Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna  (läst 2337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
Hejsan

har idag 1 st effecta panna med slinga i för varmvatten. Sen går mantelvattnet till elementen.

Skulle vilja koppla ihop dessa med en solfångare typ heapipe. Antar att jag behöver en ack tank. Men hur kopplar jag ihop acktanken med pannan och var skall jag ta varmvattnet ifrån? om jag behöver flytta varmvatten slingan från pannan till tanken vad gör jag då med slingan i pannan ?

behöver jag en separat styrning för pelletspannan mot tanken eller finns den en solfångar styrning som även kan styra detta ?

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2007, 19:20:32 »
Kan kanske vara nåt http://www.ekontroll.com/ekontroll_solbox_prodblad.pdf ;)

Lite dyr kanske?

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 19:31:40 »
Opps lite för snabb att svara du kan ju dra vattnet genom pannas slinga innan det går till tankens slingor/tappvatten automat, då får du lite återvinningskoppling över det hela. ;)

Dessutom borde du med rätt inkoppling(dubbla blandningsventiler, en på panna till en på tanken) få mindre dipp i varmvattenkapacitet vid tom eller nästan tom tank och
stört tappning. :)

Utloggad Theander

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2007, 20:20:39 »
du menar att förvärma tappvattnet genom pannan innan det går in i slingan på ack tanken ?

Utloggad puttee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • En blandvärmare!
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 20:39:23 »
Ja men bara i det fall pannan håller på att ladda tanken eller precis stannat efter laddning....
Då får du ju nytta av den värmen med. I de fall solen räcker till så kommer ju pannan att ha svalnat helt, då får solen stå för hela uppvärmningen av varmvattnet.

Alltså: blandningsventil nr1 på pannan ger mixat vatten till blandnings ventil nr2 på tanken, antingen är det varmt nog då tas inget ur tanken eller så späder ventil på med varmvatten tills du når önskvärd temp.

Detta för att minimera förluster från pannan samt för att snabba på möjligheten till varmvatten uttag vid låg tanktemp. (stödvärme från pannan även sommartid vid behov)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2007, 22:04:55 »
hej
koppla solvärmen så den stänger av pelletspannan då den ger effekt+ att du kopplar in pellets pannan i tanken så du alltid värmer toppen av tankken till tex 50 grader å termostat styr inladdningen av solvärmen till tex 50 grader
så kyler du alldrig tanken

finns en tråd om detta på forumet....

varmvattnet ska du plocka ur tanken direkt...blanda alldrig in pannan i det

det e totalt vansinne att köra varmvatten på sommaren med pellets eller olja
blir billigare att värma med el å förhoppningsvis så ska ju solfångaren klara av ditt varmvttenbehov till största delen

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur designa system ihop med existerande pelletspanna
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 22:54:50 »
Här är ett annat förslag
http://www.effecta.se/effecta/filer/Installation%20P-220%20e-post.pdf
kolla ritningen på slutet.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!