Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärme pump till garaget  (läst 3179 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus.J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luftvärme pump till garaget
« skrivet: 30 november 2015, 22:25:20 »
Har byggt om min ladugård då halva delen blir garage och ett diverse rum.
Funderar på att värma med en luftvärmepump.
Kikat på den här.
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fh25
Är det nån ide att köpa billigare typ jula etc är ju inte jätte mkt pengar det skiljer, känns ju som en märkesprylarna har bättre garanti samt funkar när det är kallt? Hur många år är det troligt att man tjänar in en pump som i länken vs el element? Är ca 12x4.20 m med 3 m takhöjd som ska värmas. 235 mm isolering i tak och i största delen av väggarna ca 1/3 är murade 300 mm och har sedan 45 mm isolering. Fullisolerade portar och dörr, två glas fönster. Plattan är pga byggnadstekniska skäl tyvärr oisolerad. Kommer att vara garage för hobbybil så inte en massa öppnande på vintern vill ha iaf 16 grader varmt kanske tom 18. Bor i örebro län.
Är Mitsubishi pumpen ett bra val el finns det nån annan gärna billigare utan avkall på kvalite som skulle passa mina behov.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Luftvärme pump till garaget
« Svar #1 skrivet: 30 november 2015, 23:26:23 »
Jag tycker inte det är värt med julapumpar etc, nu har du ju inte jättekallt i Örebro men prisskillnaden är för liten med en julapump mot nämnd mitshubishi.
Dessutom med mitshubishin får du 5 års garanti om en certifierad installatör monterar den.
Om man ser till att pumpen förhoppningsvis håller i 10år+ så spelar väl någon tusenlapp hit eller dit ingen större roll.

Nu är jag för dålig på att beräkna energiåtgång och hur stor pump du behöver, men är inte riktigt värt att snåla och ta en FH25 utan bättre att ta en FH35 istället då det är samma pump fast FH35 ger mer effekt när det är kallt.

Jag lät montera en FH50 i mitt garage (fick den driftsatt i fredags) och den verkar tuffa på fint. Jag har ju dock väldigt mycket större lokal än dig (150kvm med nästan 4m i tak) och kallare vinter. :)
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärme pump till garaget
« Svar #2 skrivet: 01 december 2015, 09:44:37 »
Den oisolerade plattan kommer att dra en hel del värmeenergi, särskilt om innetemperaturen ska vara 16-18 °C vilket är mycket högre än markens grundtemperatur om 5-6 °C. Golvet kommer att kännas kyligt även om det är ganska varmt i ståhöjd. Uppskattar det behövs ca 4,5 kW värmeffekt när det är -15 °C ute under en period och det ska vara +18 °C inne. Går att räkna mer exakt med hjälp av www.energiberakning.se om man känner alla mått och material. Självklart bör en luftluftvärmepump installeras. Med el-radiatorer blir förbrukningen många tusen kWh el. Energibesparingen blir förmodligen 5000 eller mer kWh/år. Själv skulle jag dock låta värmepumpen gå i läge underhållsvärme på 8-10 °C när man inte är i garaget och sedan dra upp värmen när det ska fixas (eventuellt kvällen innan).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marcus.J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärme pump till garaget
« Svar #3 skrivet: 03 december 2015, 00:11:14 »
Ja plattan lär ju suga en del. -15 el kallare är det ju sällan där jag bor kanske 5-10 dagar max om Ã¥ret. Den lite dyrare fh35 kanske iaf är bättre val dÃ¥? Rostar det inte mer i 10 grader tänkte pÃ¥ verktyg och sÃ¥dant? El avfuktar pumpen? Vad för förbrukning kan jag räkna med o värma med en pump mellan tummen o pekfingret? Har rätt lÃ¥g förbrukning idag pÃ¥ huset.  8000 kW/h Ã¥ret eldar ved och ved är gratis utom arbete och bensin till sÃ¥gen samt lite el o klyva. Men bygga pannrum installera element rör etc gÃ¥r bort i garaget.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärme pump till garaget
« Svar #4 skrivet: 03 december 2015, 09:42:37 »
Pumpen är inte en avfuktare när den värmer. Avfuktningsfunktionen bygger på korta perioder av kylning, alltså tänkt för varmt tropiskt fuktigt klimat. Däremot sjunker den relativa luftfuktigheten när luft värms upp och om man ventilerar in fuktig svensk höstluft som kanske är 3 °C varm och värmer den till 8-10 °C blir den relativt sett mindre fuktig och verktygen etc rostar inte. Om det är ett nybygge kan det dock finnas mycket byggfukt som behöver torkas ut först antingen med en avfuktare eller högre värme och mycket ventilation. Använder man garaget för att tvätta bilen behövs det också en separat avfuktare eller hög värme och extremt bra ventilation. Med en värmepump tror jag elförbrukningen stannar på runt 2000 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Marcus.J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärme pump till garaget
« Svar #5 skrivet: 03 december 2015, 12:32:35 »
Ok 2000 kwh/år låter ok!
Bilen kommer ju o stå där okt-april utan att köras ut. Pillar väll på den ibland el bygger ihop nån Cheva BB motor så då kan man ju dra på värmen i förväg när man vet om att man ska greja kanske.
Är ju delvis nybygge stommen är ju 100 år+ sedan har jag satt dit bjälklag glespanel plast, dubbel gips isolerat bjälklag, reglat väggar isolerat på med plast o gles o sedan dubbel gips. Gjutit på 10-15 cm på befintlig platta så golvet blev hyffsat plant. Kommer inte o installera nån pump i år utan kanske till sommaren/hösten men gillar o planera och kolla innan jag slår till på dylika prylar. Ska dra ner el slipa o måla golv, väggar mm men visst en del byggfukt finns där. Sedan ska vi inreda ett "hobbyrum" längst in där vi ska ha lite träningsgrejer frugan en symaskin o så ska kompressorn byggas in där med så man slipper en del av oväsenet från den. Där kankse man kan ha en liten byggfläkt ifall man får mer oväntade infall att träna el sy.

Tack för alla bra svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!