Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal framledningstemp??  (läst 794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Victore

  • Gäst
Victore
Optimal framledningstemp??
« skrivet: 27 november 2023, 15:07:03 »
jag har en fråga om framledningstemperatur. Efter installation för något år sedan så har allt fu gerar bra. Men jag funderar på vad som är optimal framledningstemperatur i mitt hus? Jag misstänker att det är en balansgång kring hur mycket pumpen får jobbba eller hur många stopp det blir på en dag. Det varriierar med hur kallt det är givetvis. Finns det några tumregler? Vad mår värmepumpen bäst av? Är det bra om den går hela tiden när det är 5 minus grader tillexempel? Jag bor Jönköping..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #1 skrivet: 27 november 2023, 15:12:35 »
Värmepumpar har bästa verkningsgrad desto lägre framledningstemperatur de behöver arbeta med. Därför är golvvärme extra bra med värmepump då golvvärme bara behöver låg dito. Måste värmepumpen gå non-stop vid -5 grader är det fullt normalt. Nya varvtalsstyrda värmepumpar dimensioneras oftast för att klara ännu lägre temperaturer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Victore

  • Gäst
Victore
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #2 skrivet: 27 november 2023, 15:38:19 »
Okej.. så skulle ett sätt vara att när det är -5 grader som idag; att slå från elpatronen och sänka framtemp till den börjar få svårt att hålla inställd inomhustemperatur? Och då lägga sig lite över det så man har lite marginal? Eller hur brukar de flesta göra?
Jag har ett plan med radiatorer, byggt 1988. Satt på 45 grader i framledning. Ska jag bara köra vidare på det? Kanske inte ger så stor vinst att sänka 5 grader?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #3 skrivet: 27 november 2023, 15:55:15 »
Om värmekurvan är optimalt och rätt inställd så kommer innetemperaturen att börja sjunka direkt man sänker framledningstemperaturen minsta lilla. Alla termostater ska stå på max i huset och eventuell innegivare vara frånkopplad när man ställer in värmekurvan. Kör man med för hög värmekurva och termostater som stryper flödet gör man det svårt för värmepumpen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #4 skrivet: 27 november 2023, 16:24:51 »
Med framledningstemp utgår jag från att TS menar kurvan?
I så fall ska du göra som Josth beskriver det.
Öppna alla termostater för fullt.
Troligen får du då för varmt inne - sänk kurvan ett par snäpp och vänta ca 1 dygn för att se vad den nya temperaturen stabiliserar sig på.
Om det ändå är för varmt så sänker du ännu mer.
Blir det för kallt när du sänker kurvan så hade du troligen hittat en bra inställning redan.

När huset är lagom varmt i några dagar med öppna termostater och utan att ändra mer på kurvan kan du åter ställa termostaterna på den temp du är vad att ha dem på, de styr då i princip bara bort övertemp som beror på t.ex. solinstrålning eller matlagning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Victore

  • Gäst
Victore
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #5 skrivet: 27 november 2023, 19:06:38 »
Okej.. ursäkta att jag inte är fullt insatt, hoppas ni stÃ¥r ut att förklara 😊
Jag har en en innegivare! Är det så att den finjusterar bara värmekurvan? Eller är det innegivaren som bestämmer helt och hållet? Just nu står värmekurvan på inställning 0.
Alla temostater är öppna fullt. Så jag bör koppla bort innegivaren och bara justera värmekurvan tills klimatet är bra inne och låta framledningtemp stå på 45 grader? Är det bara var den Max skickar ut om behovet skulle finnas?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #6 skrivet: 27 november 2023, 20:03:47 »
Jepp en innegivare kan spöka till det, så koppla ur den tilla tt börja med tills allt är till fylles. Sen det 45 C, är det kallt hos er nu och ingen golvvärme. En tumregel i ett ganska nytt hus och med radiatorer, är ca 42 C vid noll grader ute och fungerar rätt bra, sen få man justera kurvan efter behag i huset. Varmare eller svalare

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal framledningstemp??
« Svar #7 skrivet: 28 november 2023, 08:03:53 »
Kurvan justeras lite olika på olika värmepumpar, och vi vet inte vilken värmepump du har så det kan variera hur man gör.
Men om din inställning under "kurva" är ställd på 45 grader och du får för varmt om du öppnar alla termostater så ska du sänka från 45 till ett lägre värde.
Blir det 2 grader för varmt inne kan du sänka kurvan med ca 3 grader och sedan avvakta 1-2 dagar.
För varje grad du kan sänka kurvan sparar du i runda slängar 3% mer på energiförbrukningen.
Om du t.ex. kan klara dig på kurva 40 så kan du spara kanske 15% av 5000 kWh.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!