Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur man dyrkar upp Assa 2000 EVo, VD:n är nu sparkad 28/5  (läst 64131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hur man dyrkar upp Assa 2000 EVo uppdaterad 10/10
« Svar #90 skrivet: 18 december 2008, 10:50:07 »
Hej
Igår fick jag mina ASSA 2000 EVO gratis utbytta till ASSA 2000 Classic.
Låssmeden gjorde det på 20 minuter.
2000 Classic är helt idientiskt med EVO förutom att det har reglar istället för hakar.

Jag är nöjd och mitt föräkringsbolag är numera inte tveksam om till om försäkringen gäller vid inbrott.
Mitt försäkringsbolag rekommenderade för övrigt att man inte monterar brytbleck då de gör det lättare att bryta sig in med kofot.

« Senast ändrad: 18 december 2008, 10:51:40 av Freddan_1 »
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad BlowShot

  • Expert pÃ¥ annat ;)
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Hur man dyrkar upp Assa 2000 EVo uppdaterad 10/10
« Svar #91 skrivet: 27 december 2008, 21:37:21 »
Hej
Igår fick jag mina ASSA 2000 EVO gratis utbytta till ASSA 2000 Classic.
Låssmeden gjorde det på 20 minuter.
2000 Classic är helt idientiskt med EVO förutom att det har reglar istället för hakar.

Jag är nöjd och mitt föräkringsbolag är numera inte tveksam om till om försäkringen gäller vid inbrott.
Mitt försäkringsbolag rekommenderade för övrigt att man inte monterar brytbleck då de gör det lättare att bryta sig in med kofot.




Låt mig ta ordet ännu engång.. det är lätt att missförstå skillnaden på Brytbleck och Brytskydd.
För att göra det enkelt så kan vi säga såhär:

1. Ett brytbleck heter i låsbranschen ( T-Järn ).. och det är helt rätt i att inte rekommendera detta som ett skydd. Då vi endast monterar dem i förebyggande syfte när det redan har varit ett inbrottsförsök. Då mest för att täcka skadorna men visst det ger mer brytkraft med tex kofot.

2. Ett brytskydd omfattar flera olika typer av beslag och däribland den mycket omtalade C-Profilen eller Secustrip, kopplandebehör mm. Dessa beslag är varmt rekommenderade för att minimera risken för inbrott.

Det är inte alltid så allmänt känt vad som är vad.

 tomte::  God Fortsättning!
Bor i en Container bakom OK macken.
Värmesystem .. en gammal men värmande Metro blaska och en lysmask.   ( he he )

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur man dyrkar upp Assa 2000 EVo uppdaterad 10/10
« Svar #92 skrivet: 11 maj 2009, 12:09:30 »
Sådär, nu har ASSA varit här och bytt vårt lås till ett nytt utan nämnda konstruktionsfel.

Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Har just ändrat huvudrubriken lite då det nu blivit officiellt att vd:n har fått gå, se länk till bl.a DN nedan:
http://www.dn.se/ekonomi/vd-for-svenska-assa-far-sparken-1.878168
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Hur man dyrkar upp Assa 2000 EVo, VD:n är nu sparkad 28/5
« Svar #94 skrivet: 28 maj 2009, 12:13:44 »
Ja, jag såg på di.se att Sverigechefen fått sparken. Då har jag något att småprata om med låssmeden som ska komma till mig i eftermiddag och byta ut mina Evolås till sådana utan konstruktionsfelet.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!