Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är det bra att Sverige delas upp i olika regioner avseende kunders elkostnader?

Ja, det är riktigt att göra så.
Nej, det är helt fel att göra så.
Jag har ingen åsikt.

Författare Ämne: ElprisomrÃ¥den, rätt eller fel?  (läst 20730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #15 skrivet: 16 november 2011, 18:39:53 »
Och Norrrland fick ju en egen tunnelbana men valde att lägga den ovan jord, botnia fiaskot.

Dessutom sÃ¥ subventionerar vi i söder all renidioti,  vem äter ren???


Nej  det ska vara lika  skulle det kosta lite mer att fÃ¥ upp käk till Rickard, ja dÃ¥ subventionerar vi det. Kostar det att dra ner ström sÃ¥,, subventioner.

Lika Thumbsup


Annars blir det ju bara en massa gnäll och vips så har vi inbördeskrig som i forna jugoslavien.
Deras kanske berodde pÃ¥ religion,, men vi krigar pga orättvisa elpriser ;D   


Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #16 skrivet: 16 november 2011, 18:48:51 »
Mer grejer som skiljer sig i pris.
Beg bilar är billigare söderöver p g av importen från Tyskland.
Men det finns annat som är billigare norröver, huspriser och eldningsved t ex.
Jag ser inget fel i att konsumenten får betala den verkliga kostnaden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #17 skrivet: 16 november 2011, 18:59:22 »
Men folk i norrland är väl inte intresserade av att betala mer för brödet bara för att säkerställa att finnarna får mjöl??
Bara ett exempel
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #18 skrivet: 16 november 2011, 19:03:39 »
Helt rätt att dom i söder får betalar lite mer för el, alla vinster från vattenkraften går ju söder ut, vi i norrlands inland betalar MER för drivmedel, jag kommer inte ihåg exakt hur mycket men tror det var 10 12 öre/liter, det borde ju staten gå in och subventionera tycker man. Dessutom borde man få en slant till bilarna, för vägarna är dåliga, det är mil efter mil till någon service och arbete (och ingen kollektivtrafik), man måste ha två bilar om man ska jobba bägge för att jobba på samma ort med ungefär samma tider existerar inte. Så nog borde det i rättvisans namn komma ett bidrag från staten, eller kanske direkt från vattenfall nu när dom tycks få in nån krona till.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #19 skrivet: 16 november 2011, 19:06:20 »
Definitivt ska ni fÃ¥ lite subventioner,  det ska vara lika.  Jag tycker definitivt att vi ska värno om glesbyggden, bor sÃ¥ själv. MÃ¥ste ocksÃ¥ ha 2 bilar och vÃ¥ra vägar är inget vidare heller.

Statlig el och infra struktur   och samma pris pÃ¥ drivmedel och käk.   :)

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #20 skrivet: 16 november 2011, 19:22:54 »
Subventioner i norr räcker väl, ska vi ha straffas i söder också.

Bor man i norrland har man väl själv valt det och får ta fördelarna med nackdelarna,
samma i söder.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #21 skrivet: 16 november 2011, 19:40:11 »
kiruna-malmö är det lika långt som malmö-grekland?

Ja, ungefär  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #22 skrivet: 16 november 2011, 20:00:12 »
Skulle vi som bor i norrland fÃ¥ intäkterna pÃ¥ det som produceras i norrland  torde vi knappast vara i behov av nÃ¥tt stöd frÃ¥n söder. Men när alla vinster flyttar söderut och utgifterna blir kvar blir det lite svÃ¥rt att fÃ¥ det hela att gÃ¥ ihop. Tyvärr sÃ¥ är det svÃ¥rt att leva pÃ¥ förvissningen att man utfört ett hederligt dagsverke och frisk luft, fisket är uselt i regleringsdammarna sÃ¥ det blir potatis och älgkött. Men nu vill man vist (i söder) att varg och björnstammen ska öka sÃ¥ dÃ¥ mister vi väl även älgköttet. Ren fÃ¥r vi inge jaga för dÃ¥ blir det synd om lappen. Kvar är dÃ¥ kanske nÃ¥n skogsfÃ¥gel men dom är inte sÃ¥ mÃ¥nga och jaktiden rätt begränsad. Sälja mitt hus och flytta blir även det lite svÃ¥rt, ingen vill köpa och skulle jag fÃ¥ sälja sÃ¥ har jag kanske bensin till bil och flyttlass. Vet om man i "södern" kan hitta nÃ¥n boning där arbete och friskluft kan tas som betalning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #23 skrivet: 16 november 2011, 20:50:10 »
Tänk om vi i norr fick betala extra bara för att vi andas frisk luft eller kanske en extra friskluft skatt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #24 skrivet: 16 november 2011, 21:58:28 »
Helt rätt att dom i söder får betalar lite mer för el, alla vinster från vattenkraften går ju söder ut, vi i norrlands inland betalar MER för drivmedel,

Kompenseras inte det av den lägre energiskatten som ni redan har eller??
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #25 skrivet: 16 november 2011, 22:30:01 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #26 skrivet: 16 november 2011, 22:35:15 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?

Nä jag påpekade redan från början att det skulle vara lika, jag bara menar att om du tycker vi ska betala vad det kostar så kan man ju ifrågasätta varför energiskatten ska vara lägre i norr, trodde för övrigt att det var mer, var det inte uppåt 10 öre/kWh innan + moms??
« Senast ändrad: 16 november 2011, 22:40:27 av 109an »
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #27 skrivet: 16 november 2011, 22:37:29 »
På drivmedel har vi ingen lägre skatt och några ören på elen kompenserar inte på långa vägar de kapitalutflöde elproduktionen medför. Ska vi betala mer för att man kör hit bensin ska väl sydsvensken betala mer för att man transporterar el till södra delen eller är det bara vi som ska "betala hela kostnaden" ?

Jag tror att denna länk gör sig bra ytterligare en gång i denna tråd:
www.bensinpriser.nu
Vad är det på den sidan som antyder att bensinen är dyrare i norr än i syd?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #28 skrivet: 16 november 2011, 22:43:57 »
För tillfället verkar det vara billigast i Dalarna med 13,40/l
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Elprisområden, rätt eller fel?
« Svar #29 skrivet: 16 november 2011, 23:01:43 »
Ni ser, det pyr redan ute i stugorna ::) 
Vi kan väl enas om att det BORDE vara lika för alla och det är ett gäng idioter som hittar på dessa sjuka grejer huvuddunk

Svensk infrastruktur bör vara lika för alla och sÃ¥ billigt som det bara kan vara. Därför ,,förstatliga el och tele grejer igen  samma med vÃ¥rd grejer. Är ju vansinniga grejer man läser om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!