Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för större värmepump - behöver jag en tank ocksÃ¥?  (läst 3634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Maneurop kolvkompressorn i min IVT Greenline 11-E9 (10.5 kW) från 1997 verkar ha gett upp andan. Jag var lockad att bara byta kompressor, men det är uppenbart nu när kompressorn inte går att elpatron heller inte funkar något vidare. Det verkar således vara dags att byta värmepump.

Huset ligger på västkusten och är på ungefär 300 m2. Det är oisolerat med stora ytor av ytterväggar och tak. Ungefär 50 av de 300 m2 har varit ytterst modest uppvärmda på grund av ombyggnad. Kompressorn brukar gå i stort sett utan avbrott mellan oktober och april. Elpatron går in strax under noll grader.

Det finns ett färdigt borrhål på 100 m i form av en oanvänd färskvattensbrunn, så det känns som om det är läge för en större värmepump. Jag siktade in mig på en IVT Greenline E17 (16kW) och kontaktade en försäljare som ville komma hem på besök.

Varför försäljaren ville komma hem förstår jag inte riktigt. Vi hade kunnat klara av det på telefon, för han verkade mindre intresserad av att förstå situationen och mest intresserad av att sälja. Han tyckte att jag skulle köpa en ackumulatortank (volymtank?) också.

Fråga till experterna här på forumet: Behöver jag en tank, eller är volymen i värmesystemet så stor att det är onödigt? (Är det aldrig onödigt?)

Värmesystemet drivs av en stor extern cirkulationspump (Grundfos UPS 25/80 som går på högsta effekt) och består av huvudsakligen av stora lamellradiatorer, men det finns också en golvvärmekrets som sitter i början av radiatorslingan med en shunt och tre (det kommer att bli fyra eller fem när de sista 50 m2 blir ordentligt uppvärmda) ytterligare golvvärmekretsar som sitter längre bort på radiatorslingan med egna pumpar. Det finns dessutom en 360 liters varmvattenberedare till vilken är kopplad en cirkulationspump som genom handdukstorkar värmer badrummen året om och kompletterar golvvärmen. På grund av den stora radiatorytan är framledningstemperaturen låg.

Volymen i systemet är således rejäl, och nuvarande pump har som sagt gått kontinuerligt under den kalla delen av året.

Råd uppskattas. Behövs det en tank också om jag skaffar större värmepump?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
I dagens läge med 100 meter hÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r du dÃ¥lig verkningsgrad  66W per meter. med en VP som är större kommer det att bli ännu mindre verkningsgrad, du behöver minst 200 meter hÃ¥l, sÃ¥ tänk till,  ca max 33 W per meter bör det vara

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
I dagens läge med 100 meter hÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r du dÃ¥lig verkningsgrad  66W per meter. med en VP som är större kommer det att bli ännu mindre verkningsgrad, du behöver minst 200 meter hÃ¥l, sÃ¥ tänk till,  ca max 33 W per meter bör det vara

Brunnen måste vara avsedd att användas utöver befintligt borrhål, det borde inte ha fungerat annars.


För on/off-pumpar brukar man brukar räkna med minst 20 L vatten per kW värmepumpeffekt för att det ska bli rimliga gångtider för kompressorn. I det här fallet behöver det var över 300 liter vatten i värmesystemet. Är det delvis golvvärme verkar det som det kan bli ett problem, det beror på hur radiatorerna ser ut. Varmvattenberedarens volym går inte att räkna med för den värms inte samtidigt som huset.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dags för större värmepump - behöver jag en tank också?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2019, 21:45:04 »
Om inte finns plats eller pengarna tryter så finns det ju egentligen ingen annan anledning att INTE ha en väl dimensionerad arbetstank.
Finns mycket att vinna komfortmässigt med en tank också.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I dagens läge med 100 meter hÃ¥l sÃ¥ fÃ¥r du dÃ¥lig verkningsgrad  66W per meter. med en VP som är större kommer det att bli ännu mindre verkningsgrad, du behöver minst 200 meter hÃ¥l, sÃ¥ tänk till,  ca max 33 W per meter bör det vara

Förtydligande:

Det finns ett 170 metershÃ¥l som används  idag ocksÃ¥, sÃ¥ totalt blir det 270 meter.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattenberedarens volym går inte att räkna med för den värms inte samtidigt som huset.

Förklara.

Är inte vitsen att den inte värms samtidigt med huset?

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För on/off-pumpar brukar man brukar räkna med minst 20 L vatten per kW värmepumpeffekt för att det ska bli rimliga gångtider för kompressorn. I det här fallet behöver det var över 300 liter vatten i värmesystemet.

Tack! Jag får ta reda på radiatorernas volym.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Förklara.

Är inte vitsen att den inte värms samtidigt med huset?

Nej, normalt värmer man vv och radiatorerna var för sig. Växelventilen styr vad som värms.
Anledningen är att vv normalt ska vara mycket varmare än radiatorerna och vp har bättre verkningsgrad  COP vid lÃ¥ga temperaturer sÃ¥ det är onödigt att värma allt till samma höga temp.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, normalt värmer man vv och radiatorerna var för sig. Växelventilen styr vad som värms.

Ja.

Min gamla värmepump verkar följa följande schema:

1. Värm i första hand varmvatten. När inte varmvatten behövs, värm radiatorkretsen.
2. När radiatorkretsen når maxtemp, växla över till varmvatten och värm det till maxtemp
3. När varmvatten når maxtemp
a) Om radiatorkretsen inte är på maxtemp, växla över till radiatorkretsen
b) Om radiatorkretsen är på maxtemp, stanna

Därmed gör den stora varmvattentanken att kompressorn går med färre start och stopp.

Jag trodde att färre start och stopp även var det man vill uppnå med att lägga till en tank i radiatorkretsen.

B

  • Gäst
B
SV: Dags för större värmepump - behöver jag en tank också?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2019, 16:04:15 »
God EM BigBob
Utökar du till en 16 kW vp och kompletterar upp
Med golvvärme shuntar och extra slingor är
Rekommendationen en tank som kopplas som Buffert
Inte volym förstoring .
Kompletterar du som du tänkt med 100 m till
Kommer det fungera . Parallell koppla hålen och justera
Flödena 100 m hÃ¥let 0.35 lps  170 meters hÃ¥let
0.6lps . 
Absolut minsta volym på buffert tanken 225 liter
Så välj en 300 liters tank .
Mvh
B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Därmed gör den stora varmvattentanken att kompressorn går med färre start och stopp.

Jag trodde att färre start och stopp även var det man vill uppnå med att lägga till en tank i radiatorkretsen.

En stor varmvattenberedare behöver inte medföra färre start och stopp då varmvatten under större delen av året tillverkas i samband med att pumpen går för att värma huset. Det blir få rena varmvattenkörningar under den tiden.

Det stämmer att det är färre start och stopp man vill uppnÃ¥ med att sätta in en tank i radiatorkretsen. Alternativet till fÃ¥ samma antal starter utan tank är att lÃ¥ta pumpen arbeta med ett större temperaturintervall mellan start och stopp men det kan ge märkbara temperaturpendlingar inomhus. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För on/off-pumpar brukar man brukar räkna med minst 20 L vatten per kW värmepumpeffekt för att det ska bli rimliga gångtider för kompressorn. I det här fallet behöver det var över 300 liter vatten i värmesystemet.

Tack!

Nu har jag har tillbringat morgonen med att räkna lameller och kalkylera volym enligt radiatortillverkarens tabeller.

Bara radiatorer, det vill säga exklusive golvvärmeslingor och rör, har 297 liter volym, så vi kommer väl över 300 liter...

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
För att kunna räkna med hela "elementvolymen" krävs även att du inte har termostater som stänger bort större eller mindre del av volymen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att kunna räkna med hela "elementvolymen" krävs även att du inte har termostater som stänger bort större eller mindre del av volymen.

Förutom i ett rum där radiatorn är överdimensionerad är termostaterna borttagna eller vidöppna.

Utloggad BigBob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
God EM BigBob
Utökar du till en 16 kW vp och kompletterar upp
Med golvvärme shuntar och extra slingor är
Rekommendationen en tank som kopplas som Buffert
Inte volym förstoring .
Kompletterar du som du tänkt med 100 m till
Kommer det fungera . Parallell koppla hålen och justera
Flödena 100 m hÃ¥let 0.35 lps  170 meters hÃ¥let
0.6lps . 
Absolut minsta volym på buffert tanken 225 liter
Så välj en 300 liters tank .
Mvh
B

OK.

Baserat på ovanstående diskussion och datapunkter vore det bra med offert både med och utan tank, så förstår jag skillnaden i pris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!