Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: henein
« skrivet: 05 september 2011, 22:47:33 »

Tack alla.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 september 2011, 16:44:58 »

Om du vill slippa köpa en gassvets så kan du skaffa en gasolflaska med brännare och mjuklöda istället. Det håller minst lika bra som klämkopplingar, men delarna kostar en tiondel så mycket.

Grejerna kan du köpa på www.rinkabyrör.se snabba leveranser och bra katalog.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 september 2011, 08:26:58 »

Om du vill slippa köpa en gassvets så kan du skaffa en gasolflaska med brännare och mjuklöda istället. Det håller minst lika bra som klämkopplingar, men delarna kostar en tiondel så mycket.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 05 september 2011, 07:35:57 »

Här ser du hur det skall kopplas (på framledningen). http://iframe.nibe.se/epi/iframes/dockning_mvp.asp# (sök 1245)
Inga avstängningsmöjligheter skall finnas mellan radkrets och exp-kärl (kan sluta med explosion)
Klämringskopplingar går bra, snåla inte på dimensionerna.
Skrivet av: henein
« skrivet: 04 september 2011, 23:54:04 »

Då jag inte fått någon svar på offerten får jag väl försöka lära mig att själv koppla in pumpen om det inte dyker upp någon glad VVS:are som kan hjälpa mig. Fråga 1, Hur anslut expansionskärlet. på fram eller returledningen på värmebärarsidan? Ansluts den med vanlig T-koppel? Fråga 2, går det att använda klämringskopplingar eller är det att rekomendera att löda eller klämma? Saknar dock klämverktyg. Lödning kanske jag kan göra om jag köper någon gassvets.

/Henrik
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 augusti 2011, 23:37:44 »

Prova forumets offerttjänst, det kostar inget, och om något företag svarar så gör dom det i regel inom 1-2 dagar.
Har du inte fått svar efter några dar kan du ju leta vidare själv. www.energioffert.se
Skrivet av: henein
« skrivet: 24 augusti 2011, 23:31:08 »

Ok, tackar. Bara att sätta sig att beställa expansionskärl då. Ingen som känner någon bra röris som kan hjälpa mig att koppla in bara pannan? Bruka inte vara så lätt om man köpt den av densamma.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 augusti 2011, 10:06:55 »

Det finns golvtorkfunktion i vp som ska förhindra för hög temp.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2011, 23:13:47 »

På sidan 21 i installatörsmanualen hittar jag följande text:
Citera
Effekt i reservläge
Elpatronens effekt i reservläge ställs in med dipswitchen
(S2) på elpatronkortet (AA1) enligt tabellen nedan. Fabriksinställningen
är 6 kW.
Vid installation enligt gällande byggregler (BBR) måste
elpatronens effekt i reservläge ställas in till max tillåten
eleffekt.

Ställ maxeffekten till 1 kW så borde det inte kunna frysa, men inte heller för hastigt värma upp sulan.
Ha dock koll på temperaturen och stäng av värmen om det blir för varmt i sulan innan den hunnit härda.
(Jag kan inget om sulor, men har för mig att jag hört att man inte kan torka ut/värma upp dem för snart efter gjutning)

Installatörsmanualen: http://www.nibe.se/Produkter/Sok-dokument/
Skrivet av: henein
« skrivet: 23 augusti 2011, 22:37:15 »

Tack för alla bra svar. Men om man kör på bara cirkulationspumpen kan man samtidigt låta panna värma vattnet till golvvärmen med elpatronen bara för att förhindra frysrisk. Det kanke inte är så stor risk att det fryser ändå när huset är tätt med fönster och tak. Det lär väl knappast bli minusgrader inne i huset då?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 augusti 2011, 17:07:24 »

Beredaren blir ju i det närmaste trycklös om man öppnar några kranar i huset men på en 1245 är det ju ingen risk eftersom den har en slingberedare man kan ställa vp i semesterläge då tror jag den inte gör vv och om den skulle prova så lär den larma ganska fort slingan rymmer inte många liter.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2011, 10:12:46 »

Man behöver inte vara Albert Einstein  ;) för att förstå att det i princip saknar betydelse om den är fylld eller ej.
Varje gång vi blir utan vatten så försöker man ju krama ur det sista som finns i systemet, vilket alltså lämnar beredaren helt trycklös så när som på de 0-0.15 bar som vattentrycket ger beroende på vilken höjd man mäter i beredaren.
Om den lilla förändringen är avgörande för huruvida IVT:s beredare håller eller ej skulle jag inte råda någon att köpa IVT.

Den enda orsak jag kan se till denna rekommendation är att säkerhetsventilen på radiatorsystemet skulle vara av fel typ (typ 10 bar) eller felaktigt installerad, och att man fyllde på för högt tryck i manteln.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 augusti 2011, 09:36:47 »

Det är nog skillnad på en helt tom VVB och en med vatten, men utan tryck. Så här står det i manualen till bosch/IVT's elpanna med dubbelmantlad beredare:
Varning
Varmvattenberedaren måste vara
fylld och trycksatt innan värmesystemet
fylls.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2011, 09:30:52 »

Varmvattenberedaren har väl ingen mantel på en 1245, utan en slinga i tanken som värmebäraren går igenom?
En dubbelmantlad beredare tål inte att man trycksätter manteln med tom beredare...

Se där, då lärde jag mig något idag också, det hade jag helt missat.

Beredaren måste nog hålla för trycksättning av radiatorkretsen även om inkommande vatten försvinner, annars skulle det nog finnas många havererade mantelberedare varje gång "kommunvattnet" försvinner av någon anledning.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 augusti 2011, 08:57:57 »

Visst håller vvb för 10 bar, men knappast för ett utvändigt tryck på 10 bar.
De bör ju dock rimligen hålla för mer än 1.5 bar.

Varmvattenberedaren har väl ingen mantel på en 1245, utan en slinga i tanken som värmebäraren går igenom?
En dubbelmantlad beredare tål inte att man trycksätter manteln med tom beredare...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 23 augusti 2011, 01:12:42 »

Hej!

Vi håller på och reser vårat hus nu och enligt planen är stommen rest om någn vecka ocvh taket är på. För att undvika att det fryser i golvvärmerören i såväl hus som garage (då dessa provtrycktes med vatten innan sommaren) undrar jag om man kan koppla in pannan (Nibe 1245) och låta denna cikrulera varmvattnet i golvvärmen och inte koppla in resten av pannan med varmvattenberedaren? Detta då vi inte hinner koppla in alla rör till tappvatten m.m. Vi kommer borra vecka 38.

MvH

Henrik

i thermia kan man ange bara VV eller bara värme.

Som rockas säger räcker det troligen med CP. Men vid strömavbrott kan det vara bra o ha lite värme där.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 augusti 2011, 00:29:04 »

Visst håller vvb för 10 bar, men knappast för ett utvändigt tryck på 10 bar.
De bör ju dock rimligen hålla för mer än 1.5 bar.
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:56:46 »

Eftersom vvb håller för ca 10 bar och radiatorsystemet håller max 1,5 bar, bör det inte vara några problem.

Det räcker i och för sej att enbart köra cirkpumpen....för att förhindra frysning. Då kan trycket vara betydligt lägre.....

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:47:28 »

Hur högt tryck håller beredaren för om vvb är tom och trycklös men manteln trycksatt?
Skrivet av: rocas
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:37:13 »

Det går bra att enbart köra cirkulationspump, utan att ha tappvatten inkopplat
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 augusti 2011, 23:24:15 »

Expansionskärlet skall sitta på värmeledningen till golvvärmen, inte på varmvattnet.
På anslutningskopplet för inkommande vatten till beredare skall finnas backventil, avstängningsventil ock säkerhetsventil.
Det som händer när värmepumpen värmer tappvarmvatten är att det expanderar en aning, och en skvätt vatten trycks ut via säkerhetsventilen.
Expansionskärlet på golvvärmesystemet skall motsvara minst 7% av systemets totala vatteninnehåll/volym.
Alltså mantelvolymen + golvvärmevolymen + eventuell volymtank/knäpptanksvolym om sådan finns installerad.
Skrivet av: henein
« skrivet: 22 augusti 2011, 22:39:17 »

Ok, som om jag förstår det rätt behöver jag bara ha en ventil på utgående från varmvattenberedaren? Men måste jag inte ansluta ngåot expansionskärl?

MvH

Henrik
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 21 augusti 2011, 19:47:08 »

När du ändå fyller värmesystemet kan du väl fylla beredaren också? Montera en ventil på utgående vv. Sen kan VP jobba normalt. Han kör en vv-körning då och då. Sen håller den huset varmt i den temperatur ni vill Thumbsup
Skrivet av: henein
« skrivet: 21 augusti 2011, 19:01:09 »

Hej!

Vi håller på och reser vårat hus nu och enligt planen är stommen rest om någn vecka ocvh taket är på. För att undvika att det fryser i golvvärmerören i såväl hus som garage (då dessa provtrycktes med vatten innan sommaren) undrar jag om man kan koppla in pannan (Nibe 1245) och låta denna cikrulera varmvattnet i golvvärmen och inte koppla in resten av pannan med varmvattenberedaren? Detta då vi inte hinner koppla in alla rör till tappvatten m.m. Vi kommer borra vecka 38.

MvH

Henrik



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!