Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är bäst för mig?  (läst 2510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aglak

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vad är bäst för mig?
« skrivet: 21 juli 2006, 22:19:25 »
Hej

Jag såg i en annan tråd att du gjort några kalkyler Rickard, ville inte gå in i den tråden då trådskaparen inte fått svar på alla sina frågor.
Men jag skulle bli väldigt glad om du tog dig tid och gjorde en sådan kalkyl åt mig. eller om någon annan kunnig ville hjälpa till.

Jag har en budget på 80k (ej lån) för det här projektet, jag vill slänga ut den gamla el-pannan, jag bor utanför Jönköping, jag har också en kompis som är rörmokare och kanske kan hjälpa mig att installera.

Jag kan inte skaffa bergvärme, och yt-jord har jag nog för liten tomt till.

Jag är öppen för era förslag och tackar alla som hjälper mig.

/Andreas
Typ: Villa, 1 ½ plan med källare.
Boarea: ca 117 kvm. Biarea: ca 67 kvm
Tomtarea: ca 885 kvm. Byggnadsår: 1981

Har idag: AutotermElpanna c200 (går på sista versen), vattenburet system med mek.luft. ca 30 000KW förbrukning

Söker: nått mycket bättre (ej bergvärme)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vad är bäst för mig?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2006, 23:03:26 »
Den här kanske passar

http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp

Säljs av Forsberg & Tibell Kyl AB

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: Vad är bäst för mig?
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2006, 19:03:36 »
Kanske en Comfortzone CE50? Finns spaltkilometer skrivet på forumet om den.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är bäst för mig?
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2006, 10:18:55 »
Har gjort en kalkyl på Nibe 2010-8 kW uteluftsvärmepump.

Vet inte exakt vad det kostar att installera, men gissar att du, om du gör det själv/med hjälp av en kompis så bör det gå på mindre än 80000 kr i alla fall.

Du kan i princip lika gärna välja 2010-6, 2005-8 eller 2005-10, jag har inte gjort färdig akalkyler för dessa, men energitäckningsgraden för alla dessa låg på mellan 81 och 82% så besparingen torde vara ungefär densamma.

I övrigt så tycker jag att även de förslag du tidigare fått i denna tråd är bra.

Daikin Althema, Comfortzone CE50 eller kanske Aqua Inverter.

Om du väljer en konventionell luft/vatten-värmepump (typ den i min kalkyl) så kan du välja mellan IVT, CTC, Nibe, Thermia Atria m.fl.
CTC-ägarna verkar genomgående vara rätt nöjda, det är i alla fall den bild jag fått av resonemanget i forumet.

Läste nÃ¥gonstans i forumet att det gÃ¥r fÃ¥ tag i Nibe 1215-pumpar för under 30 000 kr nu, i sÃ¥ fall skulle det bli lika  god besparing om du köpte en sÃ¥dan och borrade bergvärme, även om du kanske skulle mÃ¥ste lÃ¥na ca 20 000 kr utöver din budget pÃ¥ 80 000 kr.

Det kan t.o. m. vara så att du kan installera bergvärme för 80 000 kr, En Nibe 1215-7 kW (du klarar dig nog med en 1215-5 KW) kostar ca 40 000 kr i rinkaby rör, borrningen skulle du eventuellt kunna hitta för ca 40 000 kr (Du behöver ca 121 meter aktiv borra) och det skulle i så fall ge dig en väl fungerande anläggning vars besparing är större än den för alternativen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad aglak

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad är bäst för mig?
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2006, 22:58:03 »
Jag tackar alla för tipsen! nu har jag lite att fundera på över semestern.

/Andreas Sc:,h
Typ: Villa, 1 ½ plan med källare.
Boarea: ca 117 kvm. Biarea: ca 67 kvm
Tomtarea: ca 885 kvm. Byggnadsår: 1981

Har idag: AutotermElpanna c200 (går på sista versen), vattenburet system med mek.luft. ca 30 000KW förbrukning

Söker: nått mycket bättre (ej bergvärme)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!