Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm 220  (läst 943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RadhusKalle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Autoterm 220
« skrivet: 17 november 2015, 07:36:43 »
Hej, har en elpanna ITV autoterm 220 från 1996 som förbryllar mig något. Den har ju en motoriserad trevägsventil i botten som antingen ställas så den ska göra varmvatten eller skicka ut värme till radiatorerna. Själva motorn till ventilen har en spak som beskrivs i manualen som " Dra upp om du kör pannan man kan dra upp och låsa så att man också ska få varmvatten om man kör pannan manuellt". Men på min panna är det precis tvärt om, dvs om motoriserade ventilen står i neutralt läge (spaken nere) så verkar den värma varmvatten och drar jag upp den ser jag att varmvatten går ut i radiatorkretsen. Någon som vet hur det ska vara? Jag försöker förstå varför pannan skickar ut 50-gradigt vatten till radiatorerna när det är 6+ ute. (Har fått förklarat för mig att det troligen sitter o-ringar som tätningar i min tre-vägsventil vilka troligen är trasiga) Mvh /Kalle

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Autoterm 220
« Svar #1 skrivet: 17 november 2015, 08:38:58 »
Det är mycket vanligt att växelventilen med åren börjar krångla och att byta den är varken speciellt dyrt eller besvärligt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad RadhusKalle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Autoterm 220
« Svar #2 skrivet: 17 november 2015, 16:38:48 »
Det är mycket vanligt att växelventilen med åren börjar krångla och att byta den är varken speciellt dyrt eller besvärligt.

Tack för respons! Mvh /Kalle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!