Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: MÃ¥nga start/stop?  (läst 2369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
MÃ¥nga start/stop?
« skrivet: 15 oktober 2020, 00:00:12 »
Hej!

Jag har en Ecodan SW100 split, alltså gas mellan ute och inne delen. Installerad förra året.

Jag vet inte om jag räknar fel. Men jag har strypt in radiatorerna och justerat kurvan så det är en jämn värme i huset. Men jag blir inte klok på hur många start och stop.

I menyn info, slår jag in kod 003. Då räknar jag:

7 okt: Starter 124  (x100 12400)
14 okt: Starter 133   (x100 13300)
13300   -   12400 = 128,5 / 7

Som jag förstod det så ska man multiplicera med 100. Då får jag det till 128 starter per dygn mellan 7 oktober och 14 oktober.

Räknar jag fel eller har jag 128 starter per dygn? Det låter ju galet mycket i så fall.

Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd här.


Det finns en timer funktion, har inte riktigt förstått hur den fungerar. Men ska jag låta den gå på timer istället, kanske start varannan timme? Jag har ställt in den så den kontrollerar temperaturen varje timme för att få färre start och stop.

Tack!
« Senast ändrad: 15 oktober 2020, 00:37:35 av Jarnspis »

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2020, 14:54:17 »
Jag kanske ska tvinga den att gå via schema istället?

Utloggad Jarnspis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2020, 15:35:52 »
Trots att jag har H/P termo skillnad på +5 övre och - 9 nedre så startar pumpen ändra titt som tätt, även om det bara skiljer några grader mellan retur och tillopp

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2020, 10:32:01 »
Jag förmodar av din beskrivning att du kör VP på "kurvstyrning" och inte "rumsuppvärmning" dvs med rumstemp.givare.

Det är nog normalt med 5-6 stopp per timme i detta driftläge. Du får många start/stopp men jämn framl.temp. Manualen rek. detta driftläge vår och höst istället för rumsuppv. läget. Många start/stopp blir det då maskinens mineffekt är ganska hög (3,4 kW) i förhållande till husets effektbehov. Kanske liten vattenvolym i rad.kretsen?
I detta driftläge fungerar inte H/P termo skillnad inställningen.

Om du kör med en rumsgivare och i läget "rumsuppvärmning" så fungerar dessa inställningar vilket då innebär färre start/stopp men ojämn framl.temp. den kommer att variera 14 gr med din inställning.
Jag kör så, det blir lite längre drifttider och längre stopptider MEN tyvärr mycket knäppande i radiatorerna. Bättre COP tycks det också bli.

Hoppas att någon kan komma med bättre förslag för en optimal drift

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2020, 21:33:46 »
Jag kör också +5 / -9, tycker det verkar bra.

Vilken pumphastighet kör du Jarnspis?
Jag har nämligen upplevt samma sak.

Grundproblemet är nog att jag har lågt effektbehov i förhållande till maskinens min-effekt som Ecosubba säger.
Hur som helst så kör jag på pumphastighet 1 vilket ger ganska lågt flöde men bättre delta, vilket gör att den kan tuffa på längre stunder (på låg frekvens) innan den stannar.

Min W85YAA kan tuffa none-stop när temperaturen gått under 3c, men +3c över det så blir det några start/stopp per dygn.
Kanske skaffar en volymtank längre fram om lämplig plats hittas.. Det borde hjälpa en del.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2023, 07:41:07 »
Hej!

Jag har en Ecodan SW100 split, alltså gas mellan ute och inne delen. Installerad förra året.

Jag vet inte om jag räknar fel. Men jag har strypt in radiatorerna och justerat kurvan så det är en jämn värme i huset. Men jag blir inte klok på hur många start och stop.

I menyn info, slår jag in kod 003. Då räknar jag:

7 okt: Starter 124  (x100 12400)
14 okt: Starter 133   (x100 13300)
13300   -   12400 = 128,5 / 7

Som jag förstod det så ska man multiplicera med 100. Då får jag det till 128 starter per dygn mellan 7 oktober och 14 oktober.

Räknar jag fel eller har jag 128 starter per dygn? Det låter ju galet mycket i så fall.

Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd här.


Det finns en timer funktion, har inte riktigt förstått hur den fungerar. Men ska jag låta den gå på timer istället, kanske start varannan timme? Jag har ställt in den så den kontrollerar temperaturen varje timme för att få färre start och stop.

Tack!

Hur vet du mellan vilka datum det är? SlÃ¥r jag in 003 sÃ¥ fÃ¥r jag 15. 15*100=1500 starter?  Men det kanske stämmer, pÃ¥ min elmätare ser jag ca 60 starter per dag. Har haft pumpen i ca 30 dagar sÃ¥ 60*30= 1800.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2023, 08:34:31 »
Jag förmodar av din beskrivning att du kör VP på "kurvstyrning" och inte "rumsuppvärmning" dvs med rumstemp.givare.

Det är nog normalt med 5-6 stopp per timme i detta driftläge. Du får många start/stopp men jämn framl.temp. Manualen rek. detta driftläge vår och höst istället för rumsuppv. läget. Många start/stopp blir det då maskinens mineffekt är ganska hög (3,4 kW) i förhållande till husets effektbehov. Kanske liten vattenvolym i rad.kretsen?
I detta driftläge fungerar inte H/P termo skillnad inställningen.

Om du kör med en rumsgivare och i läget "rumsuppvärmning" så fungerar dessa inställningar vilket då innebär färre start/stopp men ojämn framl.temp. den kommer att variera 14 gr med din inställning.
Jag kör så, det blir lite längre drifttider och längre stopptider MEN tyvärr mycket knäppande i radiatorerna. Bättre COP tycks det också bli.

Hoppas att någon kan komma med bättre förslag för en optimal drift


Jag kör ocksÃ¥ 5/9 och kan se att delta pÃ¥ fram och retur kan bli upp till 14 grader ibland.  (har rumsgivaren). Men framledningen kan bli 40-45 grader trots att det är ganska varmt ute, 3+. Kanske inte sÃ¥ effektivt?

Detta funkar och det blir lite färre start och stopp men väldigt mycket knäppande i rör och radiatorer. Ganska störigt  :'(

Satt på toa också och inbillade mig att även varmvatten rören knäppte väldigt mycket. Tyckte det var konstigt. Klämde på varmvatten röret som går ut från pumpen och det kändes ganska varmt trots ingen använt varmvatten på hela natten. Konstigt.


« Senast ändrad: 09 oktober 2023, 11:38:07 av Kritan »

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2023, 07:15:33 »
Köp den trådlösa innegivaren så reglerar värmepumpen mera exakt och tar bort en del start /stopp.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2023, 09:42:34 »
Tänk på att det förmodligen blir två extra starter för varje avfrostningscykel. När vädret är sådant att den måste avfrosta ofta, så går det inte att undvika att det blir 50-100 extra starter per dygn bara av den anledningen.

Egentligen behöver man inte oroa sig så mycket för täta starter, en "varmstart" där kompressorn inte ens har stått stilla en timme, den är fortfarande varm, det finns kvar oljefilm på alla friktionsytor osv, sliter inte nämnvärt på den. I synnerhet inte på en modern inverterstyrd värmepump som dessutom mjukstartar kompressorn varje gång.
Det finns ju kylskåp som har gått i 50 år med flera kompressorstarter i timmen och där kompressorn fortfarande sköter sig klanderfritt!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2023, 13:18:36 »

Köp den trådlösa innegivaren så reglerar värmepumpen mera exakt och tar bort en del start /stopp.

Ja det har blivit betydligt färre med denna.  tummenupp tummenupp

Tänk på att det förmodligen blir två extra starter för varje avfrostningscykel. När vädret är sådant att den måste avfrosta ofta, så går det inte att undvika att det blir 50-100 extra starter per dygn bara av den anledningen.

Egentligen behöver man inte oroa sig så mycket för täta starter, en "varmstart" där kompressorn inte ens har stått stilla en timme, den är fortfarande varm, det finns kvar oljefilm på alla friktionsytor osv, sliter inte nämnvärt på den. I synnerhet inte på en modern inverterstyrd värmepump som dessutom mjukstartar kompressorn varje gång.
Det finns ju kylskåp som har gått i 50 år med flera kompressorstarter i timmen och där kompressorn fortfarande sköter sig klanderfritt!

Ja det kanske inte sliter så mycket men är det effektivt?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: MÃ¥nga start/stop?
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2023, 10:58:30 »
Extrastarterna pga avfrostning kommer man ju inte undan hur man än gör, och under alla förhållanden är det mer effektivt att värmepumpen stoppar för avfrostning när det behövs, än att den kör vidare med totalt igenisad förångare.

Vad som verkligen kan göra nytta, är klyftiga rutiner för avfrostning så att värmepumpen avfrostar bara då det verkligen behövs men ändå aldrig missar ett avfrostningstillfälle, samt att tiden för varje avfrostning optimeras. Många luftvärmepumpar har ju genom årens lopp visat sig antingen slösa bort energi på onödiga avfrostningar, eller också har de alltför lätt blivit lurade av "konstigt" väder, missat avfrostningar och sen stått totalt igenfrusna tills någon tar sig an och tinar av utedelen för hand.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!