Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Renspolning av värmesystem, golvvärme- samt radiatorkrets. Metod?  (läst 13214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte höra med er vad som är bäst när det gäller renspolning av värmesystem. Jag har hört lite olika alternativ men har ingen erfarenhet själv.
Har golvvärmeslinga som där är gammalt syrefritt vatten kvar i. Samt ett radiatorsystem som är avtappat.

Vilka alternativ torde vara bäst?

1. Låta det gamla syrefattiga vattnet vara kvar i golvvärmesystemet så det blandar sig med radiatorkretsens nya vatten sedan.
2. LÃ¥ta bli att spola rent radiatorsystemet.
3. Spola rent golvvärmesystem och/eller radiatorsystem genom att koppla på färskvattnet och bara öppna kranen.
4. Använda något specialmedel - låter krångligt och riskabelt.
5. Andra alternativ?

Om man nu exempelvis spolar rent genom att koppla in på KV ledningen, är det bara till att öppna kranen på fullt ös eller skall man vara försiktig med det, så ej för stora flagor eller andra bitar lossnar i rören och stockar sig och sedan proppar igen hela systemet?

Vet ej riktigt hur jag skall göra, men jag har filter monterade på alla kretsar så även om jag ej spolar rent så finns det ju ett visst skydd.

NÃ¥gra tips och erfarenheter?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Spola bara den del av systemet som varit avtappat.
Spola om möjligt i rätt riktning, dvs fyll på i tilloppet och ta ut det smutsiga vattnet i returen.
Spola med varmvatten, det är mindre syre i och det går således fortare att avsyra vid idrifttagande.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spola bara den del av systemet som varit avtappat.
Spola om möjligt i rätt riktning, dvs fyll på i tilloppet och ta ut det smutsiga vattnet i returen.
Spola med varmvatten, det är mindre syre i och det går således fortare att avsyra vid idrifttagande.

Ok, då blir det radiatorkretsen då. Så låter jag filtret ta smutsten i golvvärme kretsen.
Ang. spolning med varmvatten så blir det ju lite svårt. Lite moment 22 om man säger så, då jag ju måste ha ett påfyllt system för att kunna få varmvatten öht ;)
Men när värmekretsen väl är påfylld så kör jag igång VP, och sen lär det bli varmvatten så det räcker och blir över. :)

När jag spolar radiatorkretsen. Skall jag bara öppna kranen på fullt ös eller skall man vara försiktig? Tänkt ifall det finns risk att det lossnar större flagor och annan smuts som kan proppa igen rören ifall flödet är för högt?

Samt en annan grej faktiskt. Hur blir det med trycket när man spolar? Där är ju ca. 4 bar i KV ledningen när kranen är stängd, men vad är det för tryck vid fullt flöde? När jag rundpumpade köldbäraren skapades det ett tryck på drygt 3 bar av dränkpumpen, av bara flödet då ju.
« Senast ändrad: 26 februari 2014, 15:40:35 av Flinta »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
fullt ös  tummenupp  iden med genomspolning är ju att fÃ¥ lös alla partiklar som gÃ¥r och spola ut dom.
Du lär inte få så högt tryck i radiatorkretsen om retureledningen är öppen genom att bara spola igenom.
spola tills vattnet som kommer ut är rent, man kan med fördel stänga och öppna rad.ventiler så man är säker på att alla raddar blir genomspolade.
gör man rätt behöver man knapt lufta raddarna när man är färdig.  ;)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
fullt ös  tummenupp  iden med genomspolning är ju att fÃ¥ lös alla partiklar som gÃ¥r och spola ut dom.
Du lär inte få så högt tryck i radiatorkretsen om retureledningen är öppen genom att bara spola igenom.

Läste precis följande:

"Vid spolning är det viktigt att vara försiktig med vattentrycket. Ett radiatorsystem är normalt konstruerat för ett maximalt tryck på 1,5 kg. När man spolar ur radiatorn så använder man vanligt tappvatten, som normalt har ett tryck på mellan 4 och 6 kg. Därför måste man spola försiktigt så man inte spräcker radiatorn. Jag brukar ta ut radiatorn och sikta fritt med strålen från trädgårdsslangen in i anslutningarna, då finns ingen risk att trycket blir för högt."

Källa: http://www.gardochtorp.se/underhall-radiatorn-sa-haller-den-langre.aspx?article=5913

Hur pålitligt det som skrivs är vet jag dock ej.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
fullt ös  tummenupp  iden med genomspolning är ju att fÃ¥ lös alla partiklar som gÃ¥r och spola ut dom.
Du lär inte få så högt tryck i radiatorkretsen om retureledningen är öppen genom att bara spola igenom.
spola tills vattnet som kommer ut är rent, man kan med fördel stänga och öppna rad.ventiler så man är säker på att alla raddar blir genomspolade.
gör man rätt behöver man knapt lufta raddarna när man är färdig.  ;)

Gör som cougar beskriver  tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Jag har ett riktigt gammalt rörsystem +60 år gröna rör och jag passade på att spola igenom när jag bytte några radiatorer, det var enormt mycket gegga och flagor. Jag öppnade stammarna i ena änden på lägsta punkten i krypgrunden, och spolade sedan med trädgårdsslangen från andra sidan. Ganska skitigt jobb i krypande ställning, men jag tror det var värt det för för det var så mycket så man kan undra hur vattnet kom fram innan.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har ett riktigt gammalt rörsystem +60 år gröna rör och jag passade på att spola igenom när jag bytte några radiatorer, det var enormt mycket gegga och flagor. Jag öppnade stammarna i ena änden på lägsta punkten i krypgrunden, och spolade sedan med trädgårdsslangen från andra sidan. Ganska skitigt jobb i krypande ställning, men jag tror det var värt det för för det var så mycket så man kan undra hur vattnet kom fram innan.

Lät du det rinna ut i en balja så du kunde se hur mycket avlagringar blev kvar där? Blev det litervis eller? Jag får knappt någonting i filtret fast det inte är spolat.
Den tunna svarta beläggningen på rörens insidor, som inte är löst, torde ju annars ha en skyddande verkan på rören? Tänker, att om man spolar bort det, så blir det mer "plåtrent" så att säga, och lättare för syret att börja angripa järnrören igen? En gissning bara.
« Senast ändrad: 19 mars 2014, 15:28:06 av Flinta »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Rätt gissat. Om man vill att en avstannad kemisk reaktion(järn + syre -> järnoxid) ska fortsätta lite till så ska produkten (järnoxid) tas bort. Att den normalt stannar av beror på att syret i vattnet tagit slut. Nytt syrerikt vatten gör att reaktionen startar om.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rätt gissat. Om man vill att en avstannad kemisk reaktion(järn + syre -> järnoxid) ska fortsätta lite till så ska produkten (järnoxid) tas bort. Att den normalt stannar av beror på att syret i vattnet tagit slut. Nytt syrerikt vatten gör att reaktionen startar om.

Nu tänkte jag snarare på renspolning vs. inte renspolning, dvs borrtagande av så mycket av den svarta beläggningen på rörens insida som möjligt, vs. att bevara så mycket av den befintliga svarta beläggningen på rörens insida som möjligt - oavsett nytt vatten i rören eller inte.

Så om man ändå måste tappa av systemet och fylla på med nytt färskt vatten, vilket är då att rekommendera:
1. spola rent rören så mycket som möjligt, vilket också medför att den svarta beläggningen på rörens insida minskar eller blir borta till stor del.
eller
2. inte spola rent så den svarta beläggningen på rörens insida förblir där

Jag vet inte det korrekta svaret, men gissningsvis torde det vara bättre att låta beläggningen sitta kvar som ett skyddande lager mellan syrerikt vatten och järnet. Men återigen, en gissning från min sida vilken kan vara helt fel också.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
Beläggning och svart vatten är bra självklart, men det var rostflagor, de minsta rören 15mm upp till radiatorerna fick jag byta helt, i dem var det nästan helt stopp. Det kan ha varit så att man fyllt på med nytt vatten vid ett antal tillfällen. Kanske har man haft en liten läcka man inte hittat.
Jag sparade ett par rörbitar någonstans, hålet i mitten var inte grövre än som en tändsticka, jag var förvånad att det hade varit någon värme på radiatorerna

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Beläggning och svart vatten är bra självklart, men det var rostflagor, de minsta rören 15mm upp till radiatorerna fick jag byta helt, i dem var det nästan helt stopp. Det kan ha varit så att man fyllt på med nytt vatten vid ett antal tillfällen. Kanske har man haft en liten läcka man inte hittat.
Jag sparade ett par rörbitar någonstans, hålet i mitten var inte grövre än som en tändsticka, jag var förvånad att det hade varit någon värme på radiatorerna

Oj var det så illa... ja det är ju naturligtvis inte bra. De måste nästan ha fyllt på nytt vatten hela tiden ja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!