Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tappar lÃ¥ngsamt trycket i expansionskärlet  (läst 14284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« skrivet: 11 augusti 2013, 10:25:08 »
Hej,
Har ett 6 mÃ¥nader gammalt slutet system och ett tre plans villa pÃ¥ 250kvm. Uppvärming sker med radiatorer och golvvärme.  VVS installatören sa att trycket skall stÃ¥ pÃ¥ 1 bar och om inte sÃ¥ fyllt pÃ¥ med vatten tills du kommer upp över 1 bar. I början fyllde jag ofta pÃ¥ dÃ¥ jag luftade alla radiatorer. Men det verkar som jag tappar 0.1 bar pÃ¥ en mÃ¥nad och mÃ¥ste fylla pÃ¥ mÃ¥nadsvis. Jag är lite rädd för att systemet läcker eller är det normalt att man skall fylla pÃ¥ expansionskärlet mÃ¥nadsvis? Bifogat tvÃ¥ bilder pÃ¥ tanken och manometern.

tack.
Christoffer

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2013, 11:47:19 »
Att systemet flexar 0,1 b beroende på temp i systemet är inget konstigt. Men tappar du mer så kan du ju alltid börja med att gå över alla skarvar med toapapper till att börja med.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2013, 14:53:49 »
När jag installerade min värmepump med helt nytt värmesystem dröjde det flera månader innan all luft var ute ur systemet, jag var helt nojig och kollade alla skarvar många gånger utan att finna några läckor.
Till slut när det inte kom mera luft ur luftnipplarna, var speciellt elementen på andra våningen som det samlades luft i, så blev trycket i systemet stabilt.
Så utan att vara någon expert i ämnet så tror jag att det kommer bli bättre snart, men ha koll på alla skarvar för säkerhets skull..

MVH

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2013, 17:39:39 »
Hej,

Då väntar jag ett tag till. Men efter 12 månader skall man väl inte tappa mer än 0.1 bar?


Hälsningar

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2013, 02:28:06 »
Givetvis skall du inte behöva fylla på en gång i månaden, men samtidigt har du ju ett nytt system så luft kan/bör förekomma både i KB o VB. Kan det vara så att du har en automatavluftare? Det skulle ju kunna förklara tryckfall även under sommaren med konstant temp på VB (om nu CP för VB snurrar).

Men rent generellt när tempen nu sjunkit till 20-25 grader både i golv och radiotarer jämfört med 30 resp 60 grader under vintern ger det ju ett kraftigt tryckfall, hur många tiondels bar beror på totalvolymen i VB. Så i princip kommer ditt tryck öka varje höst och sjunka varje vår/sommar, dock torde variationen vara snudd på densamma mellan "säsongerna".

200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #5 skrivet: 14 augusti 2013, 21:18:07 »


Nu när du nämnder det sa ju VVS killen att han installerat automatluftare på vinden. Men slöpper de ut luft så jag kommer under 1 bar? Mitt hus är ju 10 meter högt så jag behöver ju 1 bar!?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #6 skrivet: 14 augusti 2013, 21:55:11 »
Eftersom ni monterat automat luftare så kommer det sjunka lite med tiden tills allt vatten är "dött". Var dock noga med att det inte sjunker för mycket. För då kan dom dra in ny luft i systemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #7 skrivet: 15 augusti 2013, 22:00:52 »
Nja man behöver inte 1 b för att ta vatten i ett radsystem med cirkpump 10 meter upp. På samma sätt är inte lyftkraften i din radpump samma som hur högt dina radiatorer kan sitta. Dessutom så är väl inte dina radiatorer/gv på våning 2 uppe i nocken)

Oroa dig inte för lite svängningar i trycket, har själv lärt mig att man inte behöver så mycket tryck i systemen. Om man är för noggrann så slutar det bara med att man går och fyller hela tiden och samma mängd man fyllt på dagen tappas ut genom säkerhetsventilen på natten när systemetempen stiger.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2013, 23:41:19 »
Om det är 10 meter från manometern till värmesystemets högsta punkt så behöver du en bar + lite säkerhetsmarginal.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2013, 17:56:16 »
Hej, jag har en frikyle anläggning med konvektor på vinden och från expansionskärlet dit är det 4 våningar och ca 10 meter. Men det låt ju som om jag inte skall oroa mig. Skall jag låta bli att fylla på och se om dden sjunker under 0.8 bar?

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Tappar långsamt trycket i expansionskärlet
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2013, 18:51:50 »
Aha, jag trodde vi pratade om en vanlig 1 1/2 eller 2 plans villa. Läste inte tråden ordentligt :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!