Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta ackumulatortankar  (läst 5176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lufta ackumulatortankar
« skrivet: 14 oktober 2015, 12:39:05 »
Hej, är det någon som har ett knep för hur man luftar ett värmesystem som är byggt för att vara självavluftande enligt min röris.
När pumpen i laddomaten jobbar kan man höra hur vattnet rinner ner i de två första tankarna som har en lägre anslutningspunkt än tank nr 3.
Jag utgår från att det är tänkt att luften skall försvinna ut i tank nr 3 som har den högsta punkten i rören. men så sker inte.
jag har ständiga störningar med panna som slocknar "fläkten stannar" trots att tankarna inte är varma.

Tacksam för alla ideer.

pannan är en nibe vedex 3000
laddomat 21
tre st 500 l acktankar

bifogar skiss över systemet

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2015, 12:42:41 »
Är det öppet expansionskärl? Har du fyllt på vatten tills det kommer ur skvallerröret?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2015, 13:26:53 »
jo det är ett öppet expansionskärl och jag har fyllt pÃ¥ det sÃ¥ det rinner över i skvallerröret flera ggr. Men  tyvärr ingen förbättring.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2015, 13:29:44 »
En möjlig förklaring är kanske att det sitter nån form av rör ner i tanken där man har anslutit exp-kärlet? Vad är det för tank och exakt vart är det kopplat?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2015, 13:51:47 »
tankarna är strömsnäspannan, årsmodell 2004 samt 1984. Expansionskärlet är anslutet i mitten på toppen, men det är ju klätt i plåt så man ser ju inte exakt anslutningspunkten.
jag misstänker att det är en luftbubbla i rören mellan laddomat och övre anslutningar till ackumulatortankarna som inte släpper. den skall ju teoretiskt gå ut i tanken längst bort som har högsta punkten, men så blir det ju inte. jag har funderat på om det går att knacka på rören eller skapa vibrationer i dem så luften letar sig ut, men det är bara funderingar än så länge.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2015, 15:21:51 »
Lutar röret uppåt från pannan till tankarna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2015, 16:08:57 »
röret är horisontellt,

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2015, 16:17:44 »
DÃ¥ borde det inte kunna finnas luft kvar i rören. Dessutom pumpas ju vattnet runt, sÃ¥ eventuell luft kommer att försvinna ändÃ¥... Jag tror ändÃ¥ att det är nÃ¥t som gör att vattnet kommer upp till exp-kärlet innan tanken är helt full. Har du nÃ¥n ritning över din tank som visar vad som finns innanför anslutningarna?  Är det 'tomma' tankar, eller sitter det nÃ¥gra slingor/beredare i dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad joacim65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2015, 18:42:41 »
alla tankarna är rena från allehanda slingor mm. jag tror att ytspänning förträngning i rören eller något annat gör att luften inte går ut i sista tanken utan stannar i rören. rören är såpass stora att vattnet kan rinna igenom dem in i tankarna utan att luften tvingas med. Pumpen är ställd på högsta hastighet. Så vad jag hoppas på är något trick som kan slå sönder luftbubblorna så de blir mindre och tar vägen genom hela röret.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2015, 08:16:00 »
Det låter osannolikt såvida inte vattennivån i tankarna är lägre än rören.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Lufta ackumulatortankar
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2015, 09:11:54 »
Har för mig att jag hört nÃ¥n som slog i diskmedel för att sänka ytspänningen och fÃ¥ ur luften lättare men det läcker ju lättare ocksÃ¥ och vet inte vart han slog i det  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 762
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!