Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras  (läst 2132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« skrivet: 07 juli 2020, 14:27:52 »
Har ett nybyggt hus med Nibe 750 och har problem med att värmen inte fungerar som den ska eller att det dras in för mycket kalluft i ventilhålen. Det är problem med kallras i alla rum där det sitter ventiler som tar in friskluft bakom elementen. Det blåser in kalluft upp ur elementet och ner på golvet. Elementen är iskalla och det går inte att avgöra om de får någon värme men kyls ner av all den kalla luft som dras in genom ventilhålen i väggen eller om det inte går ut någon värme till dem. Detta är ett problem då det blir väldigt kallt på golvet och även i samma höjd som överkanten på elementet så det är svårt att utnyttja rummen pga att det blir så kallt. Detta har varit ett problem hela tiden och vi får inte någon respons från hustillverkaren som tycker att det är gjort en OVK och då är allt ok. Mars-Juli i år har haft varierande väder men det har ändå varit delar av perioden som har haft rätt bra väder ute men det är bara under de få dagar med extrem värme som vi inte har haft problem med kallraset inne och det känns inte som att det är så det ska vara.
Jag har hört mig för med andra som jag känner som har hus av samma hustillverkare och de upplever inte samma problem som vi har.

Är det någon som vet/har några idéer vad som kan orsaka problemet med kallraset? Antar att det har något med inställningar att göra men när man är rätt ny på Nibe 750 så är det lite svårt att veta vad man skulle kunna prova att ändra i inställningarna.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2020, 14:40:11 »
I vilken typ av bostad bodde ni innan? Det kan också vara en vanesak om man flyttar från en gammal bostad med dålig självdragsventilation till ett nytt hus med bra mekanisk ventilation. Är ventilationsinjustering gjord ska man inte ändra på den annat än tillfälligt med t.ex. "nattsvalka" på natten när temperaturen ut är lägre än innetemperaturen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2020, 14:54:38 »
Tyvärr så har vi blivit lovade att vi inte skulle uppleva samma problem som vi har gjort i den lägenhet vi har bott i 9 år (det bostadshuset var byggt 2013) innan vi köpte detta nybyggda och välisolerade hus. I lägenheten så hade vi liknande ventilhål bakom elementen och det fanns ingen möjlighet att reglera inflödet av luft så elementen klarade inte av att värma upp all den kalla luft som kom in så elementen var aldrig varma och det blåste mycket kalluft upp ur elementen och ner på golvet. Så tyvärr så känner jag igen detta problem även nu i huset.

Tyvärr sÃ¥ är problemet i huset att det inte gÃ¥r att vistas i rummen där det är som mest problem med kallraset för man fryser för mycket och dÃ¥ är det ändÃ¥ vÃ¥r och sommar. NÃ¥got mÃ¥ste vara tokigt med inställningarna eftersom att andra som har hus frÃ¥n samma husleverantör bÃ¥de samma modell och andra modeller inte upplever samma problem. 

Temperaturen på golven som vi har kontrollerat under flera dagar och vid flera tillfällen är 15 grader i det rum som är värst drabbat och ovanpå elementet där det också blåser ut kalluft så är det 16 grader. I de andra rummen så varierar temperaturen mellan 16-18 grader både under och ovanpå elementet.
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 14:57:40 av E_Henrik »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2020, 15:14:20 »
Har ni provat att höja förskjutningen uppåt på värmekurvan? Och även gränserna för när den går över till sommarläge och stänger av cirkulationspumpen samt lägsta framledningstemperatur? Så att man får värme från värmepumpen även om det t.ex. är 18 grader ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2020, 15:37:21 »
Värmekurvan står inställd på 8 nu, inställningen gjordes av den som gjorde OVK besiktningen. Jag kan testa att höja den till 9 för visst är det så att man ska höja den ett steg i taget.

Vart ändrar jag vart gränsen går för när den går över till sommar läge och stänger av cirkulationspumpen, har letat i menyerna på Niben men hittar inte på det?

Lägsta framledningstemperatur är det samma som minsta framledningstemperatur för den är inställd på 20 grader.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2020, 16:08:12 »
Jo precis, man ska ändra ett steg i taget. Att ändra värmekurva ger dock nästan ingen skillnad alls när det är sommar, istället kan man ändra förskjutningen av värmekurvan uppåt. Görs i meny 1.1. I meny 1.9.3 ska det gå att ange minsta framledningstemperaturer. Kanske vill man ha 25 grader eller 28 grader som minimum(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #6 skrivet: 07 juli 2020, 16:35:45 »
I meny 1.1.1 så står det -1 gäller det samma här att den ska ändras ett steg i taget och att det då blir att ändra den till 0 och om det inte hjälper ändra den till 1 eftersom att den nu står på minus?

« Senast ändrad: 07 juli 2020, 16:37:42 av E_Henrik »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #7 skrivet: 07 juli 2020, 16:41:10 »
Ja bäst är att ändra ett steg i taget och vänta ett dygn för att se om det gjorde skillnad. Sedan behöver man förmodligen ändra "stopp av värme" meny 4.9.2 så att den skickar ut värme även om det är 20 grader ute, kanske till 22 grader?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2020, 16:55:15 »
Jag tror det kommer lösa sig med Josth rekommendationer.

Det är nog lite subjektivt hur kallrasproblemet upplevs, ha det varmare inne hjälper till viss del samtidigt som andra människor som alltid tycker allt är för varmt hela tiden, de skulle säkert tycka ditt hus var kanon och inte tänka på det.

Jag tror absolut jag hade stört mig på det lika mycket som du gör.

Om du har 1-planshus så kan man komplettera din värmepump med en tilluftsmodul. Den suger in all uteluft från ett ställe, värmer upp den och sedan skickar luften ut via tilluftsdon runt om i huset. Det kostar en slant att eftermontera, men det löser problemet om du inte skulle känna dig nöjd.

Men lägg mycket tid på inställningarna så borde du klara dig utan att bygga om.

En sak som jag tänker på som kan vara viktig. Radiatorer behöver strypas in så det kommer lagom med värme till alla radiatorer samtidigt. T ex, är alla termostater vidöppna så kan ändå vissa element vara kalla. Då måste man strypa alla som är för varma lite i taget tills värmen kommer till de som är för kalla. Så där du upplever kallras kanske är de elementen som skulle må gott av att få lite mer värme i förhållande till de andra.

Vid varje radiatorkoppel i nedre kanten finns ett täcklock, innanför där sitter en strypskruv.

Men det gäller att veta om det är värmen som är för låg från värmepump eller om det är radiatorbalansjusteringen det är fel på.
« Senast ändrad: 07 juli 2020, 17:00:27 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #9 skrivet: 07 juli 2020, 17:49:33 »
Tack för hjälpen Josth och HBerggren uppskattar tipsen och råden.

Jag testar att ändra inställningarna lite i taget och ser vad som händer och hoppas att jag kan hitta ett läge som fungerar bra. Och har i åtanke att jag kan behöva se över inställningen på elementen.

HBerggren vi har ett 1,5 plans hus då antar jag att den tilluftsmodul du nämner inte är aktuellt finns det någon motsvarande lösning för ett 1,5 plans hus? Vad rör det sig om för pris?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #10 skrivet: 07 juli 2020, 18:16:55 »
Det är inte själva tilluftsmodulen SAM40 som skiljer utan att det är väldigt bökigt att i efterhand på ett snyggt sätt dra in mekanisk tilluft i ett 1½-plans hus. Har man 1-plans hus finns ju normalt hela vinden att dra ventilationsrör till alla rum som ska ha tilluft.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad E_Henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2020, 19:29:34 »
Ok då förstår jag.
Vi håller på och inreder övervåningen just nu och har kommit så långt att man har sprutisolerat taket och det kommer att vara varma kattvindar som är isolerade ända ut så då kanske det är möjligt att göra något i efterhand om det skulle visa sig behövas. Bara se till att det går att ta sig in i dessa utrymmen efter att vi är klara med övervåningen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2020, 19:39:05 »
Det måste ju vara feltänkt att släppa in tilluft i golvnivå d.v.s. tilluft bakom radiatorer måste vara en konstruktion som aldrig borde lämnat skrivbordet eller papperskorgen där den hör hemma.

Att hålla på med inställningar i värmepumpens reglering för att komma runt problemet, är inte att rekommendera. Det blir lite som att välja mellan pest eller kolera d.v.s. man skapar övertemp bara för att hämma kallraset korta stunder.

Spika igen tilluften bakom radiatorerna, och borra upp för spaltventiler i fönstrens överkant. Då hinner förhoppningsvis tilluften blandas med rumsluften innan den når golvet.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 i nybyggt hus och problem med kallras
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2020, 20:51:30 »
Håller med Lexus faktiskt, reagerade på samma sak när jag såg tråden inledningsvis. Vi upplever inget kallras alls, vi har springventiler i överkant på fönstren och radiatorer nedanför. Då blir blandning och cirkulation bra, dvs den kalla luften faller ner och möter den varma uppstigande diton, då uppstår cirkulationen också runt fönstret vilket, vad jag förstått, även förhindrar uppkomsten av kondens på fönstren. Det har vi heller aldrig haft. Med den lösning jag förstått ni har så får ni inte denna blandning av luften och inte heller det luftombyte och cirkulation i och runt fönsterpartierna. Istället möter kalluften den uppvärmda luften innan den hunnit stiga, det blir ju inte bra.

Så jag skulle göra som lexus föreslår. Bifogar en bild som kan vara till hjälp och som visar hur springventilerna sitter, dom är väldigt smala och diskreta tycker vi. Just i sådana där burspråk är det ibland knepigt att få till bra luftcirkulation men det har funkat fint hos oss, aldrig kondens eller så ens där


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!