Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?  (läst 2490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« skrivet: 21 oktober 2011, 19:01:19 »
Hej  *vinkar*
Nu var det dags igen... Har en minidumper italienare Cormidi. Med en Yanmar 8 hk diesel.
Problemet förutom att den går illa för tillfället är att jag är rudis på att mecka/serva....
Hur som haver tid är beställd för service till tisdag, hade maskinen på jobb igår fick knappt igång den lyckades efter 20 min få liv i den innan gick den bara med urlågt (varv/ tomgång) stånkade.. Har haft problemet tidigare under säsongen men maskinen har efter några minuter kommit till liv.
PINSAMT  a:gl men jag gjorde rent luftfiltret för första gången härom veckan knackade bort ett halvt kilo damm kändes det som.
Ideer från en  :D lurar jag på luft/skit i dieseln ? Sc:,h

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011, 19:29:08 »
Tyvärr så har jag bara mekat med bensin.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2011, 22:40:08 »
Att "knacka" rent luftfiltret duger inte, möjligtvis blåsa rent med tryckluft, innifrån. Har de bränslefilter? Om inget annat så lär du få veta efter servicen vad det var. Lär dig av det och var noggrann med alla filter, samt oljebyten, även hydraulojan. Det borgar för en längre livslängd på maskin. Låt oss få veta vad det var.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2011, 09:22:57 »
Hej  *vinkar*
Knackningen av luftfiltret vad en nödåtgärd då jag var ute på jobb å inte hade tillgång till tryckluft.
Är av naturen lite slarvig  :) men vad det gäller denna maskin så känns det som om man inte får vara större än teskedsgumman för att komma åt att mecka  :-\
Skall bli spännande å se om jag får upp maskinen på släpet. Får vincha upp den i värsta fall  huvuddunk
Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2011, 12:10:17 »
Bakterietillväxt i tank och bränslesystem?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #5 skrivet: 22 oktober 2011, 12:23:37 »
Skulle säga att det är bränsleförbrukningen samt luftfiltret, vår dieselbil fick sämre och sämre effekt, sen gick den endast på tomgång, bränslefiltret, trots att bilen servas på auktoriserad verkstad på intervallen/milen.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2011, 12:25:32 »
Hej  *vinkar*
Tror inte det pga täta intervall av tankningar vår-höst. Tanken rymmer bara ca 7-10 li.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #7 skrivet: 22 oktober 2011, 17:51:47 »
Än större anledning, många tankningar från dunk..

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2011, 15:36:51 »
Hej  *vinkar*
Nu har jag fått hem både dumpern å kärran. Dom fick justera bromsarna där på kärran ! (Se annan tråd)

Dumpern går nu som en klocka å startar direkt. Tyvärr kunde inte mecken säga vad som just orsakade mina bekymmer. Då han bytte alla filter gjorde rent tanken hade i ny fräsch diesel.
Sen hade tydligen gaspådraget ändrats genom åren . Så nu hinner jag med fler jobb  ;) Då varvet har ökat markant.

Jag som trodde att det var rörmokare man skulle bli för att tjäna bra men tydligen är det mekaniker man skulle ha blivit....... knUp 710 kr/tim ex moms  :'(

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2011, 14:54:50 »

Jag som trodde att det var rörmokare man skulle bli för att tjäna bra men tydligen är det mekaniker man skulle ha blivit....... knUp 710 kr/tim ex moms  :'(

Mvh tyke  :D

Vilket påminner mig om att redan för över 10 år sedan var det en Volvoverkstad (alltså personbilsverkstad) här i trakten som tog 780 kr/tim och ändå gick med förlust. Orsaken? Det var så mycket backjobb mm att de inte kunde fakturera ut mer än kanske 25-30 % av alla arbetade timmar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mysko beteende Yanmar 8 hk ?
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2011, 15:36:34 »
Och dyra overheadkostnader..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!