Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1215. För lÃ¥g inomhustemp pÃ¥ vintern  (läst 10745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #15 skrivet: 31 januari 2012, 15:41:12 »
"...Justera grundflödet över radiatorerna för att få lagom Delta-T..."

"...Varje grad varmare vatten du kör ut i systemet ger dig ca 3-4% lägre energibesparing..."

"...Installatörens råd om instrypta termostater kan ha kostat dig tusentals kronor i utebliven besparing..."
Okej, men hur ställer man in grundflödet? Jag antar att det inte är det samma som att ställa in termostaten... På termostaterna står det MHA, så jag antar att det är märket på dem.

Det ska jag lägga på minnet.

Oj! Ja, det kändes lite konstigt att ställa in dem på det viset, men jag tänkte att "han kan ju det där"...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #16 skrivet: 31 januari 2012, 15:42:39 »
Okej, och med jämka menas skruva upp/ner termostaterna?

Okej, och i detta fallet var det delta över en radiator?

Nej som sagt var är tanken att inte i normalfallet använda en termostat för att långsiktigt relgera temperaturen i ett rum. I stället försöker man strypa radiatorn, om det går, så att önskad temperatur nås utan behov av termostat.
Värmepumpen och radiatorerna ska vara inställda för att ge dig den temperatur du vill ha. Termostaterna ska bara hantera övertemperaturer i normalfallet.

Det går så klart att jobba med mer aktiv reglering av termostater men det kräver annan utrustning för att bli bra.

Huruvida din värmepump kan göra varmare utan spets det vet vi ju inte. Men förhoppningsvis kan den det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #17 skrivet: 31 januari 2012, 19:30:30 »
Kan du infoga en eller ett par bilder på dina termostater/koppel så kanske det finns någon här som vet om/var man kan justera grundflödet.
Om det är enkelt att lossa själva termostaten kan du gärna ta en bild när den är demonterad också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2012, 10:45:01 »
"...inte i normalfallet använda en termostat för att långsiktigt relgera temperaturen i ett rum..."
"...strypa radiatorn, om det går, så att önskad temperatur nås utan behov av termostat..."
Okej, men vad är skillnaden mellan att använda en termostat och att strypa radiatorn? Jag trodde en termostat gjorde precis det...

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2012, 10:49:54 »
Jag har nu maxat alla termostaterna på alla radiatorer i huset. Men...

Det har inte blivit varmare alls.

När jag tittar på värmepumpens display så står det att den vill ha 55 på VB-f men den kommer knappt upp till 50, snarare drygt 45. Varför blir det inte varmare än så? Det känns som att det är där problemet ligger, att den inte kommer upp i temperatur. Om den hade pumpat ut 55 grader så att det nog varit varmt och gott.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2012, 10:57:26 »
Okej, men vad är skillnaden mellan att använda en termostat och att strypa radiatorn? Jag trodde en termostat gjorde precis det...

Låter man termostaterna strypa bort flöde, och vill ha varmare inne är det mycket vanligt att man ökar kurvan på reglerdatorn, varje extra steg på kurvlutningen ger ca 6-8% mindre energibesparing (ändrar börvärdet ca 2°C)
Istället skall man sträva efter att trimma in systemet att ge god komfort i alla rum utan termostater, och först nä'r detta är gjort kan man justera ned termostaterna så att de stryper om det av någon anledning blir för varmt i rummet.
Men helst skall man aldrig låta termostaterna strypa, det ger så oerhört liten effekt på en i övrigt väl injusterad anläggning att det är mer eller mindre försumbara komfortförbättringar som kan uppnås.
Däremot gör varje påverkan från rumstermostater att värmepumpen får ändrade driftsförutsättningar som kan påverka funktionen negativt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2012, 11:03:00 »
Exakt när installerades den?
Över 15000h kompressor på några få år tyder på en klen dimensionering vilket då är förklaringen till att den inte orkar högre.
Iofs så borde då elpatronen kliva in och höja resten.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #22 skrivet: 01 februari 2012, 11:04:14 »
Jag har nu maxat alla termostaterna på alla radiatorer i huset. Men...

Det har inte blivit varmare alls.

När jag tittar på värmepumpens display så står det att den vill ha 55 på VB-f men den kommer knappt upp till 50, snarare drygt 45. Varför blir det inte varmare än så? Det känns som att det är där problemet ligger, att den inte kommer upp i temperatur. Om den hade pumpat ut 55 grader så att det nog varit varmt och gott.

då har du kanske konstaterat i det här fallet var det nog inte dina termostater som bråkade.
trots att du har öppet på alla radiatorer blir det inte varmare.

det faktum att du har svårt att nå din bör-temp som du beskriver, enligt displayen på värmepumpen. Skulle kunna tyda på att maskinen inte orkar gå högre under rådande omständigheter. Vad är det för ute-temp? Hur långt brukar den orka? När går elpatronen in? Brukar den behöva gå in vintertid?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #23 skrivet: 01 februari 2012, 11:07:26 »

Jag har känt med handen och jag tycker det är stor skillnad på in/ut.

Men temperaturdifferensen över pumpen, 6 grader, var bra. 6 graders differens över en radiator upplever i alla fall inte jag som stor skillnad. Undrar om det inte finns någon liten radiator någonstans som "kortsluter" flödet. En IR-termometer är ovärderlig när det gäller att trimma in ett radiatorsystem.

Huset har förmodligen ett så kallat 55/45 system, dvs radiatorerna skall klara av att hålla huset varmt vid dimensionerande utetemperatur med ingående radiatorvatten på 55 grader och ut på 45 grader. Troligen räcker det med några grader lägre temperatur. Dimensionerande utetemperatur i Skövdetrakten bör vara runt -18. Det är därför inte rimligt att det skulle behövas 55 grader fram när det är -7 grader ute.

Att pumpen inte kommer upp till mer än 50 grader (för högt det också med tanke på utomhustemperaturen tycker jag) beror på att vid den temperaturen avger radiatorerna samma effekt som pumpen kan producera. Det finns inga möjligheter att pumpen utan hjälp av tillsatsel kan någ högre temperatur. Går inte tillsatselen in efter ett tag?

Vilket år och månad installerades pumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #24 skrivet: 01 februari 2012, 12:00:10 »
Exakt när installerades den?
Ja du... I början på 2007 har jag för mig...

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #25 skrivet: 01 februari 2012, 12:02:40 »
Vad är det för ute-temp? Hur långt brukar den orka? När går elpatronen in? Brukar den behöva gå in vintertid?
Det är ca -7 ute.
Jag är inte säker men jag tror att den bara brukar orka till drygt 45.
Jag vet inte exakt när den går in, men den är inkopplad nu iaf.
Ja det brukar den behöva.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #26 skrivet: 01 februari 2012, 12:04:46 »
gjordes radiatorerna då också? eller är det gamla radiatorer?

enligt din logg har du TS-tid 1773 typ 400 timmar tillskott per år.
Är det av någon anledning så att ditt tillskott inte går igång?

Ok nu ser jag medans jag skriver att du svarar på detta. Menar du att den inte får upp tempen mer fast den går med tillskott.

När temperaturen ute är typ -3 och så.. då har du inte problem med att det är kallt eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #27 skrivet: 01 februari 2012, 12:05:41 »
Men temperaturdifferensen över pumpen, 6 grader, var bra.
Undrar om det inte finns någon liten radiator någonstans som "kortsluter" flödet.
GÃ¥r inte tillsatselen in efter ett tag?
Vilket år och månad installerades pumpen?
Okej, tur att något stämmer iaf... =)
Okej, vad menas med "kortsluter" och hur gör jag så att det inte gör det?
Jo den är inkopplad.
Har för mig att det var i början på 2007.

Utloggad Börstig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #28 skrivet: 01 februari 2012, 12:09:06 »
gjordes radiatorerna då också? eller är det gamla radiatorer?
Är det av någon anledning så att ditt tillskott inte går igång?
Menar du att den inte får upp tempen mer fast den går med tillskott.
När temperaturen ute är typ -3 och så.. då har du inte problem med att det är kallt eller?
Ja de gjordes samtidigt så de är nya.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med det?
Nej det verkar inte så, eftersom el-lampan lyser på displayen men den kommer inte upp till börvärdet på 55 iaf.
Nja, inte riktigt lika mycket, men det är fortfarande lite för kallt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Nibe Fighter 1215. För låg inomhustemp på vintern
« Svar #29 skrivet: 01 februari 2012, 12:33:21 »
ok du har alltså ett värmesystem som med tillhörande radiatorer installerades säg 2007.

Ingenting är ändrat i systemet. Annat än termostaterna som nu är uppskruvade max för att eliminera en potentiell problemkälla.

Från och med i år, typ? så har du ett problem med att du inte får upp värmen i huset vid säg kallare temperatur än 3-5 minusgrader.

Elpatronen har alltid gått när det är svinkallt ute och det gör den nu också.

Av allt att döma klarar inte värmepumpen i kombination med elpatronen att få upp temperaturen så högt som behövs för att värma huset. Det vi kan notera är att den temperatur du vill få upp (i pannan så att säga) är lite högre än vad man skulle kunna förvänta sig av ett så pass nytt radiatorsystem. Men det har ju tydligen fungerat ok förut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!