Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera själv  (läst 11372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re: Installera själv
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2004, 13:55:43 »
Citera
Spelar det då verkligen någon roll att VV och värmesidan är sep vid VP-drift


Precisera vad du menar.

Varför jag skriver som jag gör angående beräkningen av maxeffekten är detta.

Anta att din värmepump precis kan hålla huset varmt, men varje gång den värmer varmvatten så får du värmeunderskott i ditt "radiatorsystem", då kommer tillskottet att få gå in för att lyfta tempen det antal grader som radiatorsystemet tappat under varmvattenberedningen.

Detta borde inte vara speciellt lång tid, varför det skulle innebära att en större pump skulle ha ständigt för hög kapacitet, (i princip skulle du under ovanstående förhållanden bara behöva 50 Watt extra för att undvika tillskottet, om du då installerar en VP som ger 2 kW mer effekt kommer du att ha konstant överkapacitet) med den följden att du aldrig under hela året kommer att få en VP som går 24 tim/dygn.

Jag har det så nu, min pump är dock dimensionerad för att värma poolen sommartid, och då får jag otroligt långa gångtider på min VP. Men som du ser om du läser om mina trimmningar av pumpen så kan jag inte komma undan att min VP startar ungeför en gång i timman, under normala förhållanden. (-5 till -15 grader) Vid ca -30 grader går min VP konstant, vilket inte har hänt än, men det är klart förr eller senare kommer jag nog att få 24 timmar VP drift/dygn även jag...

Det är en svår balansgång, och jag tror att du kommer att göra ett bra val hur du än gör. Tips- läs det senaste ämnet under artiklar och läsvärt, alternativt följ länken jag lagt in för en utförligare beskrivning.

Tänk dock på att det är skrivet 1996, saker har hänt.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Installera själv
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2004, 14:21:22 »
Om jag kör installationen med förvärmning i kamrören till förådsbredaren.....

1)Får jag flera start och stopp sommartid då VP då både måste hålla tempen i acktanken med kamrör (volymen i denna är ju första radiator) och i förrådsberadern.

2)Om det blir sÃ¥...kan man ställa en nibepump sÃ¥ den bara värmer förrÃ¥dsberaren sommartid.  risken för legionella i första tanken är ju noll dÃ¥ det är kamrör.

Vitsen med förvärmning är aktuell här i en förort till gbg....vintertid är ofta kallvattentempen så låg som 2 plus vid kallperiod....normalt runt 5-6....sommartid stiger den ofta till 15 grader.
Vi Göteborgare har ingen grundvattentäckt..därav detta!
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!