Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone eller Nibe  (läst 3365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stigge53

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Comfortzone eller Nibe
« skrivet: 19 januari 2023, 10:05:50 »
10t kr fråga som säkert diskuterats förut.
Många Nibe ägare och husföretag dissar flvp Comfortzone. När jag jämför prestanda är de ganska lika. En skillnad är att Nibe har uppkoppling medan Comfortzone verkar sakna det. Ni som har Comfortzone. Vad är er erfarenhet?

•Värmepump och tilluftsmodul
•Service och support
•Prisbild vs Nibe
« Senast ändrad: 19 januari 2023, 10:14:11 av Stigge53 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 17:51:39 »
Ja gissa två gånger!!
Våran fungerar helt perfekt i alla väder sedan installation, hur bra som helst. Varför ska man ha en uppkoppling om pumpens styrsystem gör sitt jobb? Jag loggar data från den så jag har råkoll på hur den fungerar men inte håller jag på och fipplar i nån app för att den behöver det, den sköter sig själv och talar om om någonting inte är bra. Vilket inte har hänt ännu förutom när det var dags att byta filter som blivit för igensatt en gång

Det är sant att märket är mycket mindre än den stora konkurrenten men det betyder inte att den är sämre. Du får själv skumma igenom alla inlägg där folk beskriver allehanda problem dom har eller haft eller fortfarande har, det är en hel del. Det är också sant att ju fler pumpar som sålts, desto större risk att det finns kunder där problem uppstår

Felen som finns är allt ifrån komponenter som går sönder till märkligt styrsystem, konstiogt beteende vid avfrostningar och hunger på varm luft vid kallare väder för att kompressorn ska levererera. Jag anser dessutom, min personliga reflexion, att de tidigare modellerna 750/730 delvis är felkonstruerade, det har jag skrivit om ett par gånger. Den nya modellen som ska komma ser bättre ut i det avseendet men den finns inte ännu vad jag vet och den är dessutom ett oprövat kort. Men även Comfortzon ägare har haft problem, dock inte tillnärmelsevis lika många inlägg om dito

Om min Comfortzone pajar kommer jag få väldiga problem. Jag kommer aldrig välja en 750/730 och är tveksam till om Comfortzone har tillräckligt bra support om man nu skulle behöva det. Möjligt att ersättaren till 750/730 kan komma att bli mitt val, tills dess glädjer jag mig åt den pumpen jag har som har varit en verklig trotjänare
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2023, 18:31:40 »
Jag hade en Comfortzone CE50 installerad 2008 när huset var nytt. Den havererade våren 2020 och jag valde då en Nibe F730. Utifrån mina förutsättningar har allt blivit bättre.
Var länge inne på en ny CZ men tillslut föll alltså valet på Nibe. Inte ångrat mig än iaf…

Utloggad Stigge53

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2023, 19:58:28 »
Ja gissa två gånger!!
Våran fungerar helt perfekt i alla väder sedan installation, hur bra som helst. Varför ska man ha en uppkoppling om pumpens styrsystem gör sitt jobb? Jag loggar data från den så jag har råkoll på hur den fungerar men inte håller jag på och fipplar i nån app för att den behöver det, den sköter sig själv och talar om om någonting inte är bra. Vilket inte har hänt ännu förutom när det var dags att byta filter som blivit för igensatt en gång

Det är sant att märket är mycket mindre än den stora konkurrenten men det betyder inte att den är sämre. Du får själv skumma igenom alla inlägg där folk beskriver allehanda problem dom har eller haft eller fortfarande har, det är en hel del. Det är också sant att ju fler pumpar som sålts, desto större risk att det finns kunder där problem uppstår

Felen som finns är allt ifrån komponenter som går sönder till märkligt styrsystem, konstiogt beteende vid avfrostningar och hunger på varm luft vid kallare väder för att kompressorn ska levererera. Jag anser dessutom, min personliga reflexion, att de tidigare modellerna 750/730 delvis är felkonstruerade, det har jag skrivit om ett par gånger. Den nya modellen som ska komma ser bättre ut i det avseendet men den finns inte ännu vad jag vet och den är dessutom ett oprövat kort. Men även Comfortzon ägare har haft problem, dock inte tillnärmelsevis lika många inlägg om dito

Om min Comfortzone pajar kommer jag få väldiga problem. Jag kommer aldrig välja en 750/730 och är tveksam till om Comfortzone har tillräckligt bra support om man nu skulle behöva det. Möjligt att ersättaren till 750/730 kan komma att bli mitt val, tills dess glädjer jag mig åt den pumpen jag har som har varit en verklig trotjänare

Tack för svar!
Du skriver att du är tveksam till att Comfortzone har tillräckligt bra support. En viktig parametern men hur tänker du specifikt?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2023, 21:10:56 »
Har bara gått på vad andra skrivit i detta forum eftersom jag aldrig, peppar, peppar, behövt support själv. Men många säger det är svårt få hjälp, svårt hitta firmor som jobbar med CZ, osäkert hur många som klarar reparera vid behov, mkt dyrt vid kompressorhaveri
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2023, 07:13:12 »
Det var bland annat dessa skäl som gjorde att jag valde Nibe framför cz.
Kompressorn på min f.d. CE50 behövde bytas. Skulle kosta 50 kkr (våren 2020). En ny NiF730 med installation gav jag då 86 kkr vilket för mig blev helt rätt.

Det var dessutom svårt att hitta någon som ville installera en ny CZ trots att jag bor i närheten av Uppsala. Fler som jag då kontaktade sa helt enkelt nej till att ta på sig ett jobb med CZ. Detta var alltså ca 3 år sedan.
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 07:15:53 av NiJa »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2023, 08:00:31 »
Det är ju onekligen så att Comfortzones värmepumpar fungerar bra så länge dom går men när det blir så att en reparation kostar så mycket är det nått fel på konceptet. Helt galet att hela överdelen måste bytas ut till en jättekostnad

Rent konstruktionsmässigt finns det annars så många bra saker som nog bidragit till att den fungerar fint men jag kan bara uttala mig om min egen erfarenhet; gillar att vv värms vid behov med genomströmmnings-beredare, ingen legionella risk, ingen offeranod behövs, all elektronik och fläkt sitter "på rätt sida" så att egenvärmen återvinns, inga långa konstiga avfrostningar, behöver inte överventilera för att kompressorn ska ge max effekt osv osv

Min allmänna känsla är ändå att det är relativt lite problem med Comfortzone. Man ser väldigt få inlägg om felande växelventiler, fläktlager, kompressorer som inte vill varva upp när det blir kallt mm vilket är frekvent återkommande teman för andra fabrikat

Samtidigt, brist på kompetens, vilja, erfarenhet bland servicefirmor & installatörer. Inte så konstigt egentligen. Om man själv skulle ge sig in i service branschen skulle man givetvis satsa på produkter som ger många uppdrag, alltså satsa på produkter som har en dominerande marknadsandel och samtidigt behöver mycket och ofta service. Idealiskt för en service organisation men kanske inte så optimalt för oss konsumenter (och försäkringsbolag)

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2023, 19:27:34 »
Min allmänna känsla är ändå att det är relativt lite problem med Comfortzone. Man ser väldigt få inlägg om felande växelventiler, fläktlager, kompressorer som inte vill varva upp när det blir kallt mm vilket är frekvent återkommande teman för andra fabrikat

HÃ¥ller med om detta vilket givetvis ska beaktas vid en nyinvestering.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2023, 22:17:39 »

Det var dessutom svårt att hitta någon som ville installera en ny CZ trots att jag bor i närheten av Uppsala. Fler som jag då kontaktade sa helt enkelt nej till att ta på sig ett jobb med CZ. Detta var alltså ca 3 år sedan.

CZ säljer ju alla sina värmepumpar via samarbetspartners/installatörer vad jag har förstÃ¥tt. SÃ¥ de borde väl installera pumpen.  Sc:,h

De verkar ju ha en servicepartner i närheten av Uppsala.

https://comfortzone.se/kontakt/

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2023, 16:48:58 »
CZ säljer ju alla sina värmepumpar via samarbetspartners/installatörer vad jag har förstÃ¥tt. SÃ¥ de borde väl installera pumpen.  Sc:,h

De verkar ju ha en servicepartner i närheten av Uppsala.

https://comfortzone.se/kontakt/

Tack. Så såg det inte ut när jag skulle köpa ny pump 2020. Jag minns det också som att den listan med partners då inte var helt uppdaterad.

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2023, 14:38:30 »
Våran CE 65L larmar fn för köldmediebrist. Som jag förstår det är det mest troligt förångaren á 45.000 som behöver bytas eller hela VP lådan för 100.0000. VP installerades 2007, kompressorn skar 2011 och vi bytte då sk värmpepumpslåda för 70.000. Har egentligen varit nöjd hela tiden, den har dragit ca 8300kwh/år i vårt hus.
Lite intresserad av Nibe S735 för att ev få bätttre hjälp och om möjligt billigare delar.
Någon med erfarenhet? Tankarna går även mot en luft/vatten istället och bara köra en fläkt för ventilationen


Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2023, 18:00:14 »
Bad om offert från ett lokalt VVS företag på utbyte av vår CE65L. Fick förslag en Nibe 370 för 100.000 ink rotavdrag. Jag får nog göra som förra gången och beställa en CE65 motsvarighet över disk och installera själv.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #12 skrivet: 07 augusti 2023, 08:10:00 »
Det är ju hutlöst. Skulle vara intressant att då göra ett överslag på timkostnaden för installatören. Vad kan han tänkas få betala för materialet, dom har ju rabatter? Notera även att rotavdraget går till firman så det är ju ytterligare intäkt för dom

Dessutom får du då en mycket klenare pump, vore som att byta till sparkcykel från din Ferrari
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #13 skrivet: 07 augusti 2023, 09:25:46 »
Rabatterna är dåliga, minns när jag bytte vår markvärmepump, fick registrera mig hos 3 olika grossister och förhandla rabatter innan jag hittade en som var billigare än de som säljer online, tror jag sparade 1500 kr.
Vissa köper nog till och med in dem dyrare än vad man kan hitta dem på nätet för, t.ex. de som "alltid beställt allt hos Ahlsell", de tog flera tusen kronor mer än på nätet, trots att vi har en personlig kontakt hos vår lokala Ahlsellbutik.

Sen tjänar dom förstås pengar på att installera.
Klarar man jobbet själv är det väldigt bra betalt att göra allt själv.
Företaget måste ju betala en massa overheadkostnader och skatter som man själv slipper om man gör det själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad KaveTheMan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Comfortzone eller Nibe
« Svar #14 skrivet: 07 augusti 2023, 13:50:27 »
Fick pris på 105.000 för en RX65L nu så det lutar åt en sådan. Tvekar på att en Nibe S735 är 35.000 bättre :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!