Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorkrets inkopplad pÃ¥ varmvatten och vice versa  (läst 2534 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Begusable

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej
Köpt hus och renoverar inför inflyttning, upptäckte att bergvärmepumpen IVT Greenline (som installerades 2007) är felkopplad, åtminstone om man kan lita på klistermärket på ovansidan.
Varmvattenberedaren är inkopplad där radiatorsystemet borde vara inkopplat och vice versa, se bilder.
Vad blir det för konsekvenser i driften på grund av detta, någon som vet?
Vänliga hälsningar

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #1 skrivet: 11 november 2018, 23:48:50 »
Det borde fungera otroligt dåligt. Svinvarmt i huset större delen av året och uselt med varmvatten då det inte finns någon varmvattenberedare utan bara några få liter i rören.

Är du säker på att det är kopplat så? Det är inte kopplat till en fristående varmvattenberedare?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 16:53:45 »
Är det verkligen en beredare som är kopplad till VP:n och inte en arbetstank?
Tippar att VP:n har inbyggd beredare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #3 skrivet: 12 november 2018, 19:00:49 »
Kollade lite närmare på dekalen nu. Den säger faktiskt retur och framledning till vvb. Alltså extern vvb. Likväl skumt om det funkar om man inte kopplat om växelventilen, vilket kanske är enkelt gjort genom att skifta några kablar..

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #4 skrivet: 12 november 2018, 22:41:50 »
Det kan omöjligen fungera om det är kopplat på det sättet. Radiatorerna blir konstant 55 grader och man får inget varmvatten. Den förra ägaren kan inte ha haft det så i tio år...
Det är nånting som inte stämmer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #5 skrivet: 12 november 2018, 23:34:40 »
lägg handen på rören.......så känner du om det är felkopplat...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #6 skrivet: 13 november 2018, 08:19:01 »
Det där fungerar nog skapligt så länge man kör med termostater på alla radiatorer.
Men tappvarmvattnet måste ju vara kallt om de inte ställt upp kurvan på max, och max parallellförskjutning, eller en högt inställt "mintemp" på framledningen till "radiatorerna".
GÃ¥r säkert trixa till för en händig installatör.  ;)
Eller så sitter det någon form av elpatron i tanken?

Går rören från mitten av värmepumpen till radiatorer/golvvärme så är det felkopplat, i vart fall om etiketten stämmer...

OM det är felkopplat är det riktigt bra om kompressorn hållit så länge, men man vet ju inte säkert, den kan ju vara utbytt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #7 skrivet: 13 november 2018, 17:25:57 »
Om man passat på att vända växelventilen fel också så borde det fungera helt normalt.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #8 skrivet: 13 november 2018, 19:42:04 »
Det borde inte fungera med kompressorn över huvud taget när jag tänker efter. Om man inte tappar något varmvatten så flödar inget vatten genom värmepumpens värmeväxlare och den kommer att lösa på högtryck direkt. Och enda sättet att få någon värme att överföras till värmesystemet är att tappa varmvatten samtidigt som kompressorn går så att det uppvärmda vattnet passerar varmvattenberedarens mantel. Men eftersom inkommande tappvatten är kanske 8-10 grader varmt och bara värms några grader av kompressorn så lär det inte räcka för att få det varmt inne...

Däremot kan ju elpatronen i manteln gjort att man har fått både värme och varmvatten. Kompressorn borde inte ha gått särskilt mycket. Framför allt inte om man måste kvittera hp-larmet manuellt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #9 skrivet: 14 november 2018, 06:31:58 »
OM jag tolkar bilderna rätt så är det där en värmepump med extern VVB.
När den värmer "varmvatten" så värmer den egentligen huset.
När den producerar värme så värmer den den externa VVB.

OM man trixat med hög kurva, ökad parallellförskjutning och kanske min framledningstemp på "värmeinställningarna" så skulle man kunna få åtminstone duschvarmt vatten större delen av året.

Sitter växelventilen externt så skulle de kunnat kasta om funktionen på den också, och då borde det väl fungera "som det ska" som 99meter skriver?
Sitter den internt i värmepumpen , vilket den borde då det finns separata anslutningar på toppen så borde det vara lite knepigare, men visst, kanske lindringare och billigare än att dra om alla rör externt när installatören insåg sitt misstag.

Vi kanske t.o.m har att göra med en riktigt snillrik installatör här, som insåg sitt misstag och tog lättaste vägen till en fungerande anläggning.

OM detta är möjligt eller ej borde dock hänga på vilken typ av växelventil det är, är det typen med "kula" så går det nog bra, men är det typen med enklare växelventil så har jag lite svårt att se hur det skulle gå fixa motsatt funktion?
« Senast ändrad: 14 november 2018, 06:37:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #10 skrivet: 14 november 2018, 08:34:59 »
Min Stiebel-Eltron hade en Honeywell växelventil från början. Den har tre trådar, nolla, A, B. VP:n gav spänning ut bara på en tråd i taget. Som den var kopplad i min VP hade man kunnat skifta A och B trådarna för att få omvänd funktion.

Den LK-ventil jag har nu har också tre trådar, nolla, fas och B, så där fick jag koppla om lite efter bytet till en sån.

Honeywellventilen kunde också använda LK-kopplingen. Nibe verkar använda den kopplingen, åtminstone till pooltillbehöret. Ingen aning om hur de är kopplade på en IVT.

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 99meter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorkrets inkopplad på varmvatten och vice versa
« Svar #11 skrivet: 14 november 2018, 18:14:47 »
Jag vill minnas att min gamla Greenline E5 (extern beredare) med inbyggd växelventil, hade en ventil typ Honeywell som ser ut som en T-koppling och som går att vända ett halvt varv så att anslutningarna blir skiftade. Endera har installatören kopplat fel, upptäckt misstaget och löst problemet genom att vända ventilen. Eller också har IVT vänt ventilen fel och installatören upptäckt det och dragit om rören i stället. Kan ju också vara så att det går att koppla in ställdonet på två sätt. Jag håller med Purjo att det kan inte ha fungerat om funktionen var förväxlad.
Tvåplansvilla 200 kvadrat i lättbetong och hålsten. Byggår 51. Blekinge.
Uppvärmning NIBE 1230 10kW. Borra 99 meter + FLM. Endast radiatorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 144
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!