. Välj ett välkänt märke 2. Välj en installationsfirma som har funnits länge och ger bra garantier.

Svar på frågor:
1. Pumpen var dyr som sagt men den låg på cop 3,2 eller liknande eller vet du själv? Det finns betydligt bättre idag.
2. Byte av värmepump: beroende på om den ska ha samma placering = runt 18-20 för motsvarande.
3. Planera iaf bytet nu, gott om tid att ta in offerter och gott om tid att pruta.

//Schevy
//Schevy

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2012, 23:11:30 »
Det verkar med andra ord att vara dags för ett byte. En felsökning i sig lär ju också kosta en del...

Jaså de flesta märkena har alltså bättrat sig, det låter ju positivt. Ja att vår pump skulle hålla i närmare 11 år trodde vi nog inte när vi köpte den :).

Vilket märke och modell rekommenderas? Jag kan tillägga att jag bor i Stockholstrakten, och i övrigt enbart har direktverkande el.

Utloggad FLX

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Luftmiljöbutiken
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2012, 11:34:03 »
Hej Manor,

Ledsen :'( att din värmepump har gått sönder.

VG100KE var första modellen med scroll-kompressor och det då nya köldmediet R410A och den bästa luftvärmepumpen som tillverkats på sin tid och de flesta fungerar fortfarande utmärkt trots att de är 12-14 år gamla.

De börjar dock gå på övertid och som Schevy skriver så finns det idag mycket effektivare modeller, framför allt från Panasonic.
« Senast ändrad: 09 maj 2012, 07:41:52 av Rickard »

Utloggad shevchenko

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2012, 21:05:04 »
Hmm.. jag är inte helt överens med FLX gällande att det framförallt är Panasonic som har bra nya modeller.

Skulle jag göra likadant och rekommendera rakt av så blir det nog en Toshiba eller Mitsubishi idag.
Fujitsu har jag också hört mycket bra om.

Välj ett välkänt märke från en bra firma som hållt på länge eller har bra resumé så är du hemma //S
//Schevy

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2012, 22:53:13 »
Jag har "tvingat" igång värmepumpen några gånger genom att bryta strömmen och starta om den. I början gick den kanske 10-12 timmar innan F11 dök upp igen. Jag körde den 15-20 minuter på kyla (16 grader) och därefter 20 minuter på max värme (30 grader). Därefter gick den kanske 16 timmar innan den stannade. Nu har den snurrat i 1,5 dygn utan avbrott.

Inte vet jag om den "lagat" sig själv...men den känns väl inte helt som något att lita på längre. Jag ska kolla upp Mitsubishi, det känns spontant roligare än Toshiba och Panasonic.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2012, 10:27:18 »
Felkod F11 indikerar väl att något är fel med 4-vägsventilen, baserat på vilka värden som styrsystemet förväntar sig från temperaturgivare vid kyl- och värmedrift?

Mät upp så att 4-vägaren får ström och att det "klickar" som det ska i den.
Kan även vara något så enkelt som en kass givare..
En ny passande NTC kostar max en 10:a i någon elektronikbutik.

Pumpen har som sagt tjänat in sig sen länge, och knappast värt det att ta dit någon firma som ska göra ett försök att lösa problemet.
Men ändå. :)

Personligen så tycker jag att det är skandal att man får vara glad om en LV-pump håller i +10 år!
Kompressorn ska väl ändå klara runt 70.000-100.000 drifttimmar, och resten av komponenterna som elektronik och fläktar ska inte börja bråka på den tiden heller.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2012, 10:43:54 »
Vi fick ju hela tiden F11 på vår E9DKE. I Fredags bytte vi givaren på innedelen sedan dess har den tuffat på. Så det kan ju vara värt att kolla om den går att byta. Mer i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=46851.0;all
« Senast ändrad: 09 maj 2012, 10:46:40 av eplrwm »
Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #8 skrivet: 13 maj 2012, 22:26:03 »
Jag har "tvingat" igång värmepumpen några gånger genom att bryta strömmen och starta om den. I början gick den kanske 10-12 timmar innan F11 dök upp igen. Jag körde den 15-20 minuter på kyla (16 grader) och därefter 20 minuter på max värme (30 grader). Därefter gick den kanske 16 timmar innan den stannade. Nu har den snurrat i 1,5 dygn utan avbrott.

Inte vet jag om den "lagat" sig själv...men den känns väl inte helt som något att lita på längre. Jag ska kolla upp Mitsubishi, det känns spontant roligare än Toshiba och Panasonic.

5,5 dygn gick den utan ett stopp.
Därefter F11 igen, men nu på nytt omstartad.
Det verkar inte så lätt att hitta en passande givare till den :(.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2012, 12:02:54 »
Om det nu är givaren så borde det gå att mäta upp en annan, fungerande, givare i maskinen och helt enkelt anta att den trasiga är av samma sort.

Bara ett exempel på en som skulle kunna passa och vilka summor det kan handla om: http://se.farnell.com/avx/nd06p00103k/thermistor-ntc-10k-6-3mm/dp/1672384

Klipp bort den trasiga givaren, löd fast den nya och sen krympslang utanpå. Fäst givaren vid röret med buntband eller dylikt och gärna lite värmeledande pasta mellan.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Manor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stor-Stockholm
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar luftvärmepumpar :).
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2012, 23:45:23 »
Äsch idag så stannade värmepumpen med kod H23.
Det verkar vara mer knas med pumpen än en givare :(.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #11 skrivet: 17 maj 2012, 10:54:06 »
H23 indikerar ju givarfel, så det är nog en god chans att felet beror på just det. :)
Se: http://www.lmg.nu/fileadmin/support/felsokning/f_h23.pdf
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

mdk

  • Gäst
mdk
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2012, 14:04:52 »
Har själv samma pump som lade av i vintras med kod H11. En riktig trotjänare som tuffat på sedan -98 tror jag.

URRK

  • Gäst
URRK
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #13 skrivet: 26 november 2012, 21:24:54 »
Hej !

H11 på en Panasonic VG100 kan vara 4 -vägsventilen,MEN det som det är nästan till 100% är att fläktmotorn i utedelen har gått sönder= det har kommit in fukt i den.Jag har demonterat och monterat flera säkert ett 50 tal.Det är bara att kolla om det är fläktmotorn.

Gör så här stäng av spänningen till pumpen ta bort över kåpan på utedelen därunder har du styrkortet.
upp vid kanten så har du en säckring 3,15 amp 230VAC montera en ny säckring (Du ser om den är kass).Ta bort kabeln som går till fläktmotorn det är den STÖRSTA kontakten på kortet det brukar vara ett gråt plast skydd över kablarna,MEN kolla så att de går till fläktmotor.När du har tagit bort kabeln och slagit på spänningen igen starta pumpen.DU KAN KÖRA PUMPEN SÅ I NÅGRA MINUTER FÖR ATT SE OM DET KOMMER VÄRME.Men det går inte att köra en längre tid för utedelen fryser ju igen när ingen fläkt tar bort luften.Hör av er så kan jag troligen fixa en motor.VG 100 är den bästa pumpen som Panasonic har tillverkat det lönar sig att repa den om det INTE är förstora saker som har gått sönder.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Panasonic CS-VG100KE från 2001 ger F11
« Svar #14 skrivet: 27 november 2012, 08:59:57 »
Låter som att sensorn i inomhusdelen har gett sig, byte med jobb ligger på ca 2000:- ink moms, äldsta vg100 som jag har sett och som funkar bra fortfarande är monterad 1997. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!